×
×

در سن 73 سالگی
کرونایی که از سرطان قوی تر بود/ جان پراین خواننده آمریکایی درگذشت

  • کد نوشته: 374228
  • حمیده موسوی
  • چهارشنبه, ۲۰ام فروردین ۱۳۹۹
  • ۰
  • جان پراین خواننده پیشکسوت موسیقی فولکلور آمریکا شامگاه گذشته بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ درگذشت.

    کرونایی که از سرطان قوی تر بود/ جان پراین خواننده آمریکایی درگذشت
  • جان پراین درگذشت

    جان پراین خواننده پیشکسوت موسیقی فولکلور آمریکا شامگاه گذشته بر اثر ابتلا به کووید ۱۹ درگذشت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، جان پراین، موزیسین و ترانه سرای تاثیرگذار موسیقی فولک که دارنده دو جایزه جهانی گرمی در سال های ۱۹۹۱ و ۲۰۰۵ بوده، شب گذشته هفتم اپریل ۲۰۲۰ (۱۹ فروردین ۱۳۹۹) پس از یک ماه از ابتلایش به بیماری کرونا در سن ۷۳ درگذشت. این در حالی ست که همسر پراین، فیونا ولان نیز درگیر این بیماری و تحت درمان بود اما از آن رهایی یافت.

    این خواننده اگرچه آثاری با آمار بالای فروش در بازار موسیقی نداشته، با این حال اما سال‌ها کانون توجه علاقمندان و کارشناسان موسیقی فولک بود و از همان سنین جوانی به عنوان یکی از پیشروهای این سبک موسیقی شناخته شد.

    آلبوم «درخت بخشش» آخرین اثر منتشر شده از او در سال ۲۰۱۸ با استقبالی فوق العاده از مخاطبان و جامعه موسیقی مواجه بود. آلبومی که پس از یک وقفه ۱۳ ساله و دوری این هنرمند از اجراهای زنده و تولید آلبوم منتشر می شد.

    نام او در ماه دسامبر به عنوان دریافت کننده جایزه موسیقی گِرَمی که به اسکار موسیقی شهرت دارد، برای یک عمر دستاورد هنری ثبت شد. در مراسم تجلیلی که در ماه ژانویه از او به عمل آمد، بانی رِیت از موسیقیدانان سرشناس ژانر بلوز و فولک، به وی لقب «فرشته‌ای از مونتگومری» داد. نخستین جایزه گرمی ای دریافت کرد مربوط به سال ۱۹۹۱ برای آلبوم «سال‌های گم شده» در بخش بهترین آلبوم فولک معاصر می شد و گِرَمیِ دوم در ۲۰۰۵ برای خلق آلبوم «میدان و نمایشگاه» به او اهدا شد. همچنین در سال ۲۰۱۹ نامش در تالار مشاهیر هالیوود برای همیشه ثبت شد. او منبع الهام بسیاری از بزرگان موسیقی آمریکا از جمله جانی کش و باب دیلن بود.

    جان پراین اگر چه پیش از این دو بار به نزاع با بیماری سرطان پرداخته بود و سال ها با این بیماری دست و پنجه نرم می کرد، عاقبت اما خود را تسلیم ویروس کرونا کرد.

     

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
    https://musiceiranian.ir/?p=374228
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *