×
×

رونق بازار خوانندگان جدید و تداوم قدیمی‌ها

  • کد نوشته: 156459
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۲۷ام شهریور ۱۳۹۶
  • ۰
  • این روزها رویای ورود هنر به سبدِ کالای فرهنگی خانواده‌ها تقریبا محقق شده است. کنسرت‌های بسیاری هر شب در تهران برگزار می‌شود و گاهی در یک شب، چندین سالن و مکانِ فرهنگی میزبان علاقه‌مندان به موسیقی هستند. شاید باورکردنش دشوار باشد اما در یک ماه گذشته، پیش آمده که در یک شب، حدود ۱۴ هزار […]

    رونق بازار خوانندگان جدید و تداوم قدیمی‌ها
  • این روزها رویای ورود هنر به سبدِ کالای فرهنگی خانواده‌ها تقریبا محقق شده است. کنسرت‌های بسیاری هر شب در تهران برگزار می‌شود و گاهی در یک شب، چندین سالن و مکانِ فرهنگی میزبان علاقه‌مندان به موسیقی هستند. شاید باورکردنش دشوار باشد اما در یک ماه گذشته، پیش آمده که در یک شب، حدود ۱۴ هزار نفر در نقاط مختلف تهران مشغول دیدن و شنیدن کنسرتِ مورد علاقه‌شان بوده‌اند.

    رونق سالن‌های کنسرت، نمایش و سینما در ذات خود رخدادی ستودنی و مفید برای هنر است. رونق این سالن‌ها به رونق اقتصاد هنر ختم می‌شود و در نهایت هم به رونق هنر خواهد انجامید. پروژه «سی» هم در ۳۰ شب اجرا حدود ۱۳ میلیارد تومان فروش داشته است. همه این‌ها از رونق هنر در عرصه‌های مختلف می‌گوید. البته همه اینها تنها مختص به تهران است؛ در حالی که مردمانِ ساکن در شهرستان‌ها هم همواره از رخدادهای هنری و فرهنگی استقبال می‌کنند.
    برای آشنا شدن با زوایای دیگری از ماجرای رونق هنر در ایران سراغ محمدحسین توتونچیان تهیه کننده پروژه‌های هنری رفتیم تا نظر او را در این باره جویا شویم. توتونچیان در حال حاضر مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری «ققنوس» است. این گفت‌وگو حدود ۱۰ روز پیش انجام و امروز منتشر می‌شود.

    تسنیم: در سال جاری شاهد استقبال چشمگیر علاقه‌مندان به هنر از رخدادهای فرهنگی و هنری هستیم. یکی از خوانندگان پاپ در طول تنها چند ماه ۲۳۰ کنسرت در کشور برگزار کرده است. پروژه‌ی «سی» در ۳۰ شب میزبان ۱۲۰ هزار مخاطب می‌شود و بسیاری اتفاق‌های اینچنینی که در طول سال رخ داده است. این رونق استقبال از رخدادهای هنری و فرهنگی را چطور می‌بینید.

    خوشحالیم که مردم سبد کالای فرهنگیشان را اینقدر خوب پر می‌کنند و از اجراهای مختلف دیدن می‌کنند. من علاوه بر داشتن سایت «ایران کنسرت»، وب سایت دیگری به نام «ایران نمایش» دارم که در آنجا هم بلیت تئاترهای مختلف را عرضه می‌کنیم.
    در حال حاضر تئاتر شمس پرنده در کاخ سعد آباد هر شب تمام بلیت‌هایش را می‌فروشد، نمایش «اعتراف» با بازی شهاب حسینی و استاد علی نصیریان از یک ماه پیش بلیت‌هایش فروخته شده است. فروش بلیت‌های نمایش «اعتراف» در بازار سیاه به یک میلیون تومان رسید که خوشبختانه با کمک پلیس فتاح این بلیت‌ها را باطل کردیم و دوباره با قیمت خودش در دسترس مردم قرار دادیم.

    در حال حاضر تقریبا تمام تئاترها با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شوند. این استقبال و حمایت از سوی تماشاگران آرامش خاطر و لذت قلبی برای کارگردان، تهیه کننده و دیگر عوامل به وجود می‌آورد. این آرامش خاطر انرژی و حس خوبی به بازیگران و عوامل می‌دهد. این مورد حمایت قرار گرفتن از سوی مردم بسیار ارزشمند است. مجموعه‌ی تئاتر روزهای پُر رونقی را تجربه می‌کند. در عین حال ما الان فروش بلیتِ ۱۲۲ کنسرت را روی سایتمان داریم.

    تسنیم: خوانندگان جدید هم با استقبال خوبی از سوی مخاطبان روبه‌رو شده‌اند. برخی از این خوانندگان جدید رکوردهای عجیبی را جابه‌جا کرده‌اند. یکی از این خوانندگان در کمتر از یک سال به رکورد ۲۳۰ اجرا رسیده است. نظرتان درباره حضور خوانندگان جدید در بازار موسیقی چیست؟

    ما الان شاهد حضور خوانندگان جدید در مارکت موسیقی هستیم که برخی از آنها یا آلبوم نداده‌اند یا آلبوم اولی هستند. اما میزان استقبال مردم از کنسرت‌هایشان خیلی بالاست و فراتر از تصور است. از طرف دیگر خوانندگان قدیمی‌تر هم بازار و مخاطب خودشان را دارند. نتیجه این که هم خوانندگان قدیمی و هم خوانندگان جدید خوب مورد استقبال قرار می‌گیرند.

    تسنیم: پروژه‌ی «سی» هم چندین میلیارد گردش مالی داشت. این پروژه در طول بازه زمانیِ اجرایش میزبان ۱۲۰ هزار مخاطب بود. «سی» تلفیقی از کنسرت و نمایش بود.

    «سی» اتفاق بزرگی در جامعه موسیقی بود. آورده‌ی بزرگی برای جامعه موسیقی کشور داشت که در آن پاپ و سنتی و تلفیقی و کلاسیک و نمایش از آن بهره مند شدند. ما در پروژه‌ی «سی» شاهد حضور ۱۲۰ هزار مخاطب در یک اتفاق هنری بودیم که تلفیقی از موسیقی و نمایش و ویدیو مپینگ بود.
    شاهد بازدید بلند‌پایه‌ترین مقامات کشور از پروژه‌ی «سی» بودیم. این اتفاق نوید این را می‌دهد که مردم ما ظرفیت و پتانسیل چنین پروژه‌های بزرگی را دارند و اگر ما دست اندرکاران و هنرمندان و مسئولان دست در دست هم بدهیم، قطعا می‌توان چنین اتفاق‌هایی را بیشتر و بیشتر رقم زد.

    وقتی در ۳۰ شب ۱۲۰ هزار مخاطب به تماشای پروژه‌ی «سی» می‌نشینند، در همان زمان کنسرت‌های سالار عقیلی و علیرضا قربانی، کنسرت‌های کاوه آفاق، بهنام بانی و بسیاری از خوانندگان قدیمی هم با حجم استقبالِ چشمگیری از سوی مخاطبان روبه‌رو می‌شوند.
    ما شاهد هستیم که در فضای موسیقی پاپ حضور یک موسیقی پاپ جدید باعث از رونق افتادن خوانندگان قدیمی نشده است. پروژه‌ی سی باعث نشده که کنسرت‌های شهرام ناظری و «همای» در کاخ نیاوران، کیهان کلهر در وزارت کشور و دیگر اجراها، مورد استقبال قرار نگیرند. همه این برنامه ها با هم انجام شد و همه هم با استقبال مواجه شدند.
    از این همه حمایت مردم تشکر می‌کنم. این که سبد فرهنگی خانواده‌های تهرانی و ایرانی اینقدر به بخش فرهنگ اختصاص پیدا کرده واقعا خوشحال کننده است.

    تسنیم: با وجود این حجم از استقبال که در عرصه فرهنگ و هنر وجود دارد، باز هم شاهد هستیم که برخی رخدادهای هنری برای فروش بلیت‌هایش به مشکل برمی‌خورد. علت این مسئله را در چه می‌بینید.

    گاهی اخباری از صفحه‌های مجازی اینستاگرام برخی خوانندگان می‌بینم که ناراحت کننده است. این جای خوشحالی دارد که مردم در این حد به موسیقی اهمیت می‌دهند. اما در عین حال اگر کنسرتی فروش نرود جای ناراحتی دارد که چرا موسیقی ما به افول کشیده شده است. اگر کنسرتی بلیت‌هایش به سایت‌های تخفیف برود، حتی اگر برگزار کننده اش من نباشم، ناراحت می‌شوم. چرا که این رخدادها غیر مستقیم به موسیقی و هنر کشور لطمه می‌زند.
    خواهشم این است که دوستان نگاه‌هایشان را بازتر کنند و فرای این که آیا منافع مالی به جیب خودشان می‌رود یا نه، به ماجرا نگاه کنند. باید به این فکر کرد که ممکن است آنچه برای دیگران رخ می‌دهد روزی برای ما هم رخ دهد.
    وقتی مرزهای اهداف مشترکمان گسترش پیدا می‌کند، مثل این است که کشور ما بزرگ‌تر شده است. همه‌ی ما از این که در طول تاریخ برخی مناطق کشورمان را از دست داده‌ایم، ناراحتیم و این اتفاق‌ها برایمان از ننگ‌های تاریخی است. مرزهای جغرافیایی و فرهنگی هر چه بازتر و بیشتر می‌شود، منافعش در کل برای همه است.
    تعداد آدم‌هایی که به یک کنسرت می‌آیند هر چه بیشتر شود، بهتر است. به مخاطبان آن کنسرت می‌توان خوراک فرهنگی دیگری هم معرفی کرد. افزایش مخاطب موسیقی و نمایش در نهایت به نفع این هنرهاست.
    این که از یک ماه قبل بلیت‌های نمایش علی نصیریان و شهاب حسینی به فروش می‌رسند خیلی خوب است. در ماه گذشته تئاتری به نام «می‌سی‌سی‌پی» داشتیم که رقم ۲ میلیارد تومن فروخت. این فروش خوب انرژی مضاعفی به اهالی تئاتر بود تا به فکر انجام پروژه‌های بزرگ‌تری باشند.
    در حال حاضر خودم در حال تهیه کنندگی تئاتری هستم که فقط ۲ میلیارد تومن هزینه آماده سازی‌اش است. وقتی کاری ۲ میلیارد تومن می‌فروشد، می‌توان روی تئاتر بعدی ۲ میلیارد تومن سرمایه‌گذاری کرد و مطمئن بود که سرمایه هم باز می‌گردد.
    پایه همه این‌ها مردم هستند که با حمایتشان این اتفاق‌های بزرگ را رقم می‌زنند و با حمایتشان این مرزها را گسترش می‌دهند. مردم با حمایتشان به هنرمندان و تهیه کنندگان این امکان را می‌دهند که گام‌های بزرگی به پیش بردارند.

    تسنیم: در حال حاضر چه پروژه‌های تئاتری در دست دارید و کارگردانانش چه کسانی هستند.

    تئاتر «اولیور تویست» را در دست داریم که کارگردانش حسین پارسایی است. حمایت‌های مردم به طور حتم می‌تواند هزینه‌های زیادِ این کار را جبران کند.
    حسین رفیعی هم کار مهمی در حال آماده کردن دارد که این اثر هم هزینه بر و گران قیمت و پر دردسر است. اما با اعتماد و اطمینانی که مردم به آنها داده‌اند کار جلو می‌رود. این باعث می‌شود که کیفیت همیشه بالا و بالاتر برود.

    تسنیم: در تئاتر با کمبود فضا و سالن و محدودیت ظرفیت سالن‌ها مواجهیم. شاید اگر سالن‌های بزرگی برای اجرای تئاترها در تهران باشد، میزان فروش نمایش‌ها هم بیشتر و بیشتر شود.

    در تئاتر ظرفیت سالن‌ها کوچک است و نهایت به ۷۰۰ نفر محدود است. تعداد شب‌های اجرا هم محدود است. هم ظرفیت سالن مشخص است و هم تعداد شب‌ها.

    تئاترهایی که در میان صحبت‌هایم به آنها اشاره کردم و گفتم که درآمد خوبی داشته‌اند، بزرگترین سالن‌های تئاتر تهران را به تعداد همان ۴۰ یا ۵۰ شب پُر کرده‌اند. «می سی سی پی»، تئاترِ رحمانیان، نمایش «شمس پرنده»، نمایشِ شهاب حسینی و علی نصیریان از این جمله‌اند. این‌ها کارهایی است که بلیت‌هایشان تا آخر فروخته شده است.

    تسنیم: سالن‌های کوچکِ تئاتر هم فروش خوبی دارند و صندلی‌هایشان معمولا پُر می‌شود.

    سالن‌های کوچک هم دارند بلیت‌هایشان را می‌فروشند. پُر مخاطب‌ترین تئاتر در واقع پُر ظرفیت‌ترین سالن بوده است.

    ——————————

    گفت‌وگو: یاسر شیخی یگانه
    ——————————

    https://musiceiranian.ir/?p=156459
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *