×
×

نخستین نشست «موسیقی فیلم» خانه موسیقی حوزه هنری برگزار شد

  • کد نوشته: 207476
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۳۰ام آبان ۱۳۹۷
  • ۰
  • کامبیز روشن‌روان گفت: موسیقی ایران تلفیقی از تمامی سازهاست و تاثیر خوبی برای جذب مخاطب داشته است. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، تالار سعدی حوزه هنری استان اصفهان در یک شب سرد پاییزی دیگر میزبان هنرمندان موسیقی شد؛ هنرمندانی که آمده بودند تا پای صحبت‌های کامبیز روشن‌روان، آهنگ‌ساز و کارشناس موسیقی، بنشینند و لذت […]

    نخستین نشست «موسیقی فیلم» خانه موسیقی حوزه هنری برگزار شد
  • کامبیز روشن‌روان گفت: موسیقی ایران تلفیقی از تمامی سازهاست و تاثیر خوبی برای جذب مخاطب داشته است.

    به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، تالار سعدی حوزه هنری استان اصفهان در یک شب سرد پاییزی دیگر میزبان هنرمندان موسیقی شد؛ هنرمندانی که آمده بودند تا پای صحبت‌های کامبیز روشن‌روان، آهنگ‌ساز و کارشناس موسیقی، بنشینند و لذت ببرند.

    کامبیز روشن‌روان در این نشست که نخستین نشست «موسیقی فیلم» خانه موسیقی حوزه هنری بود گفت: موسیقی ایران تلفیقی از تمامی سازهاست و تاثیر خوبی برای جذب مخاطب داشته است.

    این آهنگ‌ساز افزود: در حال حاضر این هنرمندی را در آثار هالیوودی می‌توان دید. امروزه در سینمای جهان این اتفاق شگرف افتاده است که موسیقی تلفیقی از همه سازها و صداها باشد. در حال حاضر تاثیر مثبت موسیقی در سراسر دنیا دیده می‌شود.

    روشن‌روان با بیان اینکه موسیقی فیلم از دو جنس یا ژانر مختلف تشکیل شده است، بیان کرد: یکی موسیقی در فیلم با وظایف مشخص است و دیگری موسیقی واقعی فیلم است.

    این آهنگ‌ساز چیره‌دست گفت: بخش بزرگی از موسیقی دنیای سینمای امروز از طریق سازهای الکترونیک تولید می‌شود و بخشی از آن صداهای مولدی است که ساخته می‌شود.

    وی بیان کرد: متاسفانه در سینمای ایران تمام کار موسیقی به وسیله یک نفر انجام می‌شود، در حالی‌که در غرب تیمی برای موسیقی فیلم تشکیل می‌شود و مختص به یک آهنگ‌ساز نیست.

    روشن‌روان در ادامه با تشریح تاریخ موسیقی در جهان گفت: در ابتدا کارگاه‌های کوچک موسیقی و تئاتر در جهان وجود داشته و به مرور زمان سالن‌های نمایش با یک نوازنده پیانو کار خود را دنبال می‌کردند. بعدها فکر ایجاد اپرا در ذهن موزیسین‌ها شکل گرفت و اپرای موزیکال ایجاد شد.

    وی افزود: در قرن ۱۹، تمام سالن‌های نمایش یک گروه کوچک موسیقی داشتند که به هنگام نمایش تئاتر برای مردم موسیقی اجرا می‌کردند. گاهی هم یک پیانیست نشسته بود و هماهنگ کننده موسیقی با نمایش بود و چه چیزی بهتر از یک گروه موسیقی و یک پیانیست کنار پرده نمایش.

    این آهنگ‌ساز مطرح ادامه داد: آن زمان در تمام سالن‌های نمایش پیانیست‌ها وجود داشتند و وقتی که سالن‌ها بزرگ‌تر شد به این نتیجه رسیدند که صدا و موسیقی باید قوی‌تر باشد.

    روشن‌روان افزود: نوازنده‌ها باید به‌قدری قدرتمند باشند که بتوانند موسیقی را در هر بخش از نمایش اجرا کنند.

    این کارشناس موسیقی تصریح کرد: در قرن ۱۹، کمپانی ادیسون کتاب‌های مخصوص «موسیقی فیلم» را منتشر کرد و در اختیار پیانیست‌ها قرار داد.

    وی گفت: در سال ۱۹۱۵ با تولید فیلم «تولد یک ملت» اتفاق بزرگی در سینمای آمریکا رخ داد که مورد توجه همه قرار گرفت. اجرای موسیقی فولکوریک، اتفاق تاریخی دیگری بود که در سینمای موسیقی رقم خورد.

    روشن‌روان با بیان اینکه کم‌کم مردم آمریکا به اجرای موسیقی فولکوریک علاقه‌مند شدند، گفت: در آن زمان آن‌ها برای دیدن هر نمایش یک پنی و برای هر سئانس دو دلار هزینه می‌کردند و این نشان از علاقه آن‌ها به موسیقی و حمایت از متولیان موسیقی داشت که باعث شد پای آهنگ‌سازان بزرگ به تاریخ سینما باز شود، اما سینما همچنان صامت بود.

    روشن‌روان تصریح کرد: در دهه ۲۰ در سال ۱۹۲۶، برادران وارنر فیلمی به نام «دورژوان» تولید کردند که در آن موسیقی هم‌زمان با تصویر اجرا می‌شد که با استقبال خوبی روبه‌رو شد.

    وی افزود: یک‌سال بعد کمپانی برادران وانر فیلم دیگری به نام «جاز» تولید کردند و تحول اساسی در دنیای سینما به وجود آوردند و اواخر قرن بیستم بود که اولین فیلم‌های ناطق ساخته شد.

    وی با اشاره به پیچیدگی سینمای هالیوود بیان کرد: در حال حاضر کسی نمی‌تواند به سینمای هالیوود وارد شود؛ چون باید از طریق اتحادیه‌ها ورود پیدا کند.

    روشن‌روان ادامه داد: در این زمان برخی کارگردانان معتقدند که با ورود صدا به سینما، ارزش‌های هنری جای خودشان را به کلام دادند و از هنرمندان قبل دیگر خبری نیست.

    این کارشناس موسیقی با بیان اینکه نیمه قرن ۱۹، عصر سمفونیک نامیده می‌شود، بیان کرد: در این زمان کمپانی‌های بزرگ سازنده فیلم هر کدام یک ارکستر سمفونیک در اختیار داشتند و به این نتیجه رسیدند که موسیقی ساخته شده را به داخل استودیو بیاورند تا بازیگران با موسیقی تمرین کنند.

    روشن‌روان ادامه داد: دهه ۶۰ و ۷۰ در ایران دوران موسیقی پاپی است که جوانان از علاقه‌مندان پروپاقرص آن هستند. در این دهه فیلم‌هایی تولید می‌شود که جوان‌پسند است.

    وی افزود: از اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ دنیای سینما به این نتیجه می‌رسد که با تغییراتی که در دنیای موسیقی انجام می‌شود جذابیت سینما را افزایش دهد. در این دوران موسیقی الکترونیک پا به عرصه وجود می‌گذارد و آهنگ‌سازانی تربیت می‌شوند که به سه عامل موسیقی کلاسیک، مدرن و الکترونیک مجهز باشند تا نسلی به‌وجود آید که هر سه نوع موسیقی را بداند که این موضوع تا به امروز ادامه دارد.

    گفتنی است، کامبیز روشن‌روان متولد ۱۹ خرداد ۱۳۲۸ تهران، آهنگ‌ساز ایرانی عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما، عضو شورای عالی و مدیر عامل خانه موسیقی است. او گواهینامه درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد. روشن‌روان دیپلم موسیقی خود را در سال ۱۳۴۶ از هنرستان عالی موسیقی ملی گرفت و وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و در ۱۳۵۱ لیسانس موسیقی با گرایش آهنگ‌سازی گرفت. سپس برای ادامه تحصیل به دانشگاه کالیفرنیای جنوبی رفت و در ۱۳۵۸ فوق لیسانس آهنگ‌سازی گرفت و دکترای آهنگ‌سازی خود را در ۱۳۸۰ از دانشگاه آمریکایی هاوایی دریافت کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=207476
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *