×
×

انتقاد از فقدان تشکیل یک انجمن صنفی در حوزه موسیقی نواحی
احمد صدری میهمان «سلام تهران» شد

  • کد نوشته: 431163
  • حمیده موسوی
  • دوشنبه, ۱۱ام مرداد ۱۴۰۰
  • ۰
  • یکی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی با اشاره به شرایط کنونی موسیقی نواحی ایران از فقدان تشکیل یک انجمن صنفی در این حوزه انتقاد کرد.
    احمد صدری میهمان «سلام تهران» شد
  • احمد صدری

    یکی از کارشناسان و پژوهشگران حوزه موسیقی نواحی با اشاره به شرایط کنونی موسیقی نواحی ایران از فقدان تشکیل یک انجمن صنفی در این حوزه انتقاد کرد.

    احمد صدری پژوهشگر و دبیر چندین دوره از جشنواره موسیقی نواحی ایران روز دوشنبه یازدهم مرداد ماه با حضور در برنامه «سلام تهران» شبکه پنج سیما با اشاره به ارتقای جایگاه موسیقی نواحی ایران در چند دهه اخیر، به بیان نقطه نظران خود پیرامون مشکلات هنرمندان این عرصه و عدم وجود وحدت رویه بین نهادهای مسئول در حوزه موسیقی، پرداخت.

    این پژوهشگر موسیقی یادآور شد: موسیقی اقوام ایران برخاسته از نهادهای فرهنگی هر قوم است که وابستگی کاملی به زبان و پیشینه تاریخی آن‌ها دارد. وقتی در یک بازه زمانی ۵۰ ساله، موسیقی اقوام ایران را بررسی می‌کنیم، شاهد افزایش منزلت اجتماعی هنرمندان این نوع موسیقی هستیم. این در حالی است که دیدگاه اجتماعی به موضوع موسیقی نسبت به گذشته بهتر شده است. امروزه هنرمندان موسیقی اقوام، کنسرت برگزار می‌کنند. هنرمندان موسیقی در نظام آکادمیک هم به جایگاه قابل توجهی دست یافته‌اند. از سوی دیگر برگزاری جشنواره‌های متعدد مثل جشنواره جوان هم نشان از اهمیت موسیقی اقوام دارد.

    نهادهای مسئول در حوزه موسیقی، وحدت رویه ندارند

    احمد صدری در «میز موسیقی» این برنامه درباره بهره‌برداری آهنگسازان مطرح کشور از موسیقی نواحی ایران در ساخت قطعاتشان، گفت: به نظر می‌رسد این موسیقی به قدری جایگاه پیدا کرده که برخی از آهنگسازان بزرگ کشور مثل استاد حسین علیزاده به خوبی از موسیقی نواحی بهره برداری می‌کند.

    وی با اشاره به شاخه‌های مختلف پژوهش در موسیقی، اظهار کرد: البته در بخش‌های پژوهش موسیقایی چندین منظر وجود دارد که یکی از آن‌ها پژوهش‌های میدانی است. یک بخشی از پژوهش، گردآوری، ثبت و ضبط است. بخش‌های دیگر پژوهش، ارتباط زبان و فرهنگ را با موسیقی بررسی می‌کند که لزوما میدانی نیست.

    این پژوهشگر موسیقی با اشاره به اینکه نهادهای مسئول در حوزه موسیقی، وحدت رویه ندارند، گفت: متاسفانه علی‌رغم رشد کمی و کیفی موسیقی نواحی در چند دهه اخیر، بدنه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی رشد متناسبی نداشته‌اند. این موضوع عامل بسیاری از مشکلات امروز این شاخه از موسیقی است. در حال حاضر یک انجمن و بنیاد صنفی که اختصاص به موسیقی نواحی داشته باشد و بتواند مسائل صنفی هنرمندان را پیگیری کند، نداریم. متاسفانه دستگاه‌ها و نهادهای اجرایی موسیقی هم پراکنده بوده و وحدت رویه ندارند. علاوه بر این ما پیمایش موسیقی نواحی هم نداریم. اکنون به طور دقیق نمی‌دانیم چند نوارنده در کشور داریم و این افراد در چه سطحی فعالیت می‌کنند.

    چه کسانی از نقد خوششان نمی آید؟

    صدری با اشاره به وجود تعارفات بسیار بین جامعه هنری کشور، گفت: مشکل در جامعه هنری این است که به دلیل آشنایی افراد با هم تعارفاتی بین‌شان وجود دارد که به طور صریح با هم صحبت نمی‌کنند. از نقد خوششان نمی‌آید. اگر وارد این عرصه بشویم و اجازه بدهیم خود نهادهای تصمیم گیرنده، درجه‌های هنری و ارزش‌های هنری را تبیین کنند به نظرم بسیاری از مسائل حاشیه ساز کمتر خواهد شد.

    وی در رابطه با بزرگنمایی رسانه‌ها از مشکلات بعضی از هنرمندان موسیقی نواحی، بیان کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، مسئولین در حد توان، به هنرمندان موسیقی نواحی سر می‌زنند و به آن‌ها رسیدگی می‌کنند؛ ولی به این جهت که کرامت انسانی هنرمندان، خدشه‌دار نشود، خیلی این مسائل را رسانه‌ای نمی‌کنند. مشکل معیشتی برای تمام آحاد جامعه در همۀ صنوف وجود دارد. به نظرم می‌رسد اگر رسانه‌ها کمی پرس و جو بکنند و به عواطف خود مسلط باشند، بیهوده به برخی ماجراها دامن نمی‌زنند و واقعیت را وارونه جلوه نمی‌دهند، به گونه‌ای که خودشان بعدا نتوانند حقیقت را بیان کنند.

    منبع: مهر
    https://musiceiranian.ir/?p=431163
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *