×
×

تجمع بزرگ دف نوازان ایران درکردستان/طنین دف با رحمت الهی همراه شد

  • کد نوشته: 292735
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۳ام مرداد ۱۳۹۸
  • ۰
  • تجمع بزرگ دف نوازان ایران زمین با عنوان آوای دوست همزمان با آغاز نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در پارک استقلال سنندج در میان استقبال گرم مردم و بارش رحمت الهی برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، پارک استقلال سنندج که البته یکی دو سالی است به نام شانو تغییر نام داده ولی […]

    تجمع بزرگ دف نوازان ایران درکردستان/طنین دف با رحمت الهی همراه شد
  • تجمع بزرگ دف نوازان ایران درکردستان/طنین دف با رحمت الهی همراه شدتجمع بزرگ دف نوازان ایران زمین با عنوان آوای دوست همزمان با آغاز نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت در پارک استقلال سنندج در میان استقبال گرم مردم و بارش رحمت الهی برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، پارک استقلال سنندج که البته یکی دو سالی است به نام شانو تغییر نام داده ولی مردم سنندج آن را استقلال صدا می کنند، شامگاه سه شنبه میزبان خیل عظیمی از هنرمندان دف نواز ایران زمین بود.

    نمایشی از هنر، همگرایی و همدلی که اتفاقا شعار این دوره از جشنواره بین المللی دف نوای رحمت نیز هست، با حضور پرشور دف نوازان شرکت کننده و همچنین دف نوازارن سنندجی رنگ واقعیت به خود گرفت.

    در این تجمع عظیم که به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان هماهنگی و تدارک دیده شده بود، از همه اقشار دف نواز حضور داشتند از سید طیب ۸۰ ساله که نوای نی وی در مراسم طنین انداز شده بود تا ویهان فشیری سه ساله که به زحمت می توانست دف خو را نگه دارد.

    حضور هنرمندان دف نواز با لباس های محلی از جای جای ایران اسلامی که از گروه دوپ از خوزستان گرفته تا بیداد خراسان شمالی، از سوزی دل سنندج گرفته تا دل آرام سیستان و بلوجستان رنگ و بوی خاصی به مراسم بخشیده بود.

    حضور هنرمندان دف نواز و البته همراهی پیشکسوتان و هنرجویان تازه کار در کنار هم باعث شد تا بار دیگر نمایش وحدت و همدلی در یک اتفاق هنری و دینی در سنندج رقم خورده و این روز برای همیشه در تاریخ این آب و خاک به ثبت برسد.

    ساعت به نزدیکی های ۱۸ عصر رسیده بود که جمعیت دف نواز راهی محل برگزاری این تجمع شدند و کمتر از یک ربع خیل عظیمی از هنرمندان دف نواز و البته مردم علاقمند در محل تجمع کرده و خود را مهیایی شنیدن این نمایش عظیم و مهم کردند.

    ساعت ۱۸:۲۵ دقیقه و با اجرای موسیقی گروهی از بوشهر با استفاده از سازهای محلی مراسم جان گرفت، این گروه با تجمع در میدان سنه دژ اجرای خود را آغاز کرد و با طی مسیر تا جلو پارک استقلال توجه جمع زیادی از شهروندان سنندجی را به خود جلب کرد.

    صدای ضرب زورخانه از هنرمند سنندجی دیگر بخش این تجمع بود که توجه زیادی از مردم حاضر را به خود جلب کرد و سپس نوبت به اجرای جمعی هنرمندان دف نواز رسید و آنها با اجرای هماهنگ برنامه خود را آغاز کردند.

    شهرام منصوری، سید علاء الدین یاسینی، سید بهاالدین حسینی، منصور مرادی، مسعود مرادی، مهدی ارشدی، وریا عارفی، پرویز مندمی و … از جمله فعالان و پیشکسوتان عرصه دف نوازی استان کردستان بودند که در این مراسم با همراهی جمع زیادی از هنرمندان و هنرجویان به هنرنمایی پرداختند.

    بعد از اجرای دو بخش دف نوازی با نواهای محلی استان کردستان و با همراهی جمع دف نوازان این بار نوبت به اجرای گروه موسیقی تلفیقی از افغانستان و هندوستان رسید تا آنها نیز با بهره گرفتن از موسیقی محلی اشعاری در وصف پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) را سرودند.

    بعد از این بار دیگر نوبت به هنرنمایی دف نوازان در این تجمع رسید که البته این بار رحمت الهی در ۲۲ دومین روز از مرداد ماه سال ۹۸ و در اقدامی بی سابقه بارش گرفت و طنین دف با این موهبت الهی همزمان شد.

    بارش رحمت الهی با مراسم افتتاح دف نوای رحمت باریدن گرفت تا دو رحمت در یک قاب عکاسان جای بگیرد و سنندجی های خوشحال و هنرمندان مسرور همچنان نوای دف را گوش دهند.

    مراسم همچنان ادامه پیدا کرد و هنرنمایی دف نوازان حاضر در میان بارش باران و همچنین استقبال خوب مردم پی گرفته شد و در نهایت همه با روی گشاده و دلی شادمان پارک استقلال سنندج را ترک کردند.

    چهره های خیس و دف های با قطراتی از باران این رحمت الهی، از جمله قاب های ماندگاری بود که تنها دقایقی بعد از مراسم بر روی خروجی خبرگزاری ها و همچنین فضای مجازی و شبکه های اجتماعی قرار گرفت.

    امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان که چهره خیس وی سوژه برای عکاسان شده بود و با همان وضعیت در حال گفتگو با یکی دو شبکه تلویزیونی بود، در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: برگزاری این تجمع در راستای نمایش توانمندی های کردستان در عرصه موسیقی عرفانی بود.

    وی ادامه داد: بعد از برگزاری مراسم ۱۰۰۰ دف در سال ۹۵ و انعکاس گسترده آن در بین مردم و رسانه های جمعی، این بار نیز این تجمع با تفاوت های خاصی تدارک دیده شد و خوشبختانه در میان استقبال خوب مردم و دف نوازان امروز در پارک استقلال سنندج برگزار شد.

    وی با اشاره به حضور دف نوازانی به گستردگی ایران اسلامی، عنوان کرد: خوشبختانه در این تجمع هم هنرمندان حاضر در بخش مسابقه جشنواره دف نوای رحمت و هم دف نوازان سنندجی حضور قابل توجهی داشتند.

    رئیس حوزه هنری کردستان یادآور شد: انتظار می رود که در سایه این گونه اقدامات شاهد معرفی ظرفیت ها و توانمندی های استان کردستان در تمامی بخش ها به ویژه فرهنگ و هنر باشیم و در این راستا حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در سایه همراهی خود هنرمندان عزیز این مهم را به عنوان یک اولویت دنبال می کند.

    نهمین جشنواره بین المللی دف نوای رحمت با حضور هنرمندانی شرکت کننده از ۳۰ استان کردستان از شامگاه سه شنبه به صورت رسمی در سنندج کار خود را آغاز کرد و تا روز جمع نیز ادامه خواهد یافت.

    https://musiceiranian.ir/?p=292735
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *