×
×

با داوری پیمان سلطانی، پری ملکی و اسماعیل امینی

  • کد نوشته: 166862
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۸ام دی ۱۳۹۶
  • ۰
  • آخرین برنامه دور مقدماتی هزارصدای سنتی، شامگاه روز شنبه ۱۶ دی ماه برگزار شد. این برنامه، به مناسبت هشتاد و پنجمین زادروز استاد حسین خواجه امیری (ایرج) در یازده دی ماه، به این خواننده بزرگ موسیقی ایران تقدیم، و تیتراژ آن هم روی آواز زیبایی از ایشان با این شعر مشهور حافظ ساخته شده بود: «یوسف گم گشته باز آید به سامان غم مخمور».

    با داوری پیمان سلطانی، پری ملکی و اسماعیل امینی
  • آخرین برنامه دور مقدماتی هزارصدای سنتی، شامگاه روز شنبه ۱۶ دی ماه برگزار شد. این برنامه، به مناسبت هشتاد و پنجمین زادروز استاد حسین خواجه امیری(ایرج) در یازده دی ماه، به این خواننده بزرگ موسیقی ایران تقدیم، و تیتراژ آن هم روی آواز زیبایی از ایشان با این شعر مشهور حافظ ساخته شده بود: «یوسف گم گشته باز آید به سامان غم مخمور».

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، همچنین همانطوری که در خبرها هم اعلام شده بود، از آنجایی که این برنامه درست در زادروز تولد استاد کریم صالح عظیمی‌برگزار می‌شد، آوازخوان شناخته شده و یکی از شاگردان ایشان، امیر مداح برای اجرا دعوت شده بود که در پایان برنامه با تارنوازی فرامرز کلانتری قطعه آوازی را اجرا کرد.

    داوران بخش مسابقه این برنامه، پیمان سلطانی(بخش آهنگسازی و نوازندگی)، پری ملکی(بخش آواز) و دکتر اسماعیل امینی(شعر و تصنیف) بودند.

    اولین گروه شرکت کننده در برنامه گروه موسیقی آروشا بود.

    گروه آروشا متشکل بود از: سعید میرزاحسینی (نی)، رامین عبداللهی(کمانچه)، رامین شاهین‌کار(تار) و پرهام کاکاوند(تنبک). خواننده این گروه هم امیر مسعود خسروی بود. خسروی در بخش آواز که روی همراهی ریتمیک گروه خوانده می‌شد، «بیدل و خسته درین شهرم و دلداری نیست/ غم دل با که توان گفت که غمخواری نیست» را به زیبایی اجرا کرد و در بخش تصنیف نیز «مشنو ای دوست که بعد از تو مرا یاری هست» سعدی را اجرا کرد. ملودی این تصنیف ساخته سیاوش عظیمی‌ بود.

    گروه بعدی گروه آوین بودند که در بخش آواز این شعر استاد محمدعلی بهمنی «تو را گم می‌کنم هر روز و پیدا می‌کنم هر شب/ بدین سان خواب‌ها را با تو زیبا می‌کنم هر شب» را اجرا کردند. تصنیف شان هم روی شعر «کاش چون پاییز بودم» فروغ فرخزاد ساخته شده بود. این گروه متشکل بود از: «سنتور: محمدحسن احمدیان/ کمانچه: رضا فرزانپور/ تنبک و کوزه: میثم منتظران

    سرپرست گروه و نوازنده تار: امیرحسین عبدی/ دف: مهدی قیطاسی/ آواز: سعید حاتمی»

    آخرین گروه بخش مسابقه، گروه موسیقی «آوای نیایش» از اصفهان به سرپرستی و خوانندگی اشکان الله‌دادیان و مسعود حسنپور(سنتور) ، مرتضی دادخواه(تار)، نسیم برهانی(دف)، غلامرضا حسنپور(تنبک)، عرشیا ملتجی(کمانچه) و عباس بختیار(نی) بودند. این گروه ساز و آواز مطلوبی را در مایه دشتی روی شعر « بی‌همگان به سر شود بی‌تو به سر نمی‌شود» مولانا و تصنیف «قصه ی دیرین» با ترانه‌ای از زنده یاد بیژن ترقی را اجرا کردند.

    پس از اجرای این گروهها و اجرای خواننده مهمان، داوران و گروه‌های شرت‌کننده به روی صحنه دعوت شدند و پری ملکی به نمایندگی از هیات داوران گروه آروشا را به عنوان گروه برگزیده معرفی کرد. قبل از اعلام گروه برنده، آرش نصیری، مدیر و مجری این برنامه از بانو سیما مافیها که مهمان ویژه برنامه بود دعوت کرد که روی صحنه حاضر شود. با این ترتیب، امیرمسعود خسروی، خواننده گروه آروشا لوح تقدیر گروه برنده را از دست این هنرمند پیشکسوت دریافت کرد.

    در لابلای برنامه، نصیری از نوازنده یازده ساله تار بارمان رسولی ‌نژاد که برگزیده آخرین دوره جشنواره «نوای خرم» هم بود دعوت کرد تا قطعاتی را با تار بنوازد. بعد از نواختن یک قطعه، مجری از وی خواست به مناسبت شب تولد استاد محمدرضا لطفی، قطعه‌ای از ایشان را بنوازد. بارمان در این بخش قطعه سپیده یا «ایران ای سرای امید» را به زیبایی نواخت و با تشویق بی‌امان حضار مواجه شد.

    بنابر اعلام قبلی مدیر این برنامه، در دو برنامه بعدی هزارصدای سنتی در سال ۹۶، چهارم بهمن ماه و دوم اسفندماه، دو مسابقه بین شش گروه برگزیده امسال برگزار می‌شود تا از هر برنامه دو گروه برای فینال هزارصدا انتخاب شوند. فینال هزارصدا برای انتخاب برترین گروه سال ۱۳۹۶، بهار سال ۱۳۹۷ برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=166862
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *