×
×

تلاش برای حفظ روح معنوی پیکره موسیقی

  • کد نوشته: 17846
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۵ام فروردین ۱۳۹۱
  • ۱ دیدگاه
  • جلال ذوالفنون که باید از وی به عنوان یکی از افراد بسیار موثر در جلال موسیقی ایران نام برد، با زمستان همسفر شد و از خود آثار ماندگار و ارزشمندی را به یادگار گذاشت.

  • جلال ذوالفنون که باید از وی به عنوان یکی از افراد بسیار موثر در جلال موسیقی ایران نام برد، با زمستان همسفر شد و از خود آثار ماندگار و ارزشمندی را به یادگار گذاشت.

    به گزارش خبرنگار مهر، سه‌تار از سازهای بسیار مهم در موسیقی ایرانی است و از مهمترین عناصر در موسیقی ایرانی به شمار می رود.

    سه‌تار پیشتر، با سازهایی چون دوتار و تنبور هم خانواده بوده و امروزه به تار بسیار نزدیکتر است ضمن اینکه سه تار از مهمترین سازهای ایرانی است و در کنار دیگر سازهای ایرانی، موسیقی ایرانی را به جهان معرفی می کند.

    یکی از استادان مسلم سه تار در ایران و جهان، جلال ذوالفنون از اساتید بسیار برجسته موسیقی بوده و وی خدمات شایانی برای هنر موسیقی انجام داده است.

    این استاد هنرمند در سال ۱۳۱۶شمسی در آباده فارس به دنیا آمد و اولین مربیان وی درموسیقی، پدرش حبیب  و برادر بزرگش محمود ذوالفنون بودند.

    ذوالفنون تقریبا از همه استادان زمان به طور مستقیم و غیرمستقیم بهره گرفت
    ذوالفنون، بعد از آن به تدریج تقریبا از همه استادان زمان به طور مستقیم و غیرمستقیم بهره گرفت و توانست به جایگاهی بسیار تاثیرگذار در موسیقی برسد و از این جایگاه در راه اعتلای هنر موسیقی استفاده کرد.

    مهمترین و موثرترین اساتید وی، اساتیدی از قبیل موسی معروفی، جواد معروفی، روح الله خالقی، نورعلی برومند، داریوش صفوت، سعید هرمزی و یوسف فروتن بوده اند.

    همچنین استادانی که ذوالفنون به طور غیرمسقیم  از محضر آنها بهره جسته، اساتیدی از قبیل ارسلان درگاهی و ابوالحسن صبا بوده اند.

    ذوالفنون فعالیتهای هنری مهمی را در کارنامه خود دارد که از میان آنها می تواند به کنسرت موسیقی در انجمن فرهنگی ایران و شوروی تکنوازی تار ۱۹۵۸ و تدریس موسیقی درکانونهای هنری و آموزشی از مقطع کودکستان تا دانشگاه از ۱۹۵۸ تا زمان فوت اشاره کرد.

    شرکت در اجرای کنسرتهای متعدد در ایران و کشورهای دیگر
    شرکت در اجرای کنسرتهای متعدد در ایران، ژاپن، کشورهای اروپایی، امریکا، کانادا و استرالیا از ۱۹۵۸ تا زمان فوت و همکاری با موریس بژاز در زمینه تلفیق موسیقی ایرانی با باله های اروپایی از دیگر فعالیتهای هنری مهم ذوالفنون بوده است.

    همچنین ذوالفنون، بخشهای درخشان دیگری در کارنامه هنری خود دارد که از میان آنها می توان به تحقیق روی موسیقی فولکور ایران در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی اشاره کرد.

    همکاری با ژان دورینگ در زمینه آشنا کردن وی با  موسیقی ایرانی در سالهای ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ و شرکت در سمینار موسیقی در ژاپن بنا به دعوت سازمان هنری (A.T.P.A) به منظور معرفی موسیقی ایران به کشورهای خاور دور در ۱۹۷۶ از دیگر موارد در این زمینه است.

     همکاری با موسسه DELA MUNOT (دولامونته) بروکسل به منظور معرفی موسیقی ایران به کشورهای اروپای غربی از دیگر بخشهای کارنامه درخشان ذوالفنون محسوب می شود.

    اجرای کنسرت در محل سازمان ملل متحد در نیویورک برای معرفی موسیقی ایران
    وی همچنین همکاری با موسسه WORD MUSIC INISTTUTE به منظور اجرای کنسرت در نیویورک و معرفی موسیقی ایران به ملل دنیا ۱۹۹۴ و اجرای کنسرت در محل سازمان ملل متحد در نیویورک به منظور معرفی موسیقی ایران به سایر ملل در سال ۱۹۹۴ را در کارنامه هنری و تاثیرگذار خود دارد.

    ذوالفنون در زمینه تالیف و تولید نیز گامهای موثری برای موسیقی ایرانی برداشت که تهیه نوارهایی که سه تار در آنها نقش اصلی دارند (مانند گل صد برگ) از موارد مهم در این زمینه است.

    آتش در نیستان، شیدایی و دهها نوار که قسمتی از آنها به عهده ذوالفنون بوده و تهیه نوارهایی در زمینه آموزش سه تار از دیگر فعالیتهای ذوالفنون در زمینه تالیف و تولید است.

    همچنین این استاد سه تار به تدوین تجربیات ۳۵ ساله در زمینه آموزش موسیقی به صورت کتاب در چهار جلد پرداخت و کتابی نیز در زمینه آنالیز آثار درویش خان دارد.

    تهیه مقالات گوناگون در زمینه موسیقی ایرانی در نشریات ایرانی و خارجی و تهیه نوارهایی در زمینه تکنوازی سه تار با عناوین پرواز، پرند، پیوند، دل آوا، هجده تصنیف، ردیف شور و … از دیگر فعالیتها در این زمینه است.

    تهیه آثاری از موسیقی عرفانی ایران
    تهیه آثاری از موسیقی عرفانی ایران با همکاری سهیل ذوالفنون در آمریکا با عناوین کرد بیات و سفر روحانی ۱۳۷۰ و نوار گروهی تحت عنوان سیم آخر روی اشعار مولانا از دیگر فعالیتهای استاد ذوالفنون بوده است.

    کتاب تحقیقی در زمینه روان شناسی جامعه شناسی فلسفه هنر و ارائه راهکارهایی در زمینه حرکت صحیح موسیقی ایرانی تحت عنوان “گل صد برگ”  و یا ” موسیقی ایران از دیدگاهی دیگر” از دیگر بخشهای فعاللیتهای هنری ذوالفنون بوده و بخشهایی نیز در شرف انتشار است.

    جلال ذوالفنون پس از سالها تلاش هنری در راه اعتلای موسیقی، یکشنبه ۲۸ اسفندماه ۹۰ به علت بیماری، جان به جان آفرین تسلیم کرد.

     استاد ذوالفنون شاگردان بسیاری را تربیت و به جامعه هنر معرفی کرد
    استاد ذوالفنون شاگردان بسیاری را تربیت و به جامعه هنر معرفی کرد ضمن اینکه این استاد گرانقدر، زندگی خود را در راه خدمت به هنر سپری کرد.

    به گفته سهیل محمودی که در مراسم خاکسپاری استاد جلال ذوالفنون سخن می گفت، “استاد جلال ذوالفنون از جمله افرادی بود که در فرهنگ معاصر بین ادبیات و موسیقی ایرانی ارتباط محکمی و بیشتری برقرار کرد.”

    محمودی همچنین معتقد است که استاد ذوالفنون نفس معنوی را در موسیقی ایرانی دمید و زنده کننده موسیقی ایرانی در کشور و جهان بود.

    همچنین ذوالفنون، افراد بسیاری را با هنر پیوند داد و هنرمندان فراوانی را پرورش داد که این هنرمندان ادامه دهنده راه وی خواهند بود.

    جلال موسیقی ایران به جبروت آسمانها پیوست و به امید اینکه شاگران وی، راه این استاد ارزشمند را ادامه دهند و همچون وی، نه تنها برای ارتقای موسیقی تلاش کنند بلکه برای معرفی موسیقی ایرانی به جهان نیز تلاش کنند.

    ذوالفنون برای نگه داشتن روح معنوی در پیکره موسیقی تلاش می کرد

    آنچه باعث شده که ذوالفنون، بیش از پیش، نامی آشنا و ارزشمند در عرصه موسیقی باشد، تلاشهای وی در راه ارتقای کیفی موسیقی و کمک به نگه داشتن روح معنوی و آسمانی در پیکره موسیقی بود که این امر همواره شایان تقدیر است.

    موسیقی ایرانی به دلایل مختلف از جمله همراه شدن با ادبیات و عرفان، روحی بسیار متعالی دارد و امیدواریم این موسیقی با همکاری همه دستگاه های ذیربط، هنرمندان و رسانه ها به همه مجامع هنری، ادبی و عرفانی در جهان معرفی شود.

    معرفی موسیقی ایرانی به مجامع هنری، ادبی و عرفانی در جهان، آثار مطلوبی برجای می گذارد که از میان آنها می توان به پربارتر شدن موسیقی در سطح جهان اشاره کرد.

    https://musiceiranian.ir/?p=17846
       
    برچسب ها جلال ذوالفنون

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *