×
×

«هیچ در هیچ» با با صدای ارسلان کامکار و صبا کامکار منتشر می‌شود

  • کد نوشته: 179695
  • 19 اردیبهشت 1397
  • ۰
  • آلبوم موسیقی «هیچ در هیچ» اثر «هوشنگ کامکار» با خوانندگی «ارسلان کامکار» و «صبا کامکار» توسط انتشارات «راوی آذر کیمیا» منتشر می‌شود. به‌زودی مراسمِ رونمایی این اثر نیز برگزار خواهد شد. حالا کلیپ «اگر جهان سرآید» بر اساسِ اشعار بیژن جلالی که برای ارکستر سمفونیک، آواز سلو وگروه کر به سبک جدید موسیقی ملی ایران […]

    «هیچ در هیچ» با با صدای ارسلان کامکار و صبا کامکار منتشر می‌شود
  • آلبوم موسیقی «هیچ در هیچ» اثر «هوشنگ کامکار» با خوانندگی «ارسلان کامکار» و «صبا کامکار» توسط انتشارات «راوی آذر کیمیا» منتشر می‌شود. به‌زودی مراسمِ رونمایی این اثر نیز برگزار خواهد شد. حالا کلیپ «اگر جهان سرآید» بر اساسِ اشعار بیژن جلالی که برای ارکستر سمفونیک، آواز سلو وگروه کر به سبک جدید موسیقی ملی ایران تصنیف شده است، توسط سایت «موسیقی ما» منتشر می‌شود.

    «هوشنگ کامکار» – آهنگساز برجسته‌ی ایرانی- درباره‌ی انتخاب اشعارِ جلالی می‌گوید: «بیژن جلالی در خانواده‌ای که علاقه وافری به شعر، ادبیات ، فلسفه وعرفان داشتند بزرگ شد وتاثیرات عمیقی از دایی خود «صادق هدایت» خصوصا از کتاب بوف کور او گرفت . او در دوران تحصیل در فرانسه با آثار شاعران مدرن فرانسوی آشنا شد. اشعار او سبک «سپید» دارند وحاصل عرفان مدرنی است که نظیر این عرفان در آثار سهراب سپهری به زبان بسیار ساده را می‌توان یافت. آثار جلالی فاقد وزن، قافیه وقرینه‌سازی است و اگرچه متاثر از شعر وادبیات غرب است؛ اما فکر فلسفه آثارش کاملا ایرانی وشرقی است.»‌

    این آهنگساز پیشکسوت ادامه می‌دهد: «در این اثر سعی کرده‌ام که موسیقی از نظر جمله‌بندی ملودیک ، شیوه هارمونی ، فرم وبیان تصاویرصوتی با محتوای اشعار تا حدی هماهنگ باشد . باتوجه به اینکه در موسیقی از نظر ساختمان ملودیک وهارمونیک از عوامل مدرن خاصی استفاده شده است؛ ولی اکثر جملات آوازی به‌گونه ای دارای هویت ملی است . بخش‌های آوازی که بصورت دوئت هستند تا حدی مشکل وپیچیده‌اند که در آن از شیوه‌های پلی‌فونی وتدابیر کنترپوانتیک ومدولاسیون‌های فراوان و دور ازهم استفاده شده است. ویژگی‌های موسیقی ایران به نحوی جدید با هارمونی مختص آن در این اثر به کاررفته است، همان‌گونه که خود جلالی از عوامل شعروادبیات غربی طوری استفاده کرد که فکرو اندیشه عرفانی اوحفظ شود که این بی شباهت به سبک جدید موسیقی ملی ایران نیست به کار بردن فرم اشعار وترتیب آنها با بیتی عرفانی از شعر مولانا از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این اثر است.»

    او ادامه می‌دهد: «عرفان مدرن یکی از ویژگی‌های اشعار بیژن جلالی است که من در این اثر با توجه به هدفم در ترکیب وهم‌زیستی عوامل سنت ومدرنیته، عرفان سنتی مولانا را با عرفان مدرن جلالی در بیان تصاویر شعری وملودیک در آمیخته‌ام که وحدت فرمی عارفانه‌ای به کل اثر داده است واین کاری است جدید وهدفمند که ممکن است مورد انتقادهایی هم از طرف سنت گرایان قرار گیرد. ملودی کوتاه بیت «من غلام قمرم غیر قمر هیچ مگو» در ابتدای اثر و در باندهای مختلف به‌عنوان لایت موتیف، هم‌چنین در میزان‌های پایانی باند آخر «مرثیه‌ای برای شاعر» در ساز کلارینت که صدایش سمبل مرگ است شنیده می شود . »‌

    استادِ موسیقی ایران همچنین خاظرنشان می‌کند: «هدف اصلی من از ارئه چنین اثری به‌هیچ وجه مسائل مالی وجنبه‌های دیگر آن نیست ودر کل آن را برای شنوندگان خاصی نوشته‌ام که به‌نظرم عامه‌پسند نیست، بلکه به پیشرفت وتحول در موسیقی ملی ایران اندیشیدم؛ زیرا اعتقاد دارم می‌توان از کلیه عوامل و ویژگی‌های موسیقی مدرن جهانی وهر تکنیک جدیدی استفاده کرد در حالی که اثر نشانی از موسیقی ایران وهویت ملی داشته باشد. اجرای بخش های آوازی را به دلائل خصوصی اثر به ارسلان برادرم و دخترم صبا سپرده‌ام که از عهده‌ی اجرا به‌خوبی برآمدند . امید وارم مخاطبان راضی باشند . درپایان از آقای رضا مهدوی بخاطر زحماتی که در انتشاراین اثر بدون چشمداشت برگشت مالی کشیدند تشکر وسپاسگزاری می‌کنم.»

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *