×
×

«آنچه در جامعه ما جایگاه مهمی دارد، موسیقی بومی است »

  • کد نوشته: 163253
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۰ام آذر ۱۳۹۶
  • ۰
  • مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران می‌گوید جوان‌های نسل کنونی با آثار بزرگانی چون خرم، گلچین، خالقی، یاحقی و دیگر بزرگان آشتی کرده‌اند. عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران درباره وضعیت موسیقی گفت: آنچه در جامعه ما جایگاه مهمی دارد، موسیقی بومی است زیرا موسیقی کلاسیک بیشتر در سطح دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. از قدیم هم گفته‌اند: […]

    «آنچه در جامعه ما جایگاه مهمی دارد، موسیقی بومی است »
  • مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران می‌گوید جوان‌های نسل کنونی با آثار بزرگانی چون خرم، گلچین، خالقی، یاحقی و دیگر بزرگان آشتی کرده‌اند.

    عباس سجادی مدیرعامل فرهنگسرای نیاوران درباره وضعیت موسیقی گفت: آنچه در جامعه ما جایگاه مهمی دارد، موسیقی بومی است زیرا موسیقی کلاسیک بیشتر در سطح دانشگاه‌ها و آموزشگاه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. از قدیم هم گفته‌اند: “مردم به زبان مادری ناله می‌کنند”. پس موسیقی اصیل ایرانی در تک‌تک سلول‌های ایرانی‌ها رسوب‌کرده و حتی خیلی از کسانی که موسیقی مدرن کار می‌کنند، در خلوتشان با موسیقی ایرانی زندگی می‌کنند و تا زمانی که زبان و فرهنگ ایرانی زنده است، موسیقی ایرانی در زندگی مردم حضور و جریان دارد. البته باوجود تمام آسیب‌هایی که به زبان و فرهنگ ایرانی وارد می‌شود، اما همچنان می‌توان گفت موسیقی ایرانی حسی‌ترین کالای فرهنگی ایرانی است.

    وی افزود: من شخصاً با رفتار گلخانه‌ای در مورد هنر موافق نیستم. وقتی برای چیزی حصار تعریف می‌کنیم بیشتر از آنکه از آن محافظت کرده باشیم، به آن آسیب زده‌ایم. هنر باید زیست عادی و اجتماعی خود را داشته باشد. در اینجا اعتقادم را با یک مثال بارز، واضح‌تر بیان می‌کنم. وقتی می‌گوییم نسل فلان حیوان در حال انقراض است و برای حفظ آن کمپین تشکیل می‌دهیم، گاهی به دلیل اینکه موردتوجه بیشتری قرار می‌گیرد، بیشتر آسیب می‌بیند. پس بپذیریم هنر بخشنامه پذیر نیست. ضمن اینکه من معتقدم باید برای همه مردم، همه نوع موسیقی وجود داشته باشد تا هر فردی بر اساس ذائقه فرهنگی و شنیداری خود، موسیقی خلوت خود را انتخاب کند. پس همه‌چیز باید در دسترس عموم باشد. رسانه‌ها به‌ویژه رسانه‌های ملی و رسمی نقش مهمی در این زمینه‌ دارند که می‌توانند در ذائقه مردم تأثیرگذارند.

    او ادامه داد: وقتی فضای آزاد برای انتخاب وجود داشته باشد، بازگشت و رجوع اتفاق می‌افتد. در حال حاضر جوان‌های نسل کنونی با آثار بزرگانی چون: خرم، گلچین، خالقی، یاحقی و دیگر بزرگان آشتی کرده‌اند و می‌توان گفت با این نوع از موسیقی زندگی می‌کنند. فرد باید آزادانه نوع موسیقی خود را انتخاب کند. به‌هرحال موسیقی و تربیت ارتباط بسیار نزدیکی باهم دارند. کما اینکه در آموزش‌های نوین امروزی ثابت‌شده موسیقی به ذهن نظم می‌دهد. موسیقی یعنی ریتم، ریتم یعنی نظم و نظم یعنی مدیریت صحیح! وقتی کودک ذهن منظمی داشته باشد به‌راحتی می‌تواند خود را مدیریت کند و در مدیریت کودکی که با موسیقی ایرانی بزرگ‌شده است، رنگ تربیتی ایرانی وضوح بیشتری دارد. در سلوک و رفتارهای یک فرد ایرانی با یک فرد اروپایی، تفاوت‌هایی وجود دارد که منشأ آن با موسیقی یکی است اما نوع موسیقی (ایرانی و غیر ایرانی) دلیل این تفاوت است.

    سجادی درباره جشنواره “نوای خرم” نیز گفت: به‌هرحال گروه برگزارکننده جشنواره موسیقی “نوای خرم” که بسیار هدفمندانه آن را نام‌گذاری کرده‌اند، رده سنی کودکی تا نوجوانی را هدف خود قرار داده است. این جشنواره برای افرادی که در هجوم صداهای غیر ایرانی و رسوبات فرهنگی قرارگرفته‌اند، می‌تواند تلنگری باشد برای بیداری و هشیاری ذائقه شنیداری تأثیرگذار موسیقی بر زندگی آن‌ها و می‌تواند به آن‌ها پیشنهاد‌های جذاب و دلنوازی دهد. در این مهم موسسه “راد نواندیش” به‌ویژه دوست هنرمندم مهندس بردیا صدر نوری و همکاران عزیز و هنرمندشان به‌خصوص ناصرایزدی و اراده و پشتکار یادگار ارزشمند استاد ، ‌رضاخرم همت والایی گمارده‌اند که بسیار قابل‌ ستایش است.

    https://musiceiranian.ir/?p=163253
       
    برچسب ها عباس سجادی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *