بهمن بابازاده: پس از جنجالهای چند روز گذشته درباره تأخیر در صدور مجوز تازهترین آلبوم محسن چاوشی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در نخستین اظهار نظر رسمی خود در این باره برخی ایرادات محتوایی و تأخیر در انجام برخی اصلاحیهها را دلیل این تأخیر دانست.
به گزارش «موسیقی ما»، انتشار پست اینستاگرامی محسن چاوشی در روزهای گذشته خبرساز شد و این خواننده، پس از اعلام تهیهکننده آلبوم مبنی بر اینکه ۹ ماه است آلبوم «ابراهیم» مجوز نگرفته، گفت که تا ۲۰ مرداد صبر میکند و در صورتی که آلبوم مجوز نگیرد، آن را منتشر خواهد کرد. صحبتهای محسن چاوشی خیلی زود در فضای مجازی و رسانهها مورد توجه قرار گرفت و در حالی که اظهارات مختلفی در این باره منتشر شد، علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد در گفتوگوی اختصاصی با سایت «موسیقی ما» در این خصوص توضیحاتی را ارائه داده که متن کامل این صحبتها را در ادامه میخوانید:
- * تأخیر در صدور مجوز آلبوم «ابراهیم» محسن چاوشی در روزهای گذشته بحثبرانگیز شد. صحبتهای مدیر نظارت و ارزشیابی دفتر موسیقی هم باعث شد موضوع حساستر شود. شما به عنوان مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد درباره اتفاقات اخیر چه نظری دارید؟
من هم مثل شما معتقدم لحن و کلام رئیس واحد نظارت ما -که اتفاقاً به مدارا و حُسن خلق شناخته میشوند- مقداری عصبی و شاید به سبب خستگی کمی تند بوده است. در خصوص این ماجرا بگذارید ابتدا یک نکته کلی را بگویم و آن نظر شخصیام در مورد مجوز برای موسیقی است. من قبلاً چند بار به اشاره و اینجا به تصریح، باید عرض کنم که مجوزهای دفتر موسیقی از ابتدای تأسیس تا امروز، هیچگاه جنبه زیباییشناسی و هنریِ صرف نداشته است. اصولاً هیچ شورایی با هر ترکیبی صلاحیت تعیین جایگاه دائمی و مرتبط هنری یک اثر موسیقایی را ندارد و یک اثر هنری، تنها با گذشت زمان و جایگاهی که در طول زمان به دست میآورد، ارزیابی میشود و تازه، همان هم لزوماً ابدی و قطعی نیست و چه بسا آثاری که در دوره خود به چشم انکار و تحقیر نگریسته شده و در دورههای بعد، ارزشهای زیباییشناختی آنها و پیشگامیشان تازه کشف شده و به تأیید رسیده است. لذا اصولاً بنده با رتبهبندی آثار هنری -آن هم در بدو زایش- مخالفم.
از این رو، نه هر اثری که از دفتر موسیقی مجوز میگیرد، لزوماً به معنای برخورداری از ارزش هنری است و نه هر آنچه که مجوز نمیگیرد، لزوماً به دلیل ضعف در جوانب هنری. با این مقدمه، باید بیاییم سراغ مورد مشخص آلبوم هنرمند محبوب و محجوب موسیقی پاپ ما آقای محسن چاوشی. ببینید، ما در بررسی آثار تولیدی موسیقی، ابتدا شعر و بعد موسیقی ارائه شده را بررسی میکنیم. یعنی قدم اول در صدور مجوز یک اثر موسیقاییِ باکلام، بررسی شعر است و اگر این قدم اول برداشته نشده و یا به مشکل بخورد، قدم دوم خودبهخود به مشکل میخورد و از این رو، همواره توصیه ما به همه دوستان هنرمند و یا ناشران محترم این بوده که تا از تصویب شعر یا ترانه اثر خود مطمئن نشدهاید، اقدام به سرمایهگذاری برای تولید اثر نکنید تا متضرر نشده و در ارائه اثر خود به مشکل نخورید. متأسفانه این اتفاقی است که در مورد آلبوم آقای «چاوشی» افتاده است.
- * شما در گفتوگویی که چند ماه پیش در جمع خبرنگاران حوزه موسیقی داشتید، از «تسهیل و تسریع صدور مجوز برای چهرههای سرشناس و موجه حوزه موسیقی» سخن گفتید. با فرض اینکه این آلبوم در بخش شعر اصلاحیه هم خورده باشد، آیا ۹ ماه زمانی است که با «تسهیل و تسریع» نسبت داشته باشد؟
سال گذشته ترانههای آلبوم ایشان به دفتر موسیقی ارائه شده و در زمان کوتاهی هم در شورای شعر و ترانه مطرح شده و چند مورد تشخیص داده شده که حتماً باید اصلاح شود. این موارد از همان تاریخ و از طریق سامانه درخواست مجوز، به شرکت ارائه دهنده اعلام شده و متأسفانه کوچکترین پاسخی به همراه نداشته است. یعنی حداقل در چند ماهی که من به دفتر موسیقی برگشتهام، خاطرم نیست که یک بار هم نامهای از شرکت دریافت کرده باشم که تقاضای تجدید نظر در رای شورا، اصلاح موارد عنوان شده، حذف موارد، جایگزینی موارد و… داشته باشند. خب در شرایط عادی، این واکنش به معنای آن است که متقاضی به هر دلیل از پیگیری پرونده و کسب مجوز دست کشیده و تمایلی به ادامه کار ندارد.
- * آخرین اخبار درباره آلبوم محسن چاوشی چیست؟ گفته میشود با مدیر اجرایی و تهیهکننده این خواننده مذاکراتی از سوی شما صورت گرفته است. این مذاکرات به نتیجهای هم رسیده است؟
چند وقت پیش که برای نخستین بار، متوجه اعتراض محسن چاوشی در فضای مجازی شدم، شخصاً خواستم ترانهها را بررسی کنم تا ببینم چه کمکی میتوانم انجام دهم. متأسفانه ترانهها به لحاظ محتوایی مواردی دارند که به هیچ عنوان در چارچوب مقررات جاری دفتر موسیقی قابل تصویب نیستند و شک نکنید که تصویب چنین آثاری، تنها هیزم به آتش کسانی ریختن است که هیچ هدفی جز بدنام کردن موسیقی و موزیسینها و ممانعت از فعالیت آنها ندارند و بر مبنای تجربه بیش از یک دهه مسئولیت خود در این عرصه، با اطمینان میگویم که موجب ورود و برخورد نهادهای دیگر در موضوع میشود. البته این حرف به معنای آن نیست که خود دفتر هم مشکلی با استفاده از برخی عبارات و ترویج برخی مفاهیم در موسیقی ندارد و متأسفانه برخی اشکالات در ترانههای این آلبوم را میتوان به عنوان موارد شاخصی دانست که هیچ راهی برای شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی جز پیشنهاد اصلاح یا جایگزینی باز نمیگذارد.
- * اگر رفتار و سخنان «محسن چاوشی» به عنوان یکی از خوانندههای مهم پاپ بعد از انقلاب را «احساسی» و «ناشی از عصبانیت تأخیر در صدور مجوز» قلمداد کنیم، تدبیر مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد برای خروج از این وضعیت چیست؟ با توجه به اینکه ممکن است این ماجرا برای خوانندگان دیگری هم وجود داشته باشد که تا کنون اینچنین بروز ندادهاند.
آخرین وضعیت آلبوم همان اولین وضعیت است و به نظرم آقای چاوشی شاید اطلاع نداشته باشند که هیچگونه تلاشی از سوی شرکت ارائهدهنده ترانهها برای اصلاح، جایگزینی و یا حتی تقاضای مکتوب بازنگری در آرای صادره ارائه نشده و توقف پیشرفت کار، تنها به همین دلیل است. در انتها امیدوارم جناب آقای چاوشی با توجه به حساسیتهای حاکم بر موسیقی، شرایط را درک کرده و جوانان ما هم همچنان بتوانند از صدای گرم و دوستداشتنی ایشان برخوردار باشند و لذت ببرند.
- * سوال آخر. نبود سخنگو و نماینده رسانهای در دفتر موسیقی بعضاً موجب سوءتفاهمهایی در فضای رسانهای شده است. درباره هر اتفاقی، خبرنگاران نمیدانند از چه مرجعی بایستی تأیید یا تکذیب یک خبر را که مهر رسمیت دفتر موسیقی بر آن باشد، تهیه کنند. آیا این خلأ و ضعف را در سیستم اداری دفتر موسیقی میپذیرید و قصدی برای حل آن دارید؟
این موضوع کاملاً درست و یکی از مشکلات دفتر موسیقی است. بنده هم روحیه هر روز مصاحبه کردن و حرف زیاد زدن ندارم و به نظرم به سرعت باید فکری برای این قضیه بکنیم.
دیدگاهتان را بنویسید