×
×

یک مدرس دانشگاه:

  • کد نوشته: 134598
  • موسیقی ایرانیان
  • دوشنبه, ۱۱ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • یک موسیقیدان که در بخش پژوهشی جشنواره موسیقی فجر شرکت داشت، گفت: با توجه به این‌که گرایش جشنواره در اجراها، به سمت پاپ پیش می‌رود، حضور این بخش بسیار مناسب است، زیرا فرصتی ایجاد می‌کند که مباحث مربوط به موسیقی جدی و اندیشه موسیقی به‌صورت بازتر مطرح شود. آذین موحد – مدرس دانشگاه – ادامه […]

    یک مدرس دانشگاه:
  • یک موسیقیدان که در بخش پژوهشی جشنواره موسیقی فجر شرکت داشت، گفت: با توجه به این‌که گرایش جشنواره در اجراها، به سمت پاپ پیش می‌رود، حضور این بخش بسیار مناسب است، زیرا فرصتی ایجاد می‌کند که مباحث مربوط به موسیقی جدی و اندیشه موسیقی به‌صورت بازتر مطرح شود.

    آذین موحد – مدرس دانشگاه – ادامه داد: سیاست برگزارکنندگان در بخش اجرایی جشنواره، بیشتر پر کردن سالن‌، گذراندن اوقات فراغت و لذت بردن مستمعین است؛ اما ما اعتقاد داریم موسیقی صرفا برای این نیست و افراد باید بعد جدیدی از تعامل فرهنگی و معیار جدیدی را پیدا کنند.

    او با اشاره به انتخاب نام «پژوهشی» برای این بخش، اظهار کرد: فکر می‌کنم این نام، انتخاب خوبی نباشد، زیرا زمانی که صحبت از پژوهش می‌کنیم، منظور انجام  پژوهش و تحقیقات میدانی است؛ اما من فکر نمی‌کنم هدف بخش پژوهش، این بوده باشد، بلکه هدف آن بیشتر به چالش کشیدن و معرفی کردن موضوعاتی بود که لزوما در بخش اجرایی جشنواره فجر وجود نداشت و نشانی از آن‌ها در جشنواره نبود.

    این عضو هیات علمی دانشگاه تهران بیان کرد: چرا نام این بخش را میزگردهای تخصصی نمی‌گذارند؟ زیرا هر کسی اظهار نظرهای خودش را درباره موضوع مطرح و مجری تلاش می‌کرد شرکت‌کنندگان در بحث را به چالش بکشد و در نهایت، به جمع‌بندی برسند.

    موحد با بیان این‌که در نشستی که او در آن شرکت کرد، مخاطبان زیاد نبودند، گفت: عده‌ای که با من در تماس بودند، اظهار رضایت کردند، زیرا از لحاظ زمان هم این نشست‌ها دقیقا در میانه امتحانات دانشگاه‌ها بود که دانشجویان و استادان در آن حضور نداشتند، اما از میان افرادی که آمده بودند و آن‌ها را می‌شناختم، بازخورد مثبتی دیدم. چند مخاطب نیز از طریق تلگرام درباره این موضوع از من سوالاتی کردند.

    این نوازنده فلوت افزود: در کل، فکر می‌کنم این بخش در اذهان عمومی موثر بوده است.

    او درباره تبلیغاتی که جشنواره باید در این زمینه انجام دهد، اظهار کرد: فکر می‌کنم باید این موضوع در اذهان مخاطبان جشنواره جا بیفتد که یکسری میزگرد برگزار می‌شود و این نشست‌ها نیز مانند برنامه کنسرت‌ها در جدول جشنواره موسیقی فجر بیاید. البته زمانی که مباحث عمیق و فلسفی هنر را مطرح می‌کنیم، نباید منتظر باشیم همه برای دیدن آن بیایند، بلکه این موضوعات مخاطب خاص خود را دارد.

    موحد در پاسخ به این پرسش که برای بهتر برگزار شدن این بخش چه پیشنهادی دارد؟ گفت: اگرمی‌خواهیم مباحثی از نظر اجتماعی، فرهنگی، هنری، زیباشناسی و مطالب جدیدی مطرح شود، نیاز به دقت بسیار بالاتر در انتخاب سخنران‌ها و انتخاب مجری‌ است که چالش ایجاد کند؛ یکی سیب نباشد، یکی پرتقال، یکی گلابی، بلکه یکی سیب قرمز باشد، یکی سیب زرد و دیگری سیب ترش.

    او ادامه داد: مجری باید به سوابق نظری و اندیشه سخنران‌ها آگاه باشد تا با سوالاتی که مطرح می‌کند، آن‌ها را به چالش بکشد و نسبت به مواضعی که سخنران‌ها می‌گیرند، سوالاتی را طرح کند. این‌بار خیلی از من سوال نمی‌شد بلکه موضوعی مطرح شد و ما فرصتی پیدا کردیم نظر خود را درباره آن بگوییم. موضوع مهم تعامل و تقابل اندیشه‌هاست که اگر هوشمندانه‌تر و از قبل برنامه‌ریزی‌شده‌تر باشد، موثرتر می‌شود.

    این مدرس دانشگاه تاکید کرد: مهم است که مجری یا میانجی‌گر این میزگردها با ترتیب و تسلسل منطقی سوالات را مطرح کند، این‌گونه، پاسخ‌ها را نیز به سمت دستاوردهای ملموس‌تر می‌کشاند.

    در سی‌ودومین جشنواره موسیقی فجر «بخش پژوهشی» به این رویداد اضافه شد که پنج موضوع بررسی آموزش آکادمیک در دانشگاه، تأثیر مدرنیته در موسیقی معاصر، پژوهش موسیقی و طبقه‌بندی آن، نوآوری در موسیقی ایران و اقتباس از ادبیات موسیقی ایران را دربر می‌گرفت.

    https://musiceiranian.ir/?p=134598
       
    برچسب ها آذین موحد

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *