×
×

احمد صدری: دوبیتی‌خوانی در برخی کشورهای مجاور ایران نیز یک سیستم‌ موسیقایی است

  • کد نوشته: 409051
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۱۴ام آبان ۱۳۹۹
  • ۰
  • دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت در این دوره می‌توانستیم از هنرمندان تاجیکستان و ازبکستان دعوت کنیم ولی شرایط کرونا اجازه نداد.

    احمد صدری: دوبیتی‌خوانی در برخی کشورهای مجاور ایران نیز یک سیستم‌ موسیقایی است
  • احمد صدری

    دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت در این دوره می‌توانستیم از هنرمندان تاجیکستان و ازبکستان دعوت کنیم ولی شرایط کرونا اجازه نداد.

    به نقل از هنر آنلاین، احمد صدری دبیر سیزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران درباره اجرای یکی از هنرمندان افغان در این جشنواره گفت: این عزیز ساکن ایران است. این‌طور نیست که بگوییم جشنواره موسیقی نواحی تبدیل به جشنواره بین‌المللی شده است. ما وقتی اشتراکات فرهنگی را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که دوبیتی‌خوانی – موضوع این دوره جشنواره – در مناطق ورای ایران، اتفاقاً یکی از سیستم‌های خاص موسیقایی منطقه است که “فلک” نامیده می‌شود.

    وی در رابطه با انواع فلک توضیح داد: ما در منطقه تاجیکستان انواع فلک‌ها را داریم. وقتی حالت آوازی پیدا می‌کند و بدون ساز خوانده می‌شود به آن فلک دشتی می‌گویند. فلک راغی را نیز داریم که همراه با ساز است.

    دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران اظهار داشت: به نظر می‌رسد که در نظام فکری گذشته، شعرا شعر نمی‌گفتند، بلکه شعر می‌سرودند. یعنی کلام ملحون می‌سرودند. آن‌ها وقتی شعر می‌گفتند کلمات را نمی‌نوشتند ، بلکه آن را با ملودی همراه می‌کردند. لذا این دو با همدیگر آمیخته است.

    صدری عنوان کرد: این عزیزی افغانی هم که در جشنواره حضور دارد به جهت نشان دادن حوزه فرهنگی است. یکی از آرزوهای خود من این بود که در این دوره می‌توانستیم از عزیزان تاجیکستان و ازبکستان نیز دعوت کنیم تا در خدمت آن‌ها باشیم. حتی آن‌ها را شناسایی کردیم ولی متأسفانه شرایط کرونا به ما اجازه نداد که از آن‌ها دعوت کنیم.

    منبع: هنرآنلاین
    https://musiceiranian.ir/?p=409051
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *