×
×

رضا مهدوی:

  • کد نوشته: 18233
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام اردیبهشت ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • بسیاری از فرهنگ‌های نامربوط یا در اصطلاح وارداتی و نادرست غرب طی این سال‌ها توسط دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به عنصر خانواده با تکیه بر فعالیتهای هنری با تمام قدرت به کار گرفته شده است که متاسفانه تا حدودی هم در این زمینه موفق بوده‌اند. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، رضا مهدوی […]

  • بسیاری از فرهنگ‌های نامربوط یا در اصطلاح وارداتی و نادرست غرب طی این سال‌ها توسط دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به عنصر خانواده با تکیه بر فعالیتهای هنری با تمام قدرت به کار گرفته شده است که متاسفانه تا حدودی هم در این زمینه موفق بوده‌اند.

    به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، رضا مهدوی با بیان این مطلب در تشریح رویکردهای مرکز موسیقی حوزه هنری پیرامون تولید آثار موسیقایی با موضوع خانواده ایرانی گفت: در فرهنگ جوامع به ویژه جوامع شرقی به طور خاص جامعه ایرانی با توجه به قومیت‌ها، زبان و گویش‌های متنوع، خانواده محوری و هر آنچه در فرهنگ خانواده گنجانده می‌شود، موضوع بسیار مهمی است. همانطور که در خانواده پدر نقش اساسی در تامین آتیه اعضا را دارد به‌‌ همان نسبت مادر نقش تربیتی، همراهی و پشتیبانی خانواده را به عهده دارد که چه بسا سنگین‌تر از ماموریت‌های پدر باشد.

    این موسیقیدان ادامه داد: خانواده ایرانی در دنیای پر هیاهوی امروز نیازمند کمک‌های مختلف زمان خود است و با وجود اینکه آموزه‌های دینی، مذهبی و ملی که از گذشته به صورت شفاهی و مکتوب اخذ شده، اما بیان امروزی و نیاز سنجی زمانه برای این خانواده، چه مادر، چه پدر و چه فرزندان امری انکار ناپذیر است.

    مهدوی با بیان اینکه موضوع خانواده ایرانی در فرهنگ و هنر از مهم‌ترین ارکان فعالیتی هنرمندان بوده، خاطر نشان کرد: پرداختن موضوعاتی که به آن اشاره کردم از این جهت مهم است که طی این سال‌ها بسیاری از فرهنگ‌های نامربوط یا در اصطلاح وارداتی و نادرست غرب توسط دشمنان انقلاب اسلامی برای ضربه زدن به عنصر خانواده با تکیه بر فعالیتهای هنری با تمام قدرت به کار گرفته شده است که متاسفانه تا حدودی هم در این زمینه موفق بوده‌اند. این مساله موضوعی نیست که باید پنهان باشد و اگردر گذشته پنهان شده، دیدگاه اشتباهی بوده که باید برای جبران آن تلاش کرد.

    وی تصریح کرد: پرواضح است که امروزه نیاز جامعه ۳۳ ساله انقلابی ایرانی در تمام زمینه‌های فرهنگی، هنری، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی در اشکال مختلف باید بریک محور اصلی خانواده ایرانی با توجه به سلیقه‌ها و فرهنگ‌های عشیره‌ای معطوف شود. اما متاسفانه کم کاری‌هایی را در این مدت به ویژه در عرصه فرهنگ و هنر شاهد بودیم که نیاز شدید خانواده به خوراک دهی فرهنگی از سوی نهادهای دولتی بیش از پیش دو چندان می‌کند و این نکته را دوباره گوشزد می‌کند که تولید یک اثر در حوزه خانواده در هر روز هم کافی نیست.

    این هنرمند با انتقاد از کم توجهی مسوولان رسانه ملی در موضوع خانواده ایرانی ادامه داد: مهم‌ترین نهاد تاثیر گذاردر جامعه امروزی ما سازمان صدا و سیماست که از نظر من هنوز نتوانسته اثر درخشانی در رابطه با خانواده محوری و اخلاق مداری تولید موثرو چشمگیری را داشته باشد که بتواند مورد استقبال مردم هم قرار بگیرد. متاسفانه اغلب تولیداتی هم که در این زمینه انجام شده تولیدات سفارشی بی‌کیفیتی است که نتوانسته بین مردم محبوبیت کسب کند. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حوزه هنری تاکنون آثار ارزشمند موسیقایی که برگرفته از شاعران کلاسیک و شاعران خوب معاصر کشورمان تولید کرده‌اند که توانسته به خوبی در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار بگیرد و تا مدت‌ها مورد استفاده باشد.

    مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری معتقد است: حوزه هنری در این سالهای ماموریت‌های بسیار مهمی را به عهده داشته که توجه به موضوع خانواده ایرانی و اخلاق مداری از جمله آنهاست و انصافا در این زمینه تولیدات خوبی را هم به جامعه ارائه داده است. اما آنچه برای ما در سال جاری اهمیت ویژه‌ای دارد توجه و تقویت بیشتر موضوع خانواده ایرانی است که باید تلاش خود را دو چندان کنیم که در سال جاری آثار شاخص تری را در این زمینه تهیه و تولید کنیم.

    وی با تاکید براینکه فرهنگ خانواده دارای گستردگی‌های فراوانی است به ترویج فرهنگ دینی و اخلاقی در خانواده از طریق هنر با پرهیز از مستقیم گویی و شعارزدگی اشاره کرد و گفت: با توجه به سطح بالای سلیقه مردم در انتخاب آثار ارزشمند باید تمام تلاش خود را به کا رببندیم که آثار لزوما مستقیم گویی نداشته باشد. چه بسا موضوعات بسیار ساده‌ای که ما در این سال‌ها به راحتی از آن عبور می‌کنیم بتواند سوژه و دستمایه خوبی برای تولید آثار اخلاق محور و خانواده محور باشد. موضوعاتی نظیر سلام، احترام به پدر و مادر، صله رحم، آداب رعایت حقوق همسایه، روابط اخلاقی خواهر با برادر و بسیاری از این دست می‌تواند در این راستا به ما کمک کند.

    مهدوی خاطر نشان کرد: ما ایمان داریم که خانواده خوب زمینه ساز یک جامعه ارزشمند و اخلاق مداراست. هرچه قدر شعور، درک و درایت خانواده ایرانی بالا‌تر باشد فرهنگ آنجامعه نیز به سمت و سوی والایی هدایت خواهد شد. به عنوان نمونه اگر می‌بینیم که روزانه ساعت زیادی از برنامه رسانه‌های دیداری و شنیداری صرف تاکید مردم بر رعایت فرهنگ ترافیک می‌شود ناشی از عدم توجه ما به طرح این موضوعات طی سالهای گذشته در بین خانواده هاست که این چنین شکل منفی خود را در جامعه بروز داده است.

    این کار‌شناس حوزه موسیقی در بخش دیگری از صحبتهای خود گفت: با تکیه براین ضروت‌ها و عنایات مقام معظم رهبری در کنار جمله‌ای که تک تک واژگان آن‌ها به عنوان شعار سال ۹۱ مطرح شده و نیاز اصلی مردم ماست تلاش خود را انجام خواهیم داد که درجهت این فرمایشات ارزشمند دست به تولید آثار وطنی بزنیم، آثار که بیانگر سرمایه عظیم وملی به عنوان خانواده ایرانی است. البته در این راه حمایت همه جانبه دستگاههای دولتی در خریداری آثار شنیداری و اهدای آن‌ها به کارکنان اقدامی خوبی است که متاسفانه تا به امروز اتفاق نیفتاده است.

    مهدوی ادامه داد: پیشنهادهای زیادی در حوزه توجه به اشاعه آثار اخلاق مدارو خانواده محور وجود دارد که هر کدام می‌تواند مورد دقت نهادهای دولتی برای حمایت از تولید ملی و توجه به خانواده ایرانی قرار گیرد. اما مشکل اصلی ما این است که تولید داخلی به دلیل عدم حمایت‌های کافی در حوزه تبلیغات قادر به معرفی کامل خود نیست از سویی دیگر صدا و سیما هم حمایت چندانی از این تولیدات ندارد بنابراین ما جمعیت کمتری را تحت پوشش خود قرار می‌دهیم. به هرحال دل ما به این خوش است که آثاری را تولید کرده‌ایم که براساس تفکرات و فرهنگ اصیل ایرانی است.

    وی گفت: یکی از همین فعالیت‌ها تولید آلبوم موسیقایی درباره چهارده معصوم (ع) با عنایت ویژه به حضرت فاطمه زهرا (س) است که تمایل داریم از حضور محمد اصفهانی با توجه به ویژگیهای صدای این هنرمند و عنایت ویژه‌ای که به حضور در این آثار دارد، استفاده کنیم که امیدوارم محقق شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=18233
       
    برچسب ها رضا مهدوی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *