×
×

در نشست خبری ارکستر کلاسیک آذربایجان مطرح شد:

  • کد نوشته: 18567
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۳ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۰
  • ارکستر ۳۰ نفره کلاسیک آذربایجان به رهبری رئوف عبدالله اف و خوانندگی فرامرز گرمارودی فردا شب در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به روی صحنه می رود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، در نشستی که امروز(چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت) در تالار وحدت برگزار شد، محمدحسین توتونچیان(مدیر عامل شرکت ققنوس)، رئوف عبدالله اف(رهبر ارکستر […]

  • ارکستر ۳۰ نفره کلاسیک آذربایجان به رهبری رئوف عبدالله اف و خوانندگی فرامرز گرمارودی فردا شب در سالن میلاد نمایشگاه بین المللی تهران به روی صحنه می رود.

    به گزارش پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران، در نشستی که امروز(چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت) در تالار وحدت برگزار شد، محمدحسین توتونچیان(مدیر عامل شرکت ققنوس)، رئوف عبدالله اف(رهبر ارکستر آذربایجان)، فرامرز گرمارودی(خواننده)، جیحون الله وردی اف (آهنگساز و تنظیم کننده ارکستر) و تعدادی از تکنوازان این ارکستر به تشریح جزئیات این کنسرت پرداختند.
    فرامرز گرمارودی که ضمن کار خوانندگی مسئولیت ترجمه اعضای ارکستر را در این نشست خبری بر عهده دارد، درباره این اجرا گفت: ارکستر کلاسیک آذربایجان ضمن بهره گیری از موسیقی کلاسیک، از موسیقی سنتی و بومی آذربایجان نیز بهره می گیرد؛ با توجه به همجواری دو کشور ایران و آذربایجان باید تاکید کرد موسیقی آنها نیز از یکدیگر جدا نیست و ریشه های مشترک بسیاری دارد.
    وی در ادامه افزود: ارکستر کلاسیک آذربایجان پیش از این اجراهای متعددی را در کشورهای مختلف به روی صحنه برده و وجهه ای شناخته شده در سطح جهانی دارد. ما همین کنسرت را در کشورهای اروپایی به روی صحنه برده ایم و با توجه به اینکه ایرانی‌های مقیم آن کشورها استقبال جالبی از این اجراها داشتند، تصمیم گرفتیم تا این کنسرت را در داخل ایران نیز به روی صحنه ببریم.
    این خواننده همچنین تصریح کرد: ما در این اجرا ۱۸ قطعه اجرا خواهیم کرد که دو قطعه آن از آثار آهنگسازان ایرانی چون علی اکبر خان شیدا و علی تجویدی انتخاب شده و باقی آثار از رپرتوار موسیقی آذربایجان انتخاب شده است.
    درادامه این نشست رئوف عبدالله اف درباره ارکستر کلاسیک آذربایجان گفت: این ارکستر در اصل ارکستری ۱۰۰ نفره است که در این اجرا ۳۰ نوازنده از گروه‌های مختلف سازی به اتفاق چند سولیست ما را همراهی می کنند. این برای اولین بار است که ما با آهنگسازی جیحون الله وردی اف سعی کرده ایم از موسیقی کلاسیک در کنار موسیقی سنتی آذربایجان بهره بگیریم که به نظرم تجربه موفقی بوده است.
    رهبر ارکستر کلاسیک آذربایجان در ادامه افزود: فرم قطعات به شکلی طراحی شده که هر ارکستری در هر جای دنیا بخواهد از نظر فواصل مشکلی برای اجرای آن نداشته باشد.
    جیحون الله وردی اف به عنوان آهنگساز و تنظیم کننده قطعات این کنسرت گفت: موسیقی هر دو کشور ایران و آذربایجان ریشه های مشترکی دارد؛ البته موسیقی آذربایجان راهی متفاوت را از حدود ۱۰۰ گذشته به این سمت پیموده و تا حدودی تحت تاثیر موسیقی روس ها بوده است.
    وی در ادامه تصریح کرد: در یک پروسه تاریخی شرایط در موسیقی آذربایجان به گونه ای طی شد که ما ضمن طبعیت از ساختار موسیقی کلاسیک روس ها توانستیم اصول موسیقی آذربایجان و نظام کوکی آن را حفظ کنیم.

    https://musiceiranian.ir/?p=18567
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *