×
×

کمانچه نواز پیشکسوت شهرستان شیروان

  • کد نوشته: 178780
  • موسیقی ایرانیان
  • پنجشنبه, ۶ام اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰
  • خلیل یوسفی، کمانچەنواز نامی موسیقی کرمانجی، روز گذشته چهارشنبه، پنجم اردیبهشت درگذشت، او در حرفه خود از اساتید مطرح و بزرگ محسوب می‌شد.

    کمانچه نواز پیشکسوت شهرستان شیروان
  • استاد «خلیل یوسفی» کمانچه نواز پیشکسوت شهرستان شیروان در استان خراسان شمالی درگذشت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، خلیل یوسفی، کمانچەنواز نامی موسیقی کرمانجی، روز گذشته چهارشنبه، پنجم اردیبهشت درگذشت، او در حرفه خود از اساتید مطرح و بزرگ محسوب می‌شد.

    این هنرمند پیشکسوت، مثل بسیاری دیگر از هنرمندان موسیقی نواحی در فقر و نداری درگذشت و گنجیه‌ای از فرهنگ و هنر کرمانج (خراسان شمالی) همراه با او به خاک سپرده شد.

    کلیم الله توحدی، پژوهشگر و نویسنده کرمانج در مورد او گفته بود: «استاد خلیل یوسفی از آخرین نسل عاشقان خراسان شمالی مثل بسیاری از هنرمندان دیگر در فقر و نداری درگذشت و گنجینه ای از هنر و فرهنگ کرمانج همراه او به خاک سپرده شد… او هنرمند خبره ای بود که وقتی سازش را در سال های اول جنگ شکستند با قوری و سیم ترمز دوچرخه کمانچه دیگری ساخت و به هنرنمایی پرداخت… در آخرین گفت و گویش با من گلایه می کرد که مسئولان هنرمندان را فراموش کرده اند و ما آن قدر مشکلات مالی داریم که دیگر جایی برای تربیت شاگرد نمانده است… »

    علی‌اکبر شکارچی (کمانچه‌نواز پیشکسوت) پس از درگذشت خلیل یوسفی، یادداشتی نوشته که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

    هنردوستان، موسیقیدانان و کمانچه نوازان عزیز ایران

    بسیار متاسفم که بدین وسیله خبر درگذشت کمانچه نواز برجسته و بی‌همتای خراسان شمالی، استاد خلیل یوسفی را به اطلاع شما می‌رسانم.

    این استاد برجسته در مراسمی که این جانب به مناسبت در گذشت هابیل علی اف در فرهنگسرای نیاوران برگزار کرده بودم با اجرای درخشان خود تحسین همه حضار را برانگیخت و باعث شگفتی آنها از آن همه نغمات زیبای آسمانی شد.

    من این ضایعه اسفبار را به مردم وجامعه هنری ایران، خصوصاخانواده آن زنده یاد، صمیمانه تسلیت می‌گویم.

    علی‌اکبر شکارچی، ششم اردیبهشت ماه نودوهفت»

    https://musiceiranian.ir/?p=178780
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *