×
×

کامل‌ترین موسیقی اصیل را می‌توان در «گلها» دید

  • کد نوشته: 144594
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۵ام خرداد ۱۳۹۶
  • ۰
  • عباس خوشدل گفت: اکنون مشکل ما خواننده نیست. بعد از انقلاب من کمتر کار قابل قبولی شنیدم که بشود آن را سالها پخش کرد. یک آهنگساز باید رنگ صدای خواننده و وسعت صدای او را در نظر بگیرد. رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه ۱ خرداد، میزبان عباس خوشدل آهنگ‌ساز، رهبر […]

    کامل‌ترین موسیقی اصیل را می‌توان در «گلها» دید
  • عباس خوشدل گفت: اکنون مشکل ما خواننده نیست. بعد از انقلاب من کمتر کار قابل قبولی شنیدم که بشود آن را سالها پخش کرد. یک آهنگساز باید رنگ صدای خواننده و وسعت صدای او را در نظر بگیرد.

    رضا مهدوی کارشناس مجری بخش موسیقی «چشم شب روشن» دوشنبه ۱ خرداد، میزبان عباس خوشدل آهنگ‌ساز، رهبر ارکستر و نوازنده پیشکسوت بود. عباس خوشدل آهنگساز «نیلوفرانه ۱» با صدای علیرضا افتخاری درباره تنظیم و آهنگسازی این آلبوم بیان کرد: زمانی که این کار به بازار آمد، موسیقی در یک سکوت خاص به سر می برد. بعد از انقلاب موسیقی که اصالت داشته باشد نبود و فضای عاطفی این آلبوم ارتباط خاصی با مردم برقرار کرد.

    وی افزود: من در «نیلوفرانه ۲» آن فضایی که در اولین آلبوم با مردم داشتم پیدا نکردم گرچه روی ارکستراسیون آن بیشتر کار شده بود. برای یک اثر ماندگار باید خواننده و ترانه سرا و آهنگساز در کنار هم باشند و ما این فضا را در کنار قیصر امین پور داشتیم. جا دارد از مردم هم بابت این همراهی تشکر کنم.

    این آهنگساز تأکید کرد: من معتقدم اثری ماندگار می شود که از رابطه این مثلث متساوی الاضلاع برخوردار باشد. موسیقی خوب آن است که مردم در هر فضایی بتوانند با آن راز و نیاز کنند. مثل اتفاقی که برای ترانه «یارا یارا» افتاد.

    خوشدل یادآور شد: اکنون مشکل ما خواننده نیست. اگر اکنون می بینیم موسیقی که سالها روی آن مانور داشته ایم، پخش نمی شود مشکل از آهنگسازها است. بعد از انقلاب من کمتر کار قابل قبولی شنیدم که بشود آن را سالها پخش کرد. یک آهنگساز باید رنگ صدای خواننده و وسعت صدای او را در نظر بگیرد. همین آقای افتخاری عزیز آهنگهای دیگری خوانده که اینقدر موفق نبوده اند اما او مسئول این اتفاق نیست بلکه آهنگساز نتوانسته جای صدای او را در موسیقی پیدا کند.

    وی ادامه داد: بنان وقتی سه گاه، افشاری و دشتی می خواند صدای مخملی او شنیدنی می شود. من معتقدم برای اینکه یک ملودی بتواند اصل عطر مقام موسیقی را به مشام مخاطب برساند، آهنگساز باید رنگ صدای خواننده را شناسایی کند که به کدام دستگاه می خواند. نه اینکه موسیقی را بسازند و بعد بگویند حالا فلان خواننده بیاید بخواند.

    پس از پخش قطعه «از اوج آسمان ها» خوشدل این ترانه را به نوعی شعر خداحافظی قیصر امین پور معرفی کردو گفت: او به زیبایی روی ملودی من این شعر را گفت. این قطعه با ماه مبارک رمضانی همخوانی دارد.

    آهنگساز آلبوم «صدایم کن» با بیان اینکه بخشی از موسیقی ما ضبط و بخش دیگر روی صحنه است، تصریح کرد: به نظرم زیباترین و کامل ترین موسیقی اصیل را می توان در موسیقی گلها دید و اگر قرار است ارکستری روی صحنه برود باید از آن سبک استفاده کند.

    https://musiceiranian.ir/?p=144594
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *