×
×

به تبلیغ مثبت برای وطنم ادامه خواهم داد

  • کد نوشته: 18575
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۳ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • روحانی: به عنوان فردی که ریشه‌ی من در ایران بوده، همیشه کارکردن با هموطنانم برای من اولویت داشته است

  • کنسرت «خلیج تا ابد فارس» به رهبری شهرداد روحانی، از امشب ۱۳ اردیبهشت تا جمعه ۱۵ اردیبهشت، در تالار وحدت اجرا می شود. در این کنسرت سه قطعه به محوریت خلیج فارس، از ساخته های شهرداد روحانی، شاهین فرهت و امیر بکان توسط ارکستر سمفونیک تهران ، در ساعت ۲۱ اجرا می شود.

    به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شهرداد روحانی چهره‌ی شناخته شده موسیقی در عرصه‌های بین‌المللی، حوزه‌ی رهبری اکستر سمفونیک و آهنگ‌سازی موسیقی کلاسیک غربی، درباره‌ی همکاری‌اش با ارکستر سمفونیک تهران گفت: من حدود چهل سال است که در ایران حضور دایم ندارم و بیشتر عمرم را در خارج از ایران زندگی کرده‌ام. ولی مثل خیلی از ایرانی‌های وطن‌پرست دیگر، همیشه اخبار ایران را دنبال کرده‌ام.

    روحانی با یادآوری روزهای نخستین ورودش به وادی موسیقی تصریح کرد: ابتدا به خاطر ادامه‌ی تحصیلاتم به اروپا رفتم و بعد هم فعالیت‌های من در دیگر کشورها ادامه داشت. من به خاطر حرفه‌ای که دارم از کشورهای مختلف دنیا دعوت می‌شوم. از خاور دور، از اروپا و… و با ارکستر سمفونیک‌های کشورهای مختلف کار می‌کنم. یعنی همین فعالیتی که وقتی به ایران هم می‌آیم، با ارکستر سمفونیک تهران همکاری می‌کنم، در خارج از ایران هم به‌طور مستمر این فعالیت‌ها را دارم. البته چون من آهنگ‌ساز هم هستم، در کنار این فعالیت‌ها، قطعاتی هم برای سازهای مختلف و ارکسترهای متفاوت می سازم. طبیعی است که بیشتر فعالیت من در کشورهای دیگر است تا ایران، در ایران من فعالیت محدودی دارم. برای این‌که این‌جا زندگی نمی‌کنم.

    این آهنگساز و رهبر ارکستر، درباره‌ی انگیزه‌اش برای هم‌کاری با ارکستر سمفونیک تهران خاطر‌ نشان کرد: در مواقعی که از من درخواست می‌شود که در ایران فعالیتی داشته باشم و با ارکستر سمفونیک همکاری کنم، با علاقه زیادی این پیشنهاد را می‌پذیرم و با جدیت این کار را انجام می‌دهم و به عنوان فردی که ریشه‌ی من در ایران بوده، همیشه کارکردن با هموطنانم برای من اولویت داشته است.

    به همین خاطر هم به محض این که از من دعوت به همکاری می‌شود، این دعوت را با عشق زیاد قبول می‌کنم و حتی مشکلاتش را هم به جان می‌خرم. من جمله این‌که برای همین فعالیت در دیگر کشورها، چه از نظر زمانی و چه از نظر اقتصادی برای من به صرفه‌تر است. به خاطر این که شرایط متفاوت است. اما من وقتی تصمیم به همکاری می‌گیرم و به این‌جا می‌آیم، مهم‌ترین شرط من، فقط بودنم با هموطنانم است. چیزهای دیگر در مراتب بعدی قرار دارد. دیگر این‌که همان‌قدر که هم وطنانم در ایران به من محبت دارند و من را می‌شناسند، من در کشورهای دیگر هم خوشبختانه توانسته‌ام جای محکمی داشته باشم و به عنوان یک ایرانی فعالیتم را در هیمن زمینه در جاهای دیگر دنیا هم ادامه می‌دهم.

    روحانی درباره‌ی روند تمرین‌ها و عملکرد نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران، در طول یکی، دو هفته تمرین، گفت: این‌ دوره، زمان تمرین ما کوتاه‌تر از هر بار و هر اجرای ارکستر سمفونیک تهران بود. اما به جرات می‌توانم بگویم که به خاطر کوشش زیاد و علاقه و زحمات نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران، این برنامه تا آخرین تمرین به نحو خوبی جلو رفت و من از روند تمرین‌ها بسیار راضی هستم.

    وی در پاسخ به این سوال که با توجه به فعالیت های شما در عرصه های بین المللی و با توجه به این که قطعه «خلیج تا ابد فارس» را انجمن موسیقی هرمزگان به شما سفارش داده است، و به نظر نمی‌رسد این انجمن چنان توان مالی‌ای داشته باشد، که بتواند با رقم‌های آهنگ‌سازی در کشورهای دیگر رقابت کند، گفت: طبیعی است که انگیزه‌های اقتصادی مطرح نبوده و نیست. اما در ایران قوانینی موجود است که وقتی قطعه‌ای را به یک آهنگ‌ساز سفارش می‌دهند، به هر مناسبتی که باشد، من هم با همان شرایط کنار آمدم و هیچ امکان ویژه‌ای برای من در نظر گرفته نشد.

    این هنرمند همچنین در باره‌ی این مساله که دستمزدش در عرصه‌های بین المللی، خیلی بالاتر است، یادآور شد: اصلا شکی درآن نیست. فقط کافی است شما دستمزدی را که با معیار پول دلار پرداخت می شود را با ریال مقایسه کنید. به همین خاطر مطمئن باشید که در خارج از ایران، چه دستمزد رهبری من و چه برای آهنگسازی، قابل مقایسه با دستمزدهای این‌جا نیست. اما همیشه وقتی که در ایران و با ارکستر سمفونیک تهران کار می‌کنم، همکاری با هموطنانم برای من ارجحیت دارد و مسائل دیگر همیشه در مراتب بعدی قرار می‌گیرد.

    وی در پاسخ به ادعای مطرح شده از سوی یکی از رسانه‌‌ها درباره‌ی سابقه همکاری‌اش با خوانندگان لس آنجلس، متذکر شد: من در حوزه‌ی ‌موسیقی کلاسیک کار می‌کنم و افرادی که شما به آن‌ها اشاره دارید، به موسیقی پاپ می‌پردازند. طبیعتا پاسخ خیر است و من با این‌‌ها همکاری نداشته‌ام.

    او همچنین درباره‌ی فیلم مستندی که در یکی از شبکه‌ی خارجی از زندگی این هنرمند ساخته است و نگاهش درباره‌ی این فیلم توضیح داد؛ مثل بسیاری از برنامه‌ها که در کشورهای دیگر برگزار می‌شود، در لندن هم اکستر سمفونیک «اورایون» از من برای رهبری ارکستر دعوت به همکاری کرد که این شبکه آن‌جا هم از برنامه فیلم‌برداری کردند و فیلم مستند از من تهیه کردند و همان برنامه جز این‌که باعث معرفی بیشتر و بهتر هنرمندان ایرانی شده بود، برای من چیز دیگری نبود.

    برای این‌که در آن برنامه مستند، تمام صحبت‌های من بر سر پیشرفت هنر اکنون ایران و به ویژه موسیقی و ارکستر سمفونیک تهران بود که این باعث روشن شدن اذهان عمومی می‌شد و بسیاری از موزیسین‌هایی که در آن ارکستر، من با آن‌ها کار می‌کردم به قدری برای‌شان خوشایند بود که می‌دیدند در این زمان و در کشور ایران، این فعالیت‌ها با کیفیت بالا انجام می‌شود.

    من به هر کشوری که می‌روم سعی‌ام بر این است که چهره‌‌ی خوبی از مملکت خودم معرفی کنم. برای این‌که متاسفانه اخبار خوبی از ایران در رسانه‌های غربی منتشر نمی‌شود و بسیاری از رسانه سعی می‌کنند که فقط اخبار بد را منتشر کنند. چیزهایی که شاید هم چندان درست نباشد و مردمی هم که آشنایی زیادی ندارند، هر چه که از رسانه‌ها منتشر می‌شود را خیلی زود قبول می‌کنند. به همین خاطر وقتی موقعیتی پیش می‌آید که می‌توانم راجع به ایران صحبت کنم و راجع به فعالیت‌های هنری که در ایران انجام می‌شود، صحبت کنم تا اذهان عمومی هم روشن‌تر شود، من این کار را انجام می‌دهم.

    روحانی افزود: حالا چون من در حوزه موسیقی فعالیت می‌کنم، طبیعی است که اطلاعات من در این رشته بیشتر از دیگر حوزه‌های فرهنگی و هنری است و سعی‌ام هم بر این است که فعالیت هایی که در حوزه موسیقی می‌شود را به جامعه جهانی معرفی کنم. چون این فعالیت‌ها با بسیاری از اخباری که از ایران می‌آید ضد و نقیض است. یادم می‌آید که آن اوایل در دیگر کشورهای می‌گفتند، موسیقی کلاسیک در ایران قدغن است. در حالی که این اصلا درست نیست. همین نکته شاید کوچک به نظر برسد. اما با همین حرف می‌خواهند به نوعی مردم ایران را بی‌فرهنگ جلوه دهند. در حالی که سعی من و امثال من، روشنگری در این زمینه است و همین رفتار ما در تغییر نگاه مردم تاثیرگذار است.

    وقتی من کارم را نشان می‌دهم و از اوضاع فرهنگی مملکتم برای غیر ایرانی‌ها تعریف می‌کنم، یک تبلیغ مثبت برای فرهنگ ایران است. در همان مستند هم آمده که موزیسین‌های انگلیسی چقدر تعریف کرده‌اند که ما با فرهنگ و موسیقی ایران آشنایی نداشتیم و حتی با این نکته که ارکستر سمفونیک تهران با این کیفیت بالا موسیقی کلاسیک غرب را اجرا می‌کند. به نظر من همه‌ی این‌ها اتفاق‌های مثبتی در عرصه بین‌المللی است. من هیچ وقت در این زمینه کوتاهی نخواهم کرد و به روشم ادامه خواهم داد. چه در ایران باشم. چه نباشم. من این کار را به عنوان وظیفه‌ی ملی خودم در نظر گرفته‌ام و بازتاب مثبتی هم از این کار گرفته‌ام. برای همین هست که مطمئن هستم که به این نوع کار کردن و تبلیغ مثبت کردن برای وطنم، ادامه خواهم داد.

    https://musiceiranian.ir/?p=18575
       
    برچسب ها شهداد روحانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *