×
×

بهرام رادان: این اثر به عنوان تفریح جمعی من به حساب نمی‌آید!

  • کد نوشته: 19363
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۰ام خرداد ۱۳۹۱
  • ۷ دیدگاه
  • بهرام رادان گفت: بازار سینما این روزها، کم رونق است و از این رو تصمیم گرفتم در عرصه موسیقی قدم بگذارم اما باید بگویم بنده به هیچ وجه آوازخوان نیستم.

  • بهرام رادان گفت: بازار سینما این روزها، کم رونق است و از این رو تصمیم گرفتم در عرصه موسیقی قدم بگذارم اما باید بگویم بنده به هیچ وجه آوازخوان نیستم.

    در نشست خبری که امروز- ۹ خرداد ماه – برای تشریح جزییات آلبوم «روی دیگر» با صدای بهرام رادان برگزار شده بود، این هنرمند در سخنانی گفت: امیدوارم بتوانم چیزهایی که دوست دارم و همه آن چیزهایی که می‌دانم را به بهترین نحو ارائه دهم.

    او با اشاره به روند انتشار آلبومش یادآور شد: روز گذشته این آلبوم منتشر شد و پیغام‌های زیادی از سوی مخاطبان دریافت کردم. خوشبختانه هیچ کدام از آنها نسبت به این اثر بی‌تفاوت نبودند، بلکه همگی نظرات منفی و نظر مثبت را نسبت به اثر ارائه کردند.

    بهرام رادان معتقد است: این آلبوم موسیقی به خاطر پیشینه‌ای که بنده دارم متفاوت است. البته در این راستا انتظارهایی هم از من وجود دارد که شاید خیلی وقت‌ها معقول نباشد.

    این هنرمند عرصه سینما در پاسخ به سوال ایسنا که آیا دلیل کم کاری او در سینما پرداختن به فعالیت‌های موسیقی بوده است، توضیح داد: بنده از ابتدا به قصد گزیده‌کاری در سینما حضور پیدا کردم. دلیل کم کاری بنده در این مدت این بود که پیشنهاد کاری خوبی نداشتم، در حالیکه همیشه سعی کردم از بین کارهای پیشنهادی بهترین‌ها را انتخاب کنم، شاید گاهی هم دچار اشتباه شده بودم.

    بازیگر فیلم «سنتوری» در بخش‌ دیگری از نشست خبری‌اش گفت: بنده از سینما دلزده شده‌ام. سینما به نیروی جدیدی احتیاج دارد و به خصوص در پشت دوربین این نیاز بیشتر احساس می‌شود، به هر حال در این دو سال اخیر فعالیت‌های موسیقی من نسبت به سینما بیشتر سنگینی می‌کند و این اواخر فعالیت‌هایم جدی‌تر هم شده است.

    رادان با اشاره به آلبوم موسیقی که اخیرا منتشر کرده است، گفت: در این آلبوم خواستم علایق خود را بخوانم. از این جهت آلبوم «روی دیگر» بخشی از یک نمایش موزیکال است که صد دقیقه را در بر می‌گیرد و قصد دارم در سال آینده این نمایش موزیکال را در واقع به صورت یک پرفورمنس به روی صحنه ببرم، اما باز تاکید می‌کنم که نمی‌خواهم آوازه‌خوان باشم.

    بازیگر «تردید» یادآور شد: فعالیت‌های سینمایی خود را از طریق آموزشگاه‌های این حرفه آغاز کردم و در مورد فعالیت‌های موسیقی نیز باید بگویم که علاقمند جدی این هنر هستم و همیشه به این هنر به عنوان هنر صدا و تصویر نگاه کرده‌ام. در واقع سینما از این جهت در موسیقی به من کمک کرد و یک تصویر در موسیقی را به ذهنم داد.

    رادان درباره حضور «رضا یزدانی» و «مهناز افشار» در این آلبوم توضیح داد: این هنرمندان دوستان صمیمی من هستند. از رضا یزدانی خواستم اثر را گوش دهد و نظراتش خود را به من اعلام کند و در نهایت تصمیم گرفتیم یکی از قطعات آلبوم را به صورت همخوانی با یزدانی ارائه دهیم. در واقع من قصد استفاده ابزاری از این هنرمندان را نداشتم، اما پس از آنکه نتیجه کار را دریافت کردیم در این موضوع توافق داشتیم که کار را ارائه ندهیم چرا که مورد پسند هر دوی ما قرار نگرفت. البته امیدوارم این اتفاق به زودی در مورد ما دو نفر بیفتد.

    او درباره همکاری «هومن جاوید» در این مجموعه نیز گفت: جاوید هم پس از مدتی وارد تیم ما شد و به عنوان استاد آواز نکاتی را به بنده گوشزد کرد که من هم آن‌ها را اجرا کردم. نفر سوم مهناز افشار است که قرار بود در یک قطعه همخوانی داشته باشد، اما متاسفانه این کار هم به دل من ننشست هرچند که هزینه و وقت زیادی برای آن صرف شده بود.

    رادان در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه کلیپ‌های موسیقی را به چه دلیل در کنار آلبوم خود عرضه کرده در حالی که در کشور هیچ جایی برای ارائه کلیپ وجود ندارد، گفت: دلیل ساخت کلیپ در کنار موسیقی این بود که کار اصلی بنده با تصویر است، این کار در واقع علاقه من بود. اکنون هم به دنبال مجوز هستیم تا این کار را به صورت قانونی انجام دهیم. البته سرنوشت این کلیپ‌ها را نمی‌دانم اما شاید یک نفر در دفتر موسیقی پیدا شود و بگوید که کلیپ چیز چندان بدی هم نیست.

    او باز هم درباره همزمان بودن فعالیت‌های سینمایی و موسیقی خود تاکید کرد و افزود: این آلبوم برای من یک کار مردمی است. باید بگویم که بنده هیچ جیبی برای این ماجرا ندوخته‌ام، زیرا خانه اولم سینما است. شاید از آن روزی که سینما کم رمق شده است حوزه موسیقی را برای فعالیت‌های خود انتخاب کرده‌ام و امیدوارم حال سینما هم این روزها بهتر شود.

    رادان درباره برگزاری کنسرت پس از انتشار این آلبوم توضیح داد: به طور قطع قدم بعدی برگزاری کنسرت است که آن را به شکل یک پرفورمنس یعنی چیزی بین تئاتر و کنسرت اجرا می‌کنم.

     رادان در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که درباره کلیپ‌هایش و نزدیکی فضای آن با شیطان‌پرستی گفت: باور کنید من نمی‌دانم شیطان‌پرستی به چه معناست ؟ شما به من توضیح بدهید که شیطان پرستی چیست ؟ شاید من به صورت ناخودآگاه این کار را انجام داده‌ام اما این یک نام اساطیری ایرانی است که «مرغ رخ » نام دارد. همه نقش‌ها را هم در این کلیپ‌ها خودم بازی کرده‌ام و هیچ ارتباطی با شیطان‌پرستی ندارد.

     او افزود: با انتشار این آلبوم نخواستم مارکت سی دی کشور را تغییر دهم و با خودم فکر نکردم که این روزها مخاطب و مارکت بیشتر چه چیزی را می‌پسندد. ما به بازار نگاهی نداشتیم بلکه آن چه را دوست داشتیم به مخاطب‌مان ارائه دادیم. البته منظورم این نیست که مردم برایمان مهم نیستند زیرا این کار نیز مخاطب خود را پیدا خواهد کرد.

    رادان در ادامه سخنانش اظهار کرد: هر جایی که حسی داشتم، سعی کردم این حس را به بهترین نحو به مخاطبم منتقل کنم.

     او همچنین از آریا عظیمی‌نژاد برای همکاری‌هایش با این اثر قدردانی کرد و افزود:‌ در صورتی که وضع سینما به همین گونه باقی بماند ترجیح می‌دهم در استودیو به ارائه آلبوم‌های موسیقی بپردازم، اما حضورم در سینما باقی است.

     رادان درباره آینده‌دار بودن فعالیت‌های موسیقی‌اش افزود:تقریبا چیزی نزدیک به ۷۰ درصد آلبوم بعدی را در اختیار دارم. البته باید بگویم آینده را آینده تعیین می‌کند،اما با توجه به بازخوردی که از اجتماع خواهم داشت، آینده را می‌سازم. این آلبوم باید شنیده شود تا مخاطبان خود را پیدا کرده و سپس از جناحی محکم‌تر وارد کار جدید شوم. این را می‌گویم که بدانید اینگونه نیست که این کار یک تفریح جمعی برایم باشد.

    بهرام رادان درباره قطعات انگلیسی آلبوم «روی دیگر» نیز گفت: اول قصد داشتم که تمام قطعات آلبوم به زبان انگلیسی اجرا شود، اما به من گفتند این کار خوب نیست.پس از ۱۳ ترک تنها ۳ ترک آن را به زبان انگلیسی اجرا کردم و سعی داشتم به جای استاندارد از سلیقه شخصی خودم در آن به کار بندم.

    رادان معتقد است: زمانی شکستن استانداردها باعث خلق اثر هنری می‌شود. گاهی آدم باید راهی را برود که خود بتواند استاندارد را تعریف کند. اما با این حال به نظر همه منتقدان احترام می‌گذارم.

     این بازیگر در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بازی در فیلم «سنتوری» چقدر او را برای خواننده شدن وسوسه کرده، گفت: وقتی در حال فیلمبرداری «سنتوری» بودیم با محسن چاوشی به منزل مهرجویی رفتیم و او کار «سنگ صبور» را ارائه کرد تا من هم روی آن لب بزنم. آنها من را تشویق کردند و گفتند این صدا با چهره تو همخوانی دارد، اما اینکه می‌گویید بنده با بازی در این فیلم وسوسه شدم اینگونه نبوده است، چرا که من در آن زمان در حال جمع‌آوری این آلبوم بودم.

    او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر در موسیقی اشراف و دانش دارد، گفت: بنده ادعای نوازندگی در هیچ سازی را ندارم، اما سعی می‌کنم تا حد لازم برای اجرا در یک کنسرت تکنیک‌های نوازندگی خود را کامل کنم.

    در بخش دیگری از این نشست کیوان هنرمند – آهنگساز آلبوم «روی دیگر»- گفت: مهمترین اتفاق این همکاری، دوستی با بهرام رادان بود که تجربه‌ای فوق‌العاده برایم به ارمغان داشت.

     او ادامه داد: در این آلبوم خواستیم کاری را انجام دهیم که واقعا دوست داریم. بنده پارتیتور آهنگ‌ها را نیز در وب سایت شخصی خود قرار دادم تا مخاطبان متخصص هم نظرات خود را به ما بگویند. صدای رادان با پشتکار وحشتناکی که دارد و همین طور نوازندگان خوبی که با ما همکاری کرده‌اند، نتیجه خوبی را به ما داده است.

     هومن جاوید – خواننده – نیز که در این مراسم حضور داشت ،درباره قطعات انگلیسی این آلبوم در سخنانی گفت: زبان انگلیسی هیچ ربطی به کشور خاصی ندارد. بخواهید یا نخواهید، انگلیسی یک زبان بین‌المللی است. یک خواننده پیشرو و خوش فکر این حق را دارد تا موسیقی خود را به زبان بین‌المللی بخواند. باید اذعان کنم که بهرام رادان ترانه‌های انگلیسی را خیلی بهتر از فارسی خوانده است.

    حاشیه های نشست به نقل از خبرنگار موسیقی ما:

    نشست خبری آلبوم «روی دیگر» در حالی برگزار شد که حاشیه‌های فراوانی را در حین برگزاری برنامه به خود دید. در این گزارش به بخش‌های کوتاهی از این اتفاقات اشاره‌ای گذرا داشته‌ایم:

    * برای برگزاری این برنامه هزینه سنگینی صرف پذیرایی از اهالی رسانه صورت گرفته بود که در نوع خود قابل توجه بود.

    * در اواسط این برنامه الناز شاکر دوست و آریا عظیمی‌نژاد وارد سالن شدند و قبل از اتمام برنامه هم سالن را ترک کردند.

    * رضا یزدانی و هومن جاوید در کنار هم و در ردیف دوم شاهد برگزاری برنامه بودند که بار‌ها از سوی رادان از آن‌ها تشکراتی صورت گرفت.

    * هومن جاوید در بخشی از برنامه به صورت ایستاده به توضیح در مورد قطعات انگلیسی این برنامه پرداخت که با استقبال و تشکر رادان مواجه شد.

    * تعداد خبرنگاران حاضر در جلسه بالغ بر پنجاه نفر بودند ولی فقط ۵ نفر از حاضرین در سالن گردانندگی برنامه را بر عهده داشتند! عدم دعوت از خبرنگاران تخصصی موسیقی باعث شده بود که اندک خبرنگاران این حوزه وظیفه گرداندن برنامه را به عهده داشته باشند. در ابتدای برنامه نیز برخی از خبرنگاران حوزه موسیقی به دلیل عدم هماهنگی‌های لازم از ورود به مراسم منع شدند تا این اتفاق تنها نکته منفی برنامه باشد.

    * نبود خبرنگاران حوزه موسیقی باعث شده بود در این برنامه برخی سوالات عجیب نیز از سوی خبرنگاران حاضر شده بود که از آن جمله می‌توان به سوالات زیر اشاره کرد:
    «اگر قرار به مقایسه سینما و موسیقی باشد، شما کدام یک را انتخاب می‌کنید؟!»
    «چه فرق‌هایی بین سینما و موسیقی وجود دارد؟!»
    «شما خود را در عالم موسیقی هم یک ستاره می‌دانید؟!»
    و….

    * در بخشی از این نشست مهدی معزی (سرمایه گذار آلبوم) درباره هدف‌اش از سرمایه گذاری‌اش در این آلبوم گفت: ‌ «قطعا اگر آقای رادان کاندیدای ریاست جمهوری شوند، با پشتکاری که من از ایشان دیدم، شک ندارم که موفق می‌شوند. واقعا از تصمیم‌ام راضی‌ام و می‌دانم که ایشان در این عرصه موفق خواهند شد.»

    * صحبت‌های رادان در مورد محسن چاوشی و تعریف و تمجیدهای فراوان او از این خواننده خط پایانی بود بر حاشیه‌های اخیر و اینکه رادان دل خوشی از محسن چاوشی ندارد. رادان در صحبت‌هایش با حمایت همه جانبه از چاوشی باعث شد همه این صحبت‌ها رنگ ببازند.

    * بهرام رادان هنگام خروج از سالن با سوال عجیب خبرنگار یکی از خبرگزاری‌ها رو به رو شد که بهت همه حاضرین در صحنه را در پی داشت. رادان با ظاهری متعجب فقط سر تکان داد و گفت: «خوب من الان چی رو باید جواب بدم؟!». حتما برایتان جالب است که بدانید متن آن سوال چه بود: ‌ «در این آلبوم چه سخنی برای مردم مظلوم فلسطین دارید؟!»

    * در انتهای برنامه رقابت عکاسان به طرز چشمگیری برای شکار لحظات آخر پرهیجان و دیدنی بود. طوری که خود رادان هم از دیدن این صحنه که عکاسان از سر و کول یکدیگر بالا می‌رفتند، خنده‌اش گرفت.

    * رادان در اقدامی مثال زدنی در ابتدای برنامه از تک تک حاضران در سالن بابت حضور در این برنامه تشکر و تقدیر کرد و در انتهای برنامه نیز باز هم با تکرار این صحبت‌ها نشان داد که تا چه حد قدر‌دان زحمات اهالی رسانه است.

    در ادامه می توانید عکسهای حنانه شفیعی، عکاس موسیقی ایرانیان از این مراسم را مشاهده کنید.

    https://musiceiranian.ir/?p=19363
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *