×
×

پوشش تبلیغی نشریات ترکیه گسترده است

  • کد نوشته: 14662
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۳ام شهریور ۱۳۹۰
  • دیدگاه‌ها برای پوشش تبلیغی نشریات ترکیه گسترده است بسته هستند
  • پرویز براتی: در فاصله دو روز مانده به آغاز تور اروپایی محمدرضا شجریان و گروه «شهناز» در استانبول، مطبوعات و رسانه‌های ترکیه به استقبال استاد آواز ایران رفتند. روزنامه‌های مطرح ترکیه چون تودیز زمان، دیلی‌نیوز (نسخه انگلیسی‌زبان روزنامه حریت) و زمان با چاپ مطالب و گزارش‌هایی به استقبال اجرای روز جمعه شجریان رفتند و نوشتند: […]

  • پرویز براتی: در فاصله دو روز مانده به آغاز تور اروپایی محمدرضا شجریان و گروه «شهناز» در استانبول، مطبوعات و رسانه‌های ترکیه به استقبال استاد آواز ایران رفتند. روزنامه‌های مطرح ترکیه چون تودیز زمان، دیلی‌نیوز (نسخه انگلیسی‌زبان روزنامه حریت) و زمان با چاپ مطالب و گزارش‌هایی به استقبال اجرای روز جمعه شجریان رفتند و نوشتند: «استاد بزرگ ایران روز جمعه در مرکز گردهمایی‌های استانبول به اجرای برنامه خواهد پرداخت و انتظار می‌رود به دلیل روی صحنه نرفتن وی در ایران طی سه سال گذشته، هواداران ایرانی شجریان در کنار دیگر دوستداران موسیقی ایرانی در استانبول گردهمایی بزرگی را تشکیل دهند.» تودیززمان در گزارشی نوشت: «‌شجریان برای اولین‌بار در استانبول روی صحنه می‌رود. او هنرمندی است که در میان هم‌وطنان‌اش به چهره‌ای به یادماندنی بدل شده. او در سال ۱۹۹۹ جایزه پیکاسو را از یونسکو گرفت و در سال ۲۰۰۶ هم موفق به دریافت مدال موتزارت شده است.» دیلی‌نیوز هم با انتخاب تیتر «شهر میزبان استاد موسیقی ایران می‌شود»، از شجریان با عنوان خواننده‌ای افسانه‌ای یاد کرده و نوشته است: «قرار است در این کنسرت، شجریان در کنار سازهای معمول موسیقی ایرانی از سه ساز ساخته خود کرشمه، تندر و صراحی هم استفاده کند.» زمان، دیگر روزنامه مطرح ترک هم در گزارشی نوشته است: «شعر مولانا با شجریان معنا پیدا می‌کند. افراد کمی هستند که بتوان لقب استادی را برازنده آنها دانست که محمد‌رضا شجریان یکی از آنهاست.» تور اروپایی محمدرضا شجریان و گروه شهناز به سرپرستی مجید درخشانی از ۲۵ شهریور با اجرای قطعات جدید آغاز و در دو بخش اجرا می‌شود. اجرای بخش اول در دستگاه سه‌گاه و بخش دوم در آواز بیات‌اصفهان خواهد بود. آغازگر بخش اول، قطعه آرام پیش‌درآمد از ساخته‌های مجید درخشانی است که با اجرای درآمد و زابل، با کمی تندتر شدن ریتم به تصنیف «ساقی‌نامه» از ساخته‌های محمدرضا شجریان و با تنظیم مجید درخشانی می‌رسد. در قسمت بعدی ساز و آواز به صورت بداهه در درآمد زابل، مویه و… اجرا می‌شود. در قسمت سوم، چهارمضراب در دستگاه سه‌گاه ساخته مجید درخشانی در گوشه‌های در‌آمد، زابل، مویه، مخالف و… توسط گروه اجرا می‌شود. (چهارمضراب فرمی بسیار قدیمی است که ریتم آن سریع و تند است) قسمت چهارم، ساز و آواز بداهه در مخالف و مغلوب و… که اوج سه‌گاه است اجرامی‌شود. در قسمت پنجم مقدمه‌ای در وزن دوچهارم ساخته مجید درخشانی اجرا می‌شود که پیش‌درآمدی است برای تصنیف «ساکن جان» اثر محمدرضا شجریان. ریتم این تصنیف شش‌هشتم کند است و روی شعر زیبای مولانا ساخته شده است. این تصنیف پایان بخش قسمت اول برنامه خواهد بود.
    بخش دوم با پیش‌درآمد شوشتری در آواز بیات‌اصفهان اثر استاد جلیل شهناز (که نام گروه به پاس احترام به هنر ماندگار ایشان انتخاب شده است) در شش‌هشتم کند آغاز می‌شود. این پیش‌درآمد برای گروه توسط مجید درخشانی تنظیم شده است. سپس ساز و آواز به صورت بداهه اجرا می‌شود. در ادامه چهارمضراب اصفهان از ساخته‌های محمدرضا شجریان در میزان شش‌شانزدهم با تنظیم مجید درخشانی اجرا می‌شود. سپس ساز و آواز به صورت بداهه‌خوانی و بداهه‌نوازی اجرا شده و پس از آن تصنیف «فکر عشق» ساخته محمدرضا شجریان روی شعر حافظ با ضرب‌آهنگ و حال و هوای تصانیف قدیمی موسیقی ایران با تنظیم مجید درخشانی و توسط گروه اجرا می‌شود. در دو بخش آخر ابتدا قطعه «خروش عشاق» در عشاق اصفهان است که با میزان‌بندی بیست‌تایی گاهی به صورت ده‌تایی به همراه ساز و آواز بداهه اجرا می‌شود. سپس تصنیف اصفهان با شعر مولوی ساخته مجید درخشانی با ریتم لنگ هفت‌ضربی به کنسرت پایان می‌بخشد. محمدرضا شجریان و گروه شهناز در تور خود در شهرهای استانبول- ترکیه (۱۶ سپتامبر ۲۰۱۱)، آمستردام – هلند (۳۰ سپتامبر ۲۰۱۱)، بروکسل – بلژیک (۱ اکتبر ۲۰۱۱)، ماینز – آلمان (۳ اکتبر ۲۰۱۱)، برلین – آلمان (۱۴ اکتبر ۲۰۱۱)، هامبورگ – آلمان (۱۵ اکتبر ۲۰۱۱)، لندن – انگلستان (۱۸ اکتبر ۲۰۱۱)، ادینبورگ – انگلستان (۱۹ اکتبر ۲۰۱۱)، مونیخ – آلمان (۲۱ اکتبر ۲۰۱۱)، وین – اتریش (۲۲ اکتبر ۲۰۱۱)، گوتبرگ – سوئد (۲۷ اکتبر ۲۰۱۱)، استکهلم – سوئد (۲۹ اکتبر ۲۰۱۱) و کلن – آلمان (۳۰ اکتبر ۲۰۱۱) اجرای برنامه خواهند داشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=14662
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.