×
×

معرفی موسیقی آشیقی نیازمند نقش آفرینی رسانه ها

  • کد نوشته: 268745
  • 21 خرداد 1398
  • ۰
  • چهاردهمین برنامه «آشیقلار بایرامی» شامگاه دوشنبه با حضور شماری از استادان و علاقه مندان موسیقی آشیقی در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شد.

    معرفی موسیقی آشیقی نیازمند نقش آفرینی رسانه ها
  • چهاردهمین برنامه «آشیقلار بایرامی» شامگاه دوشنبه با حضور شماری از استادان و علاقه مندان موسیقی آشیقی در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی (ره) زنجان برگزار شد.

    استقبال شهروندان از این برنامه به قدری بود که سالن محل برگزاری، ظرفیت پذیرش همه جمعیت حاضر را نداشت و تعداد قابل توجهی از حاضران مجبور شدند تا در راهرو و سالن جنبی تالار هنر، اجرای آشیق ها را از طریق نمایشگر به تماشا بنشینند.

    معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان پیرامون برنامه “آشیقلار بایرامی” به خبرنگار ایرنا گفت: این برنامه در ابتدا به صورت محفلی در منزل اساتید موسیقی آشیقی در زنجان برگزار می شد و اکنون چند سالی است که باز با نقش آفرینی خود هنرمندان موسیقی آشیقی در فرهنگسرای امام خمینی زنجان اجرا می شود.

    محمود علیمحمدی افزود: با توجه به استقبال زیاد شهروندان از “آشیقلار بایرامی”، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی زنجان مکانی را در اختیار هنرمندان قرار داد تا این برنامه در قالب عمومی تری اجرا شود.

    محمد رزاقی، ازایده پردازان برگزاری “آشیقلار بایرامی” در زنجان و پژوهشگر موسیقی آشیقی و فولکلور به تاریخچه برگزاری این برنامه اشاره کرد و گفت: درسال ۱۳۸۵ برای نخستین بار به ابتکار هنرمندان موسیقی آشیقی در زنجان یک روز به عنوان ” روز هنر و ادبیات آشیقی” انتخاب شد که ” آشیقلار بایرامی” نام گرفت.

    وی افزود: ۳۰ فروردین هر سال هنرمندان موسیقی آشیقی برای حضور در ” آشیقلار بایرامی” به صورت خودجوش از استان های مختلف کشور در زنجان جمع می شدند، ولی در سال گذشته به دلیل بیماری استاد آشیق مسلم عسگری، این برنامه به جای ۳۰ فروردین در ۱۵ اردیبهشت برگزار شد.

    رزاقی گفت: امسال نیز به دلیل فوت آشیق “بلوت جوادی” در شهر میانه، برگزاری “آشیقلار بایرامی” به خردادماه موکول شد ولی در ۱۱ سال نخست برگزاری آشیقلار بایرامی به صورت ثابت در ۳۰ فروردین اجرا شده است و بعد از این نیز ملاک همین موعد خواهد بود.

    وی اظهار داشت: آشیقلار بایرامی در ابتدا با یک جمع بیست نفره شروع شد و ۱۱ دوره آن در خانه های شخصی برپا می شد ولی به دلیل استقبال زیاد علاقه مندان و شهروندان، در دوره دوازدهم از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان درخواست کردیم تا محلی را برای برگزاری این برنامه در اختیار ما قرار دهد.

    رزاقی با بیان اینکه هدف از “آشیقلار بایرامی” تجلیل از اساتید موسیقی آشیقی در کشور است، خاطرنشان کرد: علاوه بر این دورهمی هنرمندان موسیقی آشیقی موجب آشنایی هنرمندان با یکدیگر و انتقال دانش و تجربه بین آنان می شود.

    وی تصریح کرد: برنامه آشیقلار بایرامی کاملاً به صورت مردمی و توسط فعالان و علاقه مندان موسیقی آشیقی اجرا می شود و هیچ فردی یا نهاد دولتی در برگزاری آن نقشی ندارد.

    رزاقی افزود: تعدای از استادان موسیقی آشیقی در خارج از کشور نیز تمایل زیادی به حضور در “آشیقلار بایرامی” زنجان دارند ولی ما به دلیل برخی ملاحظات نمی توانیم از حضور آنها بهره ببریم.

    این پژوهشگر موسیقی آشیقی و فولکلور کوتاهی رسانه ها را عامل مهجور ماندن موسیقی آشیقی در بین نسل جدید عنوان کرد و افزود: باید تلاش کنیم تا موسیقی آشیقی به جوانان شناسنده شود.

    رزاقی با بیان اینکه موسیقی آشیقی حاوی محتوایی غنی از فلسفه، عرفان، اخلاق و آموزش است، گفت: آشیق ها ساز می نوازند، شعر می سرایند، داستان می گویند و در خلال این داستان گویی از نقشی به نقشی دیگر در می آید و مفاهیم بلندی را در قالب شعر و داسان به مخاطب منتقل می کنند.

    به گزارش ایرنا، در چهاردهمین برنامه ” آشیقلار بایرامی” از مقام هنری آشیق محمد حسین دهقان، آشیق پرویز سلیمانی، آشیق فرخ بیات و نیزاز خانواده مرحوم آشیق غفار ابراهیمی تجلیل شد.

    همچنین در این برنامه از سالار حسنی، سازنده ساز قوپوز در زنجان قدردانی شد.

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *