×
×

سفری کوتاه روی خاک‌های خلیج فارس

  • کد نوشته: 18633
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۶ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • صدای امواج نقره‌ای خلیج نیلگون تا ابد فارس ـ شامگاه گذشته، ۱۳ اردیبهشت ماه ـ از دل سازهای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به گوش رسید. به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرداد روحانی شب گذشته با به حرکت آوردن چوب رهبری خود در تالار وحدت، توانست بار دیگر شور و انرژی را […]

  • صدای امواج نقره‌ای خلیج نیلگون تا ابد فارس ـ شامگاه گذشته، ۱۳ اردیبهشت ماه ـ از دل سازهای نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران به گوش رسید.

    به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرداد روحانی شب گذشته با به حرکت آوردن چوب رهبری خود در تالار وحدت، توانست بار دیگر شور و انرژی را به ارکستر سمفونیک تهران بازگرداند.

    http://media.isna.ir/content/Multimedia_pics_1389_12_Art_71.jpg/6

    اجرا با نواخته شدن سرود جمهوری اسلامی ایران توسط ارکستر سمفونیک تهران آغاز شد.

    پس از آن سمفونی شماره ۹ شاهین فرهت، با صدای آرشه‌ها آغاز و به آرامی سپری شد.

    موومان «مدراتو کانتابیله» با نوای ویلن سل، کنترباس و سازهای بادی به اوج می‌رسید و فراز و فرودهایش حاضران را محصور کرد.

    سپس موومان «فیناله» با نوای سازهای بادی با صلابت بیشتری نواخته شد و با دکلمه یکی از اعضای ارکستر حال و هوایی متفاوت به خود گرفت:

    ای مرز اب و آیینی در سرزمین روشن و مهتابی فانوس یاد تو در کیش، قشم، هرمز و هنگام در سنگلاخ تنب و ابوموسی در خاطرات خاک پیوسته روشن است … سپس این قسمت از سمفونی شاهین فرهت در اوج به پایان رسید.

    با ورود گروه کر بر صحنه اجرا، پوئم سمفونی «خلیج همیشگی فارس» اثر امیر بکان، در موومان «آرامش» آغاز شد.

    «آرامش» موومانی سنگین اما آرام بود که در بخش دوم یعنی «هجوم» با ریتمی حماسی‌تر و با صدای سازهای کوبه‌ای به اوج می‌رسید.

    موومان سوم پوئم سمفونی خلیج همیشگی فارس، از «شکوه» می‌گفت و در حالی اجرا شد که گروه کر با سازهای ارکستر هم صدا شد و از صخره‌های جاودانه خلیج فارس خواند.

    با پایان گرفتن این پوئم سمفونی حاضران منتظر نواخته شدن جدیدترین اثر شهرداد روحانی یعنی «سوئیت خلیج فارس» بودند، که قرار بود برای اولین بار در ایران طنین‌انداز شود. به رسم همیشه، روحانی در این سوئیت از ساز هارپ بهره برد.

    آذرنوش صدرالسالک، بانوی چیره‌دست هارپ نواز و سه نوازنده دف آغازگر جادوی شهرداد روحانی بودند.

    با به حرکت درآمدن چوب شهرداد روحانی، موومان «دره ستارگان» با یک موتیف موسیقایی متفاوت نواخته شد.

    چیدمان منحصر به فرد صدا را به راحتی می‌شد در این قطعه شنید.

    سپس روحانی آرشه‌ها را برای نواختن قسمت «جنگل حرا» همصدا کرد. موومانی که با نوای فاگوت و هارپ فضای متفاوتی را در سالن مسلط کرده بود.

    در حالی که همه «نوانس‌ها» به جا بودند و اعضای ارکستر سمفونیک تهران، به راستی حق مطلب را ادا کردند، روحانی حاضران را به «سفری کوتاه به روی خاک های خلیج فارس» دعوت کرد و سوئیت سمفونی را در اوج و با صلابت هر چه تمامتر به پایان رساند.

    به گزارش ایسنا، شهرداد روحانی در پایان این کنسرت از اساتید خود، مصطفی کمال پورتراب و حسین دهلوی که در اولین شب از اجرای ارکستر سمفونیک تهران حضور داشتند، قدردانی کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=18633
       
    برچسب ها شهرداد روحاني

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *