علی اکبر صفی پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با برگزاری یک نشست رسانه ای ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این مجموعه در سال ۹۶ به معرفی برنامه های آینده پرداخت.
به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر صفی پور مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی روز سه شنبه ۲۲ اسفند ماه با برگزاری یک نشست رسانه ای ضمن ارایه گزارشی از عملکرد این مجموعه در سال ۹۶ به معرفی برنامه های آینده این نهاد در سال ۹۷ پرداخت.
صفی پور در ابتدای این نشست رسانه ای که در تالار وحدت تهران برگزار شد، با اشاره به برخی از فعالیت های بنیاد فرهنگی هنری رودکی در سال ۹۶ توضیح داد: خوشبختانه این بنیاد از جمله سازمان هایی است که عملکردش به شکل برون داد است و اتفاقاتی که در درون آن می افتد، میتواند ملاک مناسبی برای ارزیابی کارشان باشد. به هر حال سال ۹۶ سال به ثمر رسیدن سند برنامه ریزی استراتژیک بنیاد بود که در آن ضمن مرور اهداف بنیاد رودکی تلاش کردیم به فعالیت ها و اهداف آینده این مجموعه برسیم. ما بر این باوریم این سند در سال ۹۷ ملاک اصلی برنامه های بنیاد خواهد بود و این در حالی است که طی روزهای آینده نیز با برگزاری جلسه ای با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به اجرایی شدن این موضوع اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.
وی ادامه داد: ما در این سند موضوعات استراتژیکی داریم که تمامی برنامه های ما باید به این موضوعات ختم شود. در این راه کشف استعدادهای درخشان هنری با محوریت مرکز آموزش های بنیاد رودکی، تلاش برای استحکام پایه های اقتصادی بنیاد رودکی، جذب اسپانسر برای ارکسترهای سمفونیک و ملی طی انعقاد قرارداد با شرکت «هاکوپیان»، اجرای ارکسترهای دولتی در مناطق محروم کشور با تسهیلات رایگان و تخفیف های چشمگیر ، تبیین راهبرد اقتصاد هنر در حوزه های موسیقی کلاسیک، سنتی و همچنین در حوزه تئاتر از جمله مواردی است که می توانیم به آن اشاره کنیم.
وی افزود: ما در حوزه تئاتر به ویژه در شش ماه دوم سال جاری شاهد اتفاقات خوبی بودیم که برای اولین بار یک تئاتر توانست با فروش بسیار خوب و تعداد اجرای بالا به موفقیت بسیار مطلوبی دست پیدا کند. این تئاتر توانست به تنهایی ۲۰۰ شغل ایجاد کند که می تواند با ارزش های خود به اقبال موسیقی و تئاتر کمک کند. اینکه شما برای گرفتن یک بلیت دچار مشکل شوید خود می تواند نوید بخش اتفاقات خوبی باشد. ما غیر از این نمایش شاهد حضور اجراهای دیگر با حضور هنرمندان مطرح تئاتر کشورمان هم بودیم که واقعا رویدادهای موثری بود. به هر حال من تصور می کنم تغییرات بنیادینی در مجموعه بنیاد رودکی انجام گرفته و امیدوارم این روند بتواند در سال آینده نیز به توفیقات مهمی دست پیدا کند. ما غیر از این برنامه ها به تازگی بخش «موسیقی تجربه» را نیز راه اندازی کردیم که در سال آینده قطعا به شکل گسترده ای به آن می پردازیم.
مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی با اشاره برنامه های اجرایی بنیاد رودکی در سال ۹۶ بیان کرد: ما بیشتر از درآمدی که از طریق بنیاد رودکی حاصل شده در حوزه تولیدات نیز حمایت های بسیار زیادی داشتیم که در این زمینه نیز اتفاقات خوبی افتاد. ما در سال ۹۶ در حوزه ارکسترها نزدیک به ۵۰ اجرا داشتیم که آمار بسیار خوبی است اما امیدوارم این روند به شکلی باشد که بتوانیم هر هفته شاهد اجرای ارکسترهای زیر مجموعه بنیاد باشیم. در سال جاری شاهد اجرای پروژه دیگری هم در حوزه ارکسترها بودیم که حضور ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ایتالیایی به رهبری ریکاردو موتی در ایران و ایتالیا رویداد قابل ملاحظه ای را رقم زد این در حالی است که امضای تفاهم نامه با مدیران فرهنگی کشور روسیه در حوزه اجرای آثار نمایشی و موسیقایی ایران و روسیه بخش دیگری از فعالیت های ما بود.
صفی پور متذکر شد: ما طی تفاهم نامه ای که با کنسرواتوار چایکوفسکی انجام دادیم بنا را برا این گذاشتیم که در ایام جام جهانی فوتبال روسیه ترکیبی از ارکسترهای بنیاد را یک روز مانده به بازی تیم ملی کشورمان با حریفان در سه شهر برگزار کنیم. به هر صورت امضای تفاهم نامه با مدیران فرهنگی روسیه اتفاق بسیار ارزشمندی است که با همکاری وزارت امور خارجه انجام گرفت و می تواند دربرگیرنده برنامه ها و اجراهای ارزشمند در حوزه موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک باشد.
صفی پور در بخش پاسخ به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: ما در سال ۹۶ با ۲ هزار و ۳۰۰ درخواست اجرای موسیقی در تالار وحدت مواجه بودیم که تعداد آثار اجرا شده ۱۰ درصد این رقم بوده است که آن تعدادی که موفق به اجرای برنامه در این مجموعه نشدند از ما دلگیر می شوند که چرا به آنها برنامه ای نرسیده است. ما در تالار وحدت از هیچ گروه و هنرمندی پول اضافه دریافت نمی کنیم و اتفاقا ما بر اساس تعرفه سال ۹۳ نسبت به دریافت اجاره بهای سالن ها اقدام می کنیم و اصلا پول اضافه ای در کار نیست که بخواهیم بر اساس آن از گروه ها پول دریافت کنیم.
وی اضافه کرد: ما واقعا نمی توانیم به انبوه تقاضاهایی که با آن روبرو هستیم، پاسخ دهیم چون حجم برنامه ها به هیچ عنوان اجازه چنین کاری را به ما نمی دهد. متاسفانه برخی از هنرمندان هم هستند که برنامه هایی را اجرا می کنند که بر اساس استاندارها نیست و همین موضوع باعث می شود در حوزه فروش نیز دچار مشکل می شوند. ما در سال ۹۶ تئاتری داشتیم که اصلا استقبالی از آن نشد و ماجرا به گونه ای بود که تعداد بازیگران بیشتر از تماشاگران بود. این یکی از دغدغه های ماست که امیدوارم بتوانیم در سال آینده به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.
وی با اشاره به حضورش در مدیریت بنیاد رودکی طی سال آینده توضیح داد: نحوه انتخاب مدیرعامل بنیاد رودکی چارچوبی دارد؛ بنیاد رودکی دارای هیأت امنایی ۵ نفره با ریاست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی است. در کنار هیأت امنا، هیأت مدیره وجود دارد که در ابتدا هیأت مدیره انتخاب می شوند و پس از آن مدیرعامل را انتخاب و به وزیر ارشاد به عنوان رییس هیأت امنا معرفی می کنند. وزیر بعد از تأیید این انتخاب، حکم مدیرعامل بنیاد رودکی را امضا می کند. حکم مدیرعامل بنیاد ۲ ساله است و حکم مدیریت من تا اول تیر ۹۷ ادامه دارد ولی اینکه مدیرعامل باقی بمانم یا فرد دیگری انتخاب شود، در اختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان رییس هیأت امنای بنیاد رودکی است.
مدیر عامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی درباره کیفیت اجرای ارکسترهای دولتی در سال ۹۶ تصریح کرد: ما هنوز با آنچه که در موسیقی کلاسیک دنیا اتفاق می افتد و آنچه در ایران رخ می دهد، فاصله داریم. در این حوزه به ویژه بخش آموزش و تربیت نسل با کشورهای دیگر دنیا فاصله داریم اما اعتقاد دارم باید برای به نتیجه رسیدن کمی زمان بگذرد. این کار احتیاج به یک بازه زمانی دارد که لازم است بیشتر از اینها روی آن تمرکز کنیم اما بپذیریم که در حوزه آموزش، مراکز علمی و دانشگاهی هنوز نتوانستند نیروی اکثریت نوازندگان و هنرمندان مستعد را به ارکسترها تحویل دهند. اگر ما ادعا کنیم که بهترین هستیم اصلا ادعای درستی نیست اما شما این را بدانید که طی ماه های گذشته چندین استاد از کشورهای دیگر به ایران آمدند تا به نوازندگان آموزش های لازم را بدهند بنابراین در حوزه کیفیت ارکسترها اذعان می کنم که باید تلاش زیادتری انجام داد.
وی یادآور شد: اینکه حضور نداشتن تعدادی از هنرمندان در ارکستر را به منزله ضعیف بودن آن بدانیم کمی بی انصافی است پس قبول کنید در حوزه ارکسترها اتفاقات خوبی افتاده کما اینکه بازهم تاکید می کنم در حوزه نوازندگی ممکن است فاصله ای داشته باشیم. در زمینه مدیریت هنری ارکسترها هم باید بگویم که از شما می خواهم فهرست محرمانه ای از مدیران متخصص هنری را به من بدهید تا من در اسرع وقت نسبت به انتخاب آنها اقدام کنم. شما باید بدانید که ما در این زمینه با فقدان مدیریت هنری متخصص مواجه هستیم که کار را برای انتخاب سخت می کند.
صفی پور درباره نحوه انتخاب رهبران ارکسترهای دولتی به ویژه ارکستر ملی در سال آینده بیان کرد: در حوزه موسیقی ملی یا ارکستر ملی نحوه انتخاب ما در بخش رهبری بسیار محدود است به عبارتی انتخاب رهبر ارکستر ملی بسیار سخت تر از ارکستر سمفونیک است. وقتی استاد فخرالدینی از مجموعه ارکستر موسیقی ملی انصراف داد ما به گزینه استاد شهبازیان رسیدیم که اصلا هم از این انتخاب پشیمان نیستیم اما شما بدانید مدیریت و انتخاب رپرتوارها در ارکستر ملی بسیار مشکل است. امیدوارم شما زمان بیشتری به ما بدهید که کارهای بهتری را در ارکستر ملی ارایه دهیم البته این توضیح را بدهم که ما سال آینده از رهبران مهمان ارزنده ای دعوت خواهیم کرد که دعوت از استاد فخرالدینی برای حضور دوباره در این مجموعه از جمله این اقدامات است.
وی در بخش دیگری از این نشست رسانه ای درباره موضوع کشف استعدادهای درخشان حوزه های مختلف هنری به ویژه موسیقی گفت: تشکیل ارکستر جوانان و نوجوانان با محوریت مرکز آموزش های بنیاد رودکی برای معرفی به ارکستر بزرگسالان، برگزاری جشنواره سازهای مختلف به منظور کشف استعدادها و کمک به آموزش سازهای فراموش شده موسیقی ایرانی و محلی از جمله فعالیت های دیگری است که ما در سال آینده پیرامون آن برنامه ریزی خواهیم کرد.
مدیربنیاد رودکی در پایان درباره تشکیل ارکستر سازهای ملی توضیح داد: در تخصیص اعتبارات و بودجه ای که دریافت می کنیم تلاش بر این است که ابتدا برنامه های جاری را پوشش بدهیم و با توجه به اینکه هنوز بودجه ای در این زمینه به ما تخصیص داده نشده است نتوانستیم در سال جاری نسبت به تشکیل ارکستر سازهای ملی اقدامات لازم را انجام دهیم اما در این زمینه مذاکراتی با تعدادی از هنرمندان انجام گرفته و حتی برنامه هایی نیز در این زمینه دریافت شده که امیدوارم در سال آینده بتوانیم شاهد تشکیل این ارکستر نیز در مجموعه بنیاد فرهنگی هنری رودکی باشیم.
دیدگاهتان را بنویسید