×
×

نشست خبری سومین دوره جشنواره موسیقی «ایرج بسطامی» برگزار شد | جشنواره موسیقی بسطامی چه برنامه‌ای دارد؟

  • کد نوشته: 153824
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۷ام شهریور ۱۳۹۶
  • ۰
  • معرفی آلبوم برگزیده ۲ سال گذشته موسیقی ایران و انتخاب سه خواننده برتر برای تولید چند اثر موسیقایی اهداف مهم سومین جشنواره موسیقی «ایرج بسطامی» است.
    +ما غیر از فعالیت های خوبی که در عرصه موسیقی اجرا کردیم، کارهای بسیار مهمی انجام دادیم یکی از این کارها نجات یک جوان هنرمند محکوم به اعدام بود که خوشبختانه به وسیله این جشنواره توانستیم وی را از اعدام نجات دهیم

    نشست خبری سومین دوره جشنواره موسیقی «ایرج بسطامی» برگزار شد  |  جشنواره موسیقی بسطامی چه برنامه‌ای دارد؟
  • معرفی آلبوم برگزیده ۲ سال گذشته موسیقی ایران و انتخاب سه خواننده برتر برای تولید چند اثر موسیقایی اهداف مهم سومین جشنواره موسیقی «ایرج بسطامی» است.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان» و به نقل از مهر، نشست خبری سومین دوره جشنواره موسیقی «ایرج بسطامی» دوشنبه ششم شهریورماه با فریدون شهبازیان رئیس شورای سیاستگذاری، فاطمه بسطامی رئیس جشنواره، حسام الدین سراج دبیر هنری و پیروز ارجمند دبیر جشنواره در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

    فاطمه بسطامی رئیس سومین جشنواره موسیقی در ابتدای این نشست رسانه ای ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری دوره های قبلی و فعلی جشنواره موسیقی بسطامی و شرح حالی از زندگی هنری برادر فقیدش ایرج بسطامی بیان کرد: ما سال ها برای ایرج بسطامی بزرگداشت برگزار کردیم اما بعد از مدتی تصمیم گرفتیم تا دیگر به بزرگداشت ها بسنده نکرده و به فکر برگزاری یک جشنواره موسیقی باشیم. خوشبختانه این تصمیم اجرایی شد و ما در سال ۸۹ اولین دوره جشنواره را برگزار کردیم. به هر حال از همان ابتدا هدف ما برای برگزاری جشنواره این بود که پیرو اهداف زنده یاد بسطامی هنرمندان شهرستانی محلی برای ارائه آثارشان داشته باشند.
    وی با اشاره به روند برگزاری دوره دوم نیز ادامه داد: ما غیر از فعالیت های خوبی که در عرصه موسیقی اجرا کردیم، کارهای بسیار مهمی انجام دادیم یکی از این کارها نجات یک جوان هنرمند محکوم به اعدام بود که خوشبختانه به وسیله این جشنواره توانستیم وی را از اعدام نجات دهیم. همین موضوع به خودی خود می تواند برای ما اتفاق خوشایندی باشد که امیدوارم ادامه پیدا کند. به هر صورت بعد از تمام فعالیت هایی که ما در جشنواره انجام می دهیم یک هدف را دنبال می کنیم. اینکه بتوانیم از طریق چنین جشنواره هایی به موضوع استعدادیابی توجه کنیم.

    معرفی جزئیات و تجلیل از حسن ناهید در مراسم اختتامیه

    پیروز ارجمند دبیرسومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی هم در این نشست با ارائه گزارشی از روند فعالیت های اجرایی این دوره توضیح داد: من از ۳۱ سال پیش با مرحوم ایرج بسطامی آشنا شدم و این دوستی تا پایان عمر این هنرمند شایسته موسیقی ایران ادامه داشت و امروز بسیار خوشحالم که به یاد این خواننده صاحب نام موسیقی ایرانی می توانیم جشنواره ای را برگزار می کنیم. به هر حال ما بر این باوریم که ارزش هنرمندانی چون ایرج بسطامی به قدری فراوان است که می توانیم در فقدان شان نیز با نام آنها رویداد موسیقایی را برگزار کنیم.

    وی با اشاره به بخش های مختلف این دوره از جشنواره که در گروه های سنی زیر ۳۰ سال و بالای ۳۰ برگزار می شود، گفت: جشنواره امسال در ۲ بخش «آلبوم برتر موسیقی اصیل ایرانی» و «آواز سنتی ایران» اختصاص دارد. این آثار بعد از ارسال به دبیرخانه و بررسی هیات داوران وارد مرحله دوم می شوند. کارهای ارائه شده بعد از عبور از مرحله دوم وارد مرحله ضبط استودیویی می شوند و در نهایت سه نفر به عنوان هنرمندان برگزیده معرفی خواهند شد. ما در این دوره از جشنواره نیز بخش مردمی را اضافه کردیم که بر اساس آن تعدادی از آثار منتخب از طریق فضای مجازی منتشر شده و توسط مردم به عنوان هنرمند برتر انتخاب می شوند.

    مدیرکل سابق دفتر موسیقی وزارت ارشاد افزود: همواره به این موضوع علاقه مندیم که امکان اجرای زنده برخی از آثار موسیقایی شرکت کننده نیز فراهم شود و امیدوارم بتوانیم در دوره های بعدی جشنواره به این موضوع با در نظر گرفتن ردیف بودجه مناسب توجه بیشتری داشته باشیم.

    ارجمند عنوان کرد: مراسم اختتامیه سومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی دی ماه امسال برگزار می شود و ما تصمیم داریم در این برنامه ضمن معرفی نفرات برگزیده، از تلاش های۵۰ ساله استاد حسن ناهید در عرصه موسیقی قدردانی کنیم. کار دیگری که ما برای برگزاری این دوره جشنواره انجام دادیم تدوین یک اساسنامه برای ساختار کلی جشنواره بود که بر این مبنا شورای سیاستگذاری متشکل از فریدون شهبازیان، حسام الدین سراج، فاطمه بسطامی و بنده نسبت به انتشار فراخوان و نحوه برگزاری جشنواره اقدام کردیم. البته امیدواریم به زودی شاهد اضافه شدن استاد کامبیز روشن روان به شورای سیاستگذاری نیز باشیم که قطعا با این نام ها فضای کار از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار خواهد شد.

    گزارش حسام الدین سراج از مدیریت هنری یک جشنواره

    حسام الدین سراج دبیر هنری سومین جشنواره موسیقی ایرج بسطامی هم در این نشست با ارائه توضیحاتی از روند داوری ها اظهار کرد: آواز و موسیقی رکنی است که اگر در جامعه ما نادیده گرفته شود به طور حتم بخشی از فرهنگ و هنر ما نادیده گرفته شده است. این هنرها حامل فکر، اخلاق و درس زندگی است که می تواند بر اساس آثار شاعران بزرگ سرزمین ما مورد استفاده بسیاری از ما قرار بگیرد. از همین رو توجه دادن هنرمندان جوان عرصه موسیقی به آواز ایرانی در فضای بحران زده موسیقی کشور، استعدادیابی و معرفی چند خواننده بسیارخوب در جامعه موسیقی، معرفی آثار ارزشمند موسیقایی در بخش های مختلف آهنگسازی و معرفی الگوی مناسب آفرینش موسیقایی از جمله اهداف این دوره از جشنواره است.

    وی ضمن تاکید بر تعادل انواع موسیقی در جامعه به تشریح مواضع هیات داوران جشنواره موسیقی بسطامی در این دوره پرداخت و گفت: در زمینه آواز ما چندین آیتم را برای داوری آثار مد نظر گرفتیم که محدودیت زمانی خواننده، جنس صدا، هماهنگی صدا، نواوری خواننده و تاثیر بر مخاطب و شناختن ردیف از جمله مهم ترین اولویت هاست. ما در ترکیب هیات داوران نیز بنا داریم از بزرگانی پون صدیق تعریف، هنگامه اخوان، علی جهاندار، علی اصغر شاه زیدی، معصومه مهرعلی و تعدادی دیگر دعوت کنیم که به طور حتم بر ارتقای سطح کیفی جشنواره تاثیر مثبت می گذارد. از سوی دیگر استادانی که ما از انها برای داوری جشنواره دعوت کردم همه از مکتب های مختلف آوازی هستند بنابراین تلاش می کنیم که نحوه داوری ها بر اساس سلیقه ها و سبک های خاص آوازی نباشد.

    رئیس شورای سیاستگذاری و نکاتی درباره انتخاب بهترین آلبوم

    فریدون شهبازیان رئیس شورای سیاستگذاری سومین جشنواره موسیقی «ایرج بسطامی» نیز در این نشست با ذکر نکاتی پیرامون انتخاب آلبوم برتر بیان کرد: طبق برنامه ریزی های انجام گرفته تمامی آلبوم های منتشر شده در حوزه موسیقی اصیل ایرانی که طی دو سال گذشته منتشر شده مورد ارزیابی هیات داوران این بخش قرار می گیرد. ما در این بخش علاوه بر فاکتورهایی که برای انتخاب بهترین آلبوم مد نظر قرار داده ایم، درباره بخش های برگزیده ای چون تهیه کننده برتر، ناشر برتر صدابردار برتر و تک نواز برتر و گرافیست برتر نیز برنامه ریزی کردیم که در همه این موارد نفرات برگزیده معرفی می شوند.

    رهبر ارکستر ملی ایران با تشریح انگیزه ها و دغدغه هایی شورای سیاستگذاری جشنواره در هر یک از این بخش ها به بیان برخی از نقطه نظرات خود پیرامون آواز در موسیقی اصیل ایرانی اشاره کرد و گفت: تمام تلاش ما در برگزاری این دوره از جشنواره به این صورت بوده که با توجه به ترکیب هیات داوران و حساسیت هایی که روی این موضوع وجود دارد، شاهد بهترین خروجی از جشنواره باشیم. به هر حال امروز موسیقی ایرانی در شرایطی قرار دارد که موسیقی پاپ تیشه به ریشه آن می زند و ما موظفیم که با برگزاری یک رویداد موسیقایی فضایی را فراهم کنیم تا خوانندگانی به موسیقی ایرانی معرفی شوند که می توانند به این حرفه به عنوان یک شغل نگاه کنند.

    وی دربخش دیگری از صحبت های خود تصریح کرد: آواز موسیقی ایران فقط ردیف نیست که خوانندگان باید فقط از روی ردیف به خوانش یک اثر اقدام کنند. ردیف دستمایه خوانندگان و آهنگسازان است که اگر نوآوری در آن وجود نداشته باشد، آواز نیز دلنشین نخواهد بود. متاسفانه امروز در شرایطی قرار داریم که آواز در ردیف موسیقی ایرانی خلاصه شده در حالیکه هنرمندان باید بتوانند بدون در نظر گرفتن یک محدوده خاص روی آوازشان کار کنند و با نوآوری وارد فضایی شوند که اصولی و درست است. شما اگر به آواز ایرانی رجوع کنید متوجه می شوید خوانندگانی موفق هستند که می توانند در آوازشان جمله پردازی کنند. این خوانندگان می فهمند که شعر را در چه مایه ای باید بخوانند و اگر چنین فضایی وجود داشته باشد موسیقی آنها نیز دلنشین خواهد بود.

    https://musiceiranian.ir/?p=153824
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *