×
×

آیا امکان حضور «حبیب» در برنامه‌های تلویزیونی وجود دارد؟

  • کد نوشته: 15046
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۴ام مهر ۱۳۹۰
  • ۳۵ دیدگاه
  • سعید مقیسه قائم مقام شبکه سه سیما در گفتگویی که با یکی از مجلات داخلی داشت، اعلام کرد آغوش رسانه برای ایرانیان داخل و خارج باز است و در صورتی که خوانندگانی همچون حبیب تغییر کنند انها را در رسانه خواهیم پذیرفت

  • سعید مقیسه قائم مقام شبکه سه سیما در گفتگویی که با یکی از مجلات داخلی داشت، اعلام کرد آغوش رسانه برای ایرانیان داخل و خارج باز است و در صورتی که خوانندگانی همچون حبیب تغییر کنند انها را در رسانه خواهیم پذیرفت.

    در ادامه می توانید قسمت هایی از مصاحبه دنیای صنعت با سعید مقیسه را بخوانید.

    • قشر جوان با موضوعات فرهنگی ارتباط خوبی دارد خصوصا در زمینه موسیقی، تصور نمی‌کنید خلاء وجود یک برنامه تولیدی ثابت در این حوزه دیده می‌شود؟ مخصوصا که شبکه‌های ماهواره‌ای به این موضوع توجه ویژه‌ای دارند که سبب جذب مخاطبی اندوهی توسط آن‌ها شده است؟

    ما در رسانه قانونی لازم اجرا داریم مبنی بر اینکه به هیچ وجه به دنبال ترویج موسیقی نیستیم. در رسانه به موسیقی به شکل یک ابزار کمک کننده نگاه می‌شود. صرف موسیقی به معنای خاص خودش برای ما موضوعیت ندارد و نه تنها به دنبال تهیه آن نیسیتم بلکه از قرار گرفتن آیتم‌های این چنینی در لابه لای برنامه‌ها نیز پرهیز می‌کنیم.

    • چرا؟

    زیرا رسانه نباید تنها به میل مخاطب توجه کند باید به منفعت مخاطب هم توجه داشته باشد.

    • کار شما نوعی مخفی کاری نیست که سبب گرایش بیشتر مخاطبان به موسیقی می‌شود؟

    این مباحث به شکل مطلق نیست ما قرار نیست تا جایی که شبکه‌های ماهواره‌ای پیش می‌روند پیش رویم.

    • البته هم اکنون از موسیقی در روی تصاویر طبیعت، فیلم‌ها، تیتراژ‌ها و.. استفاده می‌شود؟

    از تمامی این موارد تنها به شکل ابزاری استفاده می‌شود و تنها به تدوین بهتر مفاهیم برای مخاطب استفاده می‌کنیم به هیچ وجه به ترویج موسیقی توجه نداریم.

    • فرهنگ موسیقی ایران نسبت به سه دهه گذشته نزول زیادی پیدا کرده است؟

    این قضیه رو قبول ندارم فرهنگ موسیقی سنتی ایران بین سایر کشور‌ها پیشرفته‌است. در موسیقی پاک و سالم ما پیشرو هستیم.

    • در صحبت‌های شما یکی از دغدغه‌های شبکه سه جذب مخاطبان جوان بیان شد، موسیقی با دارا بودن ویژگی شور انگیزی برای این طیف جذاب است، زمانی که به ترویج آن توجه ندارید چگونه شعار مبنی بر جذب مخاطبان جوان می‌دهید؟

    با وجود همه این مسائل مخاطبان جذب شبکه سه شده‌اند.

    • البته این مورد به صورت گزیده است بدین شکل که شاید در تایم استراحت خود تنها ساعتی را اختصاص به دیدن برنامه‌های چالشی این شبکه دهند و مخاطب همراهی در برنامه‌های این شبکه نیستند؟

    اگر یک نفر بگوید که به نا‌محرم نگاه نمی‌کند چون از این کار بدش می‌آید انسان بیماری است. قرار نیست ما بگوییم موسیقی بد است و ما از آن پرهیز می‌کنیم. ما محدودیت‌های دینی داریم در این دنیا بنده زندگی می‌کند نه آزاده، باید بپذیریم که خیلی از مجالس طرب با لذت‌های دنیای همراه است قرار نیست ما آزاد باشیم و هر لذتی را که می‌خواهیم ببریم این مورد هم از جمله لذت‌های است که خدواند اجازه آن را نداده‌است و ما از آن پرهیز می‌کنیم.

    • در هیچ یک از برنامه‌ها حتی پرداخت کوچکی نیز به این موضوع نداشتید؟

    در برنامه‌های گفت‌و‌گو محور در این رابطه بحث‌های داشتیم. البته ایجاد برنامه‌ای برای تحلیل موسیقی‌های فاخر را در نظر داریم تا فن موسیقی را به شکل حرفه‌ای شدن در حد استفاده ابزاری ارائه دهیم.
    البته صدا و سیما در این زمینه بین سایر کشور‌ها حرفه‌ای است. اما ایجاد برنامه‌ای مثل «هفت» در سیما برای نقد و بررسی موسیقی در حال حاضر نوعی ترویج این هنر محسوب می‌شود اگر زمانی طراحی به گونه‌ای شود که مشمول این حکم نشود منعی برای پخش آن نداریم.

    • البته در سایر برنامه‌های تلویزیون خصوصا در برنامه‌های کودک از موسیقی و گاهی حرکات موزون استفاده می‌شود، در این موارد دچار مشکل نمی‌شویم؟

    هر برنامه و شبکه اقتضائات خاص خود دارد، ممکن است پخش یک آهنگ در برنامه‌ای خاص شرعا و قانونا اشکال داشته باشد اما‌‌‌ همان آهنگ در برنامه‌ای دیگر اشکال نداشته باشد. پیام‌های دریافتی از برنامه‌ها متفاوت است.

    • پس قانون واضحی وجود ندارد؟

    ما پایبند به دین هستیم تا جایی که سنت‌های ما دین را زیر پا نگذارد از آن استفاده می‌کنیم. هیچ علاقه‌ای نداریم که بگوییم به سنت‌ها پایبند هستیم اگر موسیقی سنتی ما با دین مغایر باشد آن را کنار می‌گذاریم و حتی گاهی هم بر ضد آن تولید برنامه می‌کنیم.

    • در جای اشاره داشتید آغوش رسانه برای ایرانیان داخل و خارج باز است، سال گذشته صحبت‌های مبنی بر حضور «حبیب خواننده» در ایران مطرح شد، یعنی اگر ایشون به کشور بازگردند شما اجازه کار در سیما به او می‌دهید؟

    بله به شرطی که آدم شود. خیلی از افرادی که در برنامه «هفت» شرکت می‌کنند ما با سابقه فعالیت‌های آن‌ها پیش از انقلاب آشنا هستیم اما چون تغییر کردند آن‌ها را پذیرفتیم. البته حضور برخی در رسانه برای نشان دادن چهره و شکل واقعی آن‌ها موثر است.

    https://musiceiranian.ir/?p=15046
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *