×
×

برگزاری یادمان شاعر تنبک با حضور تنی چند از استادان و پیشکسوتان موسیقی ملی ایران

  • کد نوشته: 319513
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۰ام آبان ۱۳۹۸
  • ۰
  • یادمان ناصر فرهنگ‌فر ملقب به شاعر تنبک با حضور تنی چند از استادان و پیشکسوتان موسیقی ملی ایران و دوست داران هنر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    برگزاری یادمان شاعر تنبک با حضور تنی چند از استادان و پیشکسوتان موسیقی ملی ایران
  • یادمان ناصر فرهنگ‌فر ملقب به شاعر تنبک با حضور تنی چند از استادان و پیشکسوتان موسیقی ملی ایران و دوست داران هنر موسیقی در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    بهنام موحدان در ابتدای مراسم یادبود ناصر فرهنگ فر که در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، به عنوان مجری برنامه شعر غزل ساقی نامه از حافظ را خواند و سپس حاضران با یک دقیقه سکوت در حالت ایستاده یاد استاد حسین دهلوی را گرامی داشتند.

    نمایش چند اسلاید از آرامگاه بزرگان موسیقی جهان و کلنل علینقی وزیری توضیحاتی درباره نحوه بازسازی آرامگاه علینقی وزیری پایان بخش سخنان موحدان بود.

    در ادامه کلیپی از صحبت های برخی از هنرمندان موسیقی درباره استاد ناصر فرهنگ فر پخش شد و بعد از آن گروه تنبک نوازان فرهنگ فر به سرپرستی آرش فرهنگ فر به روی صحنه آمدند و دو قطعه موسیقی اجرا و آن را به روح استادان حسین دهلوی و ناصر فرهنگ فر تقدیم کردند.

    بخش دیگر این مراسم، اجرای دو نوازی سنتور و تنبک آرش فرهنگ فر و محمد موحدنیا بود که آثاری از مرحوم پرویز مشکاتیان را اجرا کردند و پس از آن میرعلیرضا میرعلینقی پژوهشگر و موسیقی شناس برجسته کشور پیرامون جایگاه و اندیشه و هنر ناصر فرهنگ فر سخنرانی کرد. و اجرای دو نوازی تار و تنبک با هنرنمایی آرش فرهنگ فر و سیاوش برهانی بخش دیگری از برنامه دیشب یادمان شاعر تنبک بود.

    در پایان مراسم نیز کلیپی از صحبت های  حسین علیزاده به همراه قطعه نجوا از ساخته های وی که به یاد استاد ناصر فرهنگ فر ساخته شده، پخش شد.

    ناصر فرهنگ فر در چهارم آبان ماه ۱۳۲۶ هجری شمسی در شهرری متولد شد. پدرش که کارمند شهربانی بود تار می‌نواخت و عمویش تمبک، با این وجود پدر مخالف ساز زدن ناصر بود.

    استعداد درخشان این هنرمند در همان دوران کودکی و تنها وقتی ۷ سال داشت نمایان شد، وی با کوزه‌های گلی نخستین تمرینات خود را انجام می‌داد و بعدها با خرید تنبک عمویش که ساز نفیسی در دوران خود بود، شروع به فراگیری این ساز کرد، در همین دوران علاقه و ممارست وی در فراگیری تنبک پیشرفت چشمگیری را برای وی به همراه داشت.

    فرهنگ فر داشته‌های مقدماتی تنبک را نزد یکی از اقوام خود محمد ترکمان که شاگرد امیرناصر افتتاح تنبک نواز سرشناس دوران به‌شمار می‌رفت؛ فراگرفت، همین امر مقدمات دیدار وی با حسین تهرانی را برای او فراهم کرد. استعداد قابل ملاحظه فرهنگ فر، استاد حسین تهرانی را مجاب می‌کند تا که وی را به شاگردی بپذیرد، وی مدت کوتاهی در نزد این استاد شاگردی کرد که در بالا بردن کیفیت نوازندگی و شکوفایی استعدادهای نهفته وی بسیار مؤثر بودو با راهنمایی او برای فراگیر نت مدت یک سال نزد محمد اسماعیلی کتاب تمبک استاد تهرانی را آموخت.

    وی بعد از دوران اوج که در آلبوم بسته نگار با تار محمد رضا لطفی تنبک نواخت، کم‌کم گوشه‌نشین شد و به قول معروف خلوت گزید. فرهنگ فر طبع و قریحه خاصی در سرودن شعر و غزل داشت.

    ناصر فرهنگ فر پس از یک دوره کناره‌گیری و انزوای کاری در روز پنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۷۶ در ۵۰ سالگی چشم از جهان فروبست. این هنرمند در آثاری چون بیداد، آستان جانان و راست‌پنجگاه با محمدرضا شجریان همکاری کرده بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=319513
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *