×
×

محمدرضا لطفی: ردیف موسیقی مانند معماری است

  • کد نوشته: 30792
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۲ام اسفند ۱۳۹۱
  • ۰
  • گروه بازسازی شیدا شب گذشته آخرین شب اجرای خود را پشت سرگذاشت. محمدرضا لطفی در این اجرا گفت:ردیف موسیقی مانند هنرمعماری است که اگر پایه اصیلی داشته باشد،هیچ زلزله ای نمی تواند آن را نابود کند.

    محمدرضا لطفی: ردیف موسیقی مانند معماری است
  • موسیقی ایرانیان – آمن خادمی: گروه بازسازی شیدا شب گذشته آخرین شب اجرای خود را پشت سرگذاشت.

    محمدرضا لطفی در این اجرا گفت:ردیف موسیقی مانند هنرمعماری است که اگر پایه اصیلی داشته باشد،هیچ زلزله ای نمی تواند آن را نابود کند.

    به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی- هنری آوای شیدا،محمدرضا لطفی ،سرپرست گروه موسیقی بازسازی شیدا در ابتدای این کنسرت گفت:این اولین بار است که من هیچ فعالیتی در گروه ندارم و  فقط به عنوان یک مخاطب و سرپرست گروه در اینجا حاضر می شوم.

    وی افزود:موسیقی اگر پایه های آمورشی اش درست باشد،هر آنچه بر روی آن بنا شود هیچ ایرادی ندارد و درست است؛در همین رستا هنرمندانی که توانسته اند از مراحل آموزشی ردیف به خوبی عبور کنند،می توانند آثار خوبی را تولید کنند.

    لطفی ادامه داد:اگر حسین علیزاده دراین راه تلاش نکرده بود،نمی توانست آثار زیبایی چون “شورانگیز” را آهنگسازی کند.

    این آهنگساز با تاکید بر این موضوع که موسیقی سنتی مانند زبان فارسی است،خاطرنشان کرد:همانگونه که از زبان فارسی حمایت می شود باید ازموسیقی سنتی هم حمایت شود ،چرا که نزدیکی موسیقی و زبان فارسی مانند رابطه خواهر و برادری است.

    محمدرضا لطفی با اشاره به اینکه آثار فراگیر و قابل قبولی را برای مخاطبان بازسازی کرده است،گفت:بعد از بازسازی تصنیف “بت چین” با صدای آقای شجریان شهرت ایشان افزون تر شد.همچنین زمانی که برای خانم اخوان آثار زنده یاد قمر را بازسازی کردم،مقبولیت ایشان در جامعه بیشتر شد.

    خالق آثار “در این سرای بی کسی”،داروک،”ایران ای سرای امید” ادامه داد:هنر بازسازی تاریخ و اصالت ها را به دوران جدید وصل می کند و ما همانگونه که ازمعماری و ابنیه تاریخی خودمان دفاع می کنیم باید از موسیقی سنتی نیز دفاع کنیم.

    بنابر این گزارش ،کنسرت گروه بازسازی شیدا ۱۰ و ۱۱ اسفندماه در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.این اجرا در دو بخش آواز بیات اصفهان و چهارگاه زیر نظر محمدرضا لطفی برگزار ‌شد.قطعاتی مانند پیش درآمد شهنازی، چهار مضراب راجح (شهنازی)، تصانیف سلسله موی دوست، نادیده رخت، بیا تازه نگار من و رنگ اثر محمد رضا لطفی در بخش آواز بیات اصفهان اجرا ‌شد.

    همچنین در بخش چهارگاه قطعاتی مانند رنگ لزگی، تصانیف بتا بتا، نگارا، کمانداران ابرو، سه مضراب زابل (سماعی) و رنگ حسین هنگ آفرین به اجرا در آمد.

    در این کنسرت که با استقبال مخاطبان مواجه شد،ماهیار تمسکنی (سنتور)، رضا پرویززاده (کمانچه)، محمد امین اکبرپور (تار)، محمد میرزایی (نی)،حسین حدت (عود)، سهیل اله دادیان (تمبک) به صحنه رفتند .همچنین خواننده گروه سجاد مهربانی بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=30792
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *