×
×

گزارش خبرگزاری مهر

  • کد نوشته: 15421
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۰ام مهر ۱۳۹۰
  • ۰
  • دومین کنسرت از مجموع کنسرت های دوازدهمین جشن خانه موسیقی با عنوان شب باغچه بان توسط ارکستر “ویولت” به رهبری فرزاد نوشاد و آواز مسعود یکتا و همچنین ارکستر مجلسی “آرس نوا” به سرپرستی آرمین قیطاسی شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، در بخش نخست این کنسرت پس از پخش فیلمی […]

  • دومین کنسرت از مجموع کنسرت های دوازدهمین جشن خانه موسیقی با عنوان شب باغچه بان توسط ارکستر “ویولت” به رهبری فرزاد نوشاد و آواز مسعود یکتا و همچنین ارکستر مجلسی “آرس نوا” به سرپرستی آرمین قیطاسی شامگاه گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

    به گزارش خبرنگار مهر، در بخش نخست این کنسرت پس از پخش فیلمی کوتاه در باره آثار و زندگی “اولین” و “ثمین” باغچه بان، ارکسترموسیقی ویولت قطعاتی از موسیقی ارکسترال را براساس اشعاری از سهراب سپهری و مولانا و اجرا کردند.

    قطعات “اهل کاشانم”، “گوش کن”،”هیچستان”،قطعه بی کلام “بی کران”،”اینجا کسی ست پنهان” و ” تیز دوم” را به روی صحنه بردند، بخش پایانی این کنسرت به اجرای سوئیت آذربایجانی اثر زنده یاد ثمین باغچه بان اختصاص داشت . این قطعه به پاس زحمات بی دریغ این موسیقیدان برای آموزش و اشاعه موسیقی ایران زمین اجرا شد.

    بخش دوم این کنسرت که پس از آنتراکت ۱۵ دقیقه ای آغاز شد، به اجرای قطعاتی توسط ارکستر مجلسی “آرس نوا” اختصاص داشت ، بخش نخست این اجرا با قطعه برای شش ساز و سپس یک تریو برای ابوا،باسون و پیانو اثر فرانسیس پولنک آغاز شد و در ادامه قطعاتی چون “پرستو”،”آندانته”،” روندو”(شش باگاتل برای کوئینتت بادی) اثر جورج لیگتی،”آلگرو کن اسپیریتو”،”رباتو،لامنتسو”،”پرستو”،” آداجیو، مستو” اجرا گردید. پایان بخش این قسمت از کنسرت هم اجرای قطعه “ملتو ویواچه،کاپریچیسو” بود.

    بخش پایانی این کنسرت هم به اجرای سوئیت بومی وار اثر باغچه بان با تنظیمی برای کوئینتت بادی و پیانو از میلاد عمرانلو اختصاص داشت و قطعات آذربایجانی ، دوره گرد و شرکو از این مجموعه به روی صحنه رفت.

    لازم به ذکر است که ارکستر ویولت با آغاز فعالیت های خود در سال ۷۹ به اجرای آثار آهنگسازان دوره های مختلف موسیقی غربی پرداخت . از سال ۸۸ با طرح دیدگاه “تغییر در ذائقه شنیداری شنوندگان آثار موسیقی” و “پاسداشت شعر ناب فارسی” فرم ارکستر به سمفونیک تغییری کرد و با ترکیبی از نوازندگان پیش کسوت و حرفه ای، فارغ التحصیلان رشته موسیقی و هنرجویان جوان هنرستان های موسیقی دختران و پسران تهران ، اولین رپرتوار در این زمینه ، توسط رهبر و سرپرست ارکستر فرزاد نشواد روی اشعار مولانا و سهراب سپهری ، تولید و در شهریور سال ۸۹ در تالار وحدت اجرا شد.

    همچنین ارکستر مجلسی آرس نوا نخستین گروه بادی در ایران است که در قالب پنج نوازی و شش نوازی به همراهی پیانو فعالیت خود را از تیرماه سال ۱۳۷۸ آغاز کرده است هدف اصلی این ارکستر ملسی ، ابتدا اجرای آثار کلاسیک -مدرن بوده که فالب آنها چه از لحاظ فردی و چه از جهت آنسامبل دارای تکنیکی دشوار است این گروه در بخش رقابتی موسیقی کلاسیک جشنواره فجر در سال های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ موفق به کسب مقام نخست شده است.

    امشب و در آخرین شب برگزاری کنسرت های جشن خانه موسیقی ارکستر آکادمیک تهران به رهبری امین سالمی قطعاتی از موسیقی ملی ایران را به یاد عطا جنگوک اجرا می کنند.

    عکس / خسرو پرخیده

    https://musiceiranian.ir/?p=15421
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *