×
×

هزارصدا با داوری استاد بابک رادمنش، بهروز صفاریان و سعید امیراصلانی برگزار شد

  • کد نوشته: 134510
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۰ام بهمن ۱۳۹۵
  • ۰
  • یکی دیگر از برنامه های بخش پاپ هزارصدا، ساعت ۱۵ روز جمعه ۸ بهمن ماه در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار ‌شد. در این برنامه دو موزیسین و خواننده طراز اول موسیقی پاپ از دو نسل در کنار یک ترانه سرا و آهنگساز باسابقه در کنار هم نشستند تا تیم داوری این برنامه شکل ویژه ای داشته باشد و برای اولین بار یک خواننده ی صرف در گروه داوری حضور نداشته باشد. استاد بابک رادمنش، بهروز صفاریان و سعید امیراصلانی داوری این برنامه را به عهده داشتند، آثار جوانان را بررسی کردند، نطراتشان را گفتند و در پایان نفرات برگزیده را اعلام کردند.+داستان خواننده شدن «سامی یوسف» از زبان پدرش استاد رادمنش
    +محمدرضا مقدم «قطعه قهرمان من» را به یاد آتشنشانان خواند

    هزارصدا با داوری استاد بابک رادمنش، بهروز صفاریان و سعید امیراصلانی برگزار شد
  • هزارصدا

    آذین آموزگار: یکی دیگر از برنامه های بخش پاپ هزارصدا، ساعت ۱۵ روز جمعه ۸ بهمن ماه در سالن اصلی فرهنگسرای ارسباران برگزار ‌شد. در این برنامه دو موزیسین و خواننده طراز اول موسیقی پاپ از دو نسل در کنار یک ترانه سرا و آهنگساز باسابقه در کنار هم نشستند تا تیم داوری این برنامه شکل ویژه ای داشته باشد و برای اولین بار یک خواننده ی صرف در گروه داوری حضور نداشته باشد. استاد بابک رادمنش، بهروز صفاریان و سعید امیراصلانی داوری این برنامه را به عهده داشتند، آثار جوانان را بررسی کردند، نطراتشان را گفتند و در پایان نفرات برگزیده را اعلام کردند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، برنامه با قرارگرفتن تیتراژ برنامه روی ترانه مشهور «نیاز» با صدای فریدون فروغی، به این خواننده تقدیم شد که تولدش نهم بهمن ماه است. سپس امید طهماسبی با عنوان خواننده برتر برنامه قبل روی صحنه دعوت شد و با نوازندگی پیانوی فرید مهاجرپور قطعه ای را اجرا کرد.

    سپس کارشناسان به روی صحنه دعوت شدند. استاد رادمنش عنوان کرد که به همه برنامه های مسابقه موسیقی در آن سوی مرزها دعوت شده اما در هیچ کدام شرکت نکرده و خوشحال است در این برنامه که در وطن برگزار می شود حضور پیدا کرده است. بهروز صفاریان هم اظهار امیدواری کرد این برنامه در ارتقای سطح کیفی کار هنرمندان جوان موثر باشد و خوانندگان جوان حاضر در آن مورد حمایت قرار گیرند. سعید امیراصلانی هم وجود چنین برنامه هایی را مغتنم دانست و خواستار بحث های جدی کارشناسی در این باره شد.

    پس از آن، محمرضا قاسمی، مهران موسوی، مجید تربتی، معین طوفانی از رشت، پارسا آتوت و امیرهلاکویی از اصفهان به روی صحنه دعوت شدند و روی آهنگ تنطیم شده ای از خود خواندند و به نقدهای کارشناسان گوش فرادادند. نکته مهم این نظرات کارشناسی، نظرات عمدتا مثبت استاد رادمنش بود که بیشتر روی خوانندگی و البته جوانب دیگر نظر می داد.

    در آخر این برنامه، وقتی کارشناسان برای جمع بندی نظرات به پشت صحنه رفتند، خواننده جوان و خوش‌صدای موسیقی پاپ محمدرضا مقدم، که این روزها آثار قابل توجهی را عرضه کرده و از جمله قطعه «قهرمان من» است که اخیرا منتشر و به قهرمانان آتش‌نشان فاجعه ساختمان پلاسکو تقدیم کرده، به عنوان خواننده مهمان به روی صحنه دعوت شد و در حالی که تصاویری از این واقعه جانگداز و تلاش های آتش نشانان برای آواربرداری پخش می شد، این قطعه زیبا و غم انگیز را اجرا کرد.

    پس از پایان برنامه هم کارشناسان روی صحنه دعوت شدند و بهروز صفاریان به نمایندگی از گروه داوران نفرات برگزیده را به این شرح اعلام کرد:

    اول: محمدرضا قاسمی با آهنگی از مرتضی لطفی روی ترانه شهاب شهرزاد و تنظیم مهدی خیرخواهی
    دوم: امیرهلاکویی و مهران موسوی مشترکا

    حاشیه ها و میان برنامه ها:
    در یکی از میان برنامه ها، علی احمدیان که برنده پارسال برنامه هزارصدا بود برای اجرای قطعه جنگل سوخته دعوت شد و گیتار زد و این قطعه را به زیبایی اجرا کرد و سپس به دعوت آرش نصیری و به مناسبت شب تولد فریدون فروغی، قطعه «قریه من» این خواننده فقید را نیز اجرا کرد.

    پس از اجرای این قطعه آرش نصیری به همکاری بهروز صفاریان با این خواننده فقید و اجرای کنسرت با او گفت. صفاریان هم درباره این همکاری و درباره فریدون فروغی گفت: «بحث حرفه ای گری موسیقی که جای خود دارد، من خیلی چیزهای دیگر از فریدون فروغی یاد گرفتم که هیچ وقت از یاد نمی برم.»

    صفاریان با ذر این نکته که «من هم افتخار می کنم بهمن ماهی هستم.» خاطره ای از فریدون را برای حضار تعریف کرد و در پایان گفت: «خیلی دلم برا ی فریدون تنگ شده و امیدوارم بزرگان عزیز دیگری که داریم را کنارمان حفظ کنیم و قدرشان را بدانیم.»

    ضصفاریان سپس درباره اینکه چه چیزهایی در موفقیت یک خواننده امروز تاثیرگذار است نکاتی را برای حضار مطرح کرد و گفت: «خواننده برای موفقیت باید به لحاظ بصری هم خود را تقویت کند. انسان زیبایی و نظم و مرتب بودن را دوست دارد و الان خوانندگانی مطرح می شوند که این فاکتورها را هم دارند. یعنی در کنار هنر، مردم به یک سری مسائل بصری هم توجه می کنند و به نظرم هر خواننده باید به همه این مسائل توجه کند.»

    وی سپس گفت: «از آرش نصیری شنیده ام بعضی از خوانندگان که به این برنامه دعوت می شوند بهانه می آورند و نمی آیند وبه نظرم این نیامدن برای این است که می ترسند اگر انتقاد کنند محبوبینت شان کم شود در حالی که واقعا خوب است حضور پیدا کنند و تجربیاتشان را در اختیار جوان ترها قرار دهند.» صفاریان با ذکر این نکته که «من اینجا حضور پیدا کردم و نظراتم را ارائه کردم برای اینکه هم برای جوانان و هم برای خودمان بهتر است که این حرف ها گفته شود.» از دیگر هنرمندان جدی موسیقی دعوت کرد از این فرصت استفاده کنند و در برنامه حضور پیدا کنند و تجربیاتشان را در اختیار هنرمندان جوان قرار دهند.

    یکی دیگر از بخش های خوب این برنامه کارشناسی های دقیق و جدی سعید امیراصلانی بود. امیراصلانی با توجه به اشرافش به مقوله موسیقی و ترانه و خوانندگی، به ترانه از همه جنبه های موسیقایی می پرداخت که کارشناسی هایش را دقیق تر جلوه می داد.

    در بخشی دیگر از برنامه، نصیری از اتاق فرمان خواست کلیپی را پخش کنند که «زمین خشک تر» با موسیقی و صدای پدر و پسر مشهور سینمای ایران، بابک رادمنش و سامی یوسف بود. پخش این کلیپ مورد استقبال حضار قرار گرفت. نصیری گفت درست است که سامی یوسف یک هنرمند بین المللی و هنرمند طراز اول کل جهان اسلام است اما ما او را ایرانی می دانیم و به وجودش افتخار می کنیم. سپس استاد رادمنش درباره ماجرای موزیسین شدن سامی صحبت کرد و گفت: «سامی بچه بود. یک روز گریه کرد و گفت تو به همه ساز یاد می دهی و فقط به من یاد نمی دهی. گفتم پسرم اگر از روی نت یاد بگیری به تو درس می دهم. چه سازی را دوست داری؟ گفت: تنبک. من کلیه سازهای سنتی را درس می دهم به اضافه ویولن. ما هر سال با خانمم می آمدیم تهران و یک بار که آمدیم، یک تنبک با دهانه کوچکتر برایش خریدم و بردم. به او گفتم این کتاب استاد حسین تهرانی هست و این هم تنبک. دو سه صفحه هم به او درس دادم و گفتم من می روم بیرون و عصر که برگشتم ببینم چقدر درست را یاد گرفتی. عصر که برگشتم گفت بابا. یک چیزی بگویم نارحت نمی شوی؟ گفتم نه. گفت من همه کتاب را زدم. باور نکردم اما واقعا هر جای کتاب را باز کردم زد. آن موقع بود که متوجه شدم خداوند به او نبوغ داده و معمولی نیست.
    رادمنش با اذعان به این نکته که «هر هنری باید در ژن آدم باشد» افزود: «دیدم خداوند به او بیشتر از همه لطف کرده. یک روز هم گفت بابا می توانم ساز دوم هم انتخاب کنم؟ گفتم بفرما. گفت سنتور. کتاب آقای پایور را باز کردم و مضراب دادم دستش و به او یاد دادم و چند صفحه هم برایش زدم و یاد دادم. نشان به آن نشان که هفته دوم و سوم در جشن های مدرسه، خودش ساز را کوک می کرد و ضمن اینکه ردیف می زد، کارهای بتهوون و موتزارت را هم می زد. خدا را شکر می کنم که خدواند چنین فرزندی به من داده. پسر دیگرم باران هم کارهای مرا با نظارت من تنظیم می کرد چون من نمی توانم با کامپیوتر کار کنم.»

    این آهنگساز و خواننده پیشکسوت درباره آشنایی سامی یوسف با سازهای دیگر هم گفت: «سامی کم کم همه سازها را یاد گرفت. سیزده سالش بود که با مادرش آمد ایران و وقتی برگشت گفت استاد جلیل شهناز یک قطعه زده و زد(قطعه را زمزمه می کند). وقتی این را زد بلند گریه کردم. خانمم گفت چرا گریه می کنی؟ گفتم مگر می شود بچه سیزده ساله اینقدر قشنگ تار بزند. من به جز آقای فرهنگ و آقای شریف تار به این زیبایی نشنیده بودم. او همه سازها را زد و فقط ویولن نزده بود. یک روز وقتی چهارده سالش بود رفته بودم بیرون برگشتم دیدم از اتاق کارم صدای ویولن یاحقی می آید. با خانمم گفتم کی آنجاست؟ دیدم سامی پایش را گذاشته روی آمپلی فایر من و اکو را زده و سیم را وصل کرده و دارد ویولن می زند. اسمش سیامک است و انگلیسی ها می گفتند سامی و ما هم می گوییم سامی. گفتم سامی جان تو کی ویولن یاد گرفتی؟ گفت الان بار اول است. واقعا استعداد بینظیری و نبوغ خاصی داشت.»
    رادمنش درباره اینکه چرا سامی یوسف به ایران نمی آید هم گفت: «آرزوی سامی این است که به ایران بیاید. او یکی از بیست و شش سفیر سازمان ملل و سفیر صلح و غذاست و همچنین با کمپانی آندانتک قرارداد دارد و این دو موضوع باعث شده نتواند به ایران بیاید. چند وقت پیش گفت حالا که نمی توانم برای کنسرت بیایم می خواهم همینجوری بیایم ایران. سامی نمی تواند اینجا کنسرت بگذارد، چون اینجا نمی توانند پول آن کمپانی را بدهند. خودتان هم می دانید که سامی اگر پولی هم بگیرد بیشتر به خیریه ها می دهد. او خیلی بچه مومنی ست و اخلاق های خاص خودش را دارد. خدا رو شکر که هم دوستش دارند. به من می گوید همه جای دنیا مرا مثل فرزندشان دوست دارند و من می گویم که این لطف بزرگ خداوند است.»
    در سه بخش از برنامه، رادمنش ملودی های خود را زمزمه کرد که یکی از آنها این ترانه بود که برای ایران سروده است: «وطن وطن زمزمهٔ هر روز و هر شب من ـ نام وطن قشنگترین حرفِ روی لبِ من»

    در این برنامه، دکتر سعید منصورافشار، حمیدامامی، سینا بهمنش، علی جهانگیری، دکتر مهدی موسوی، دکتر علیرضا بندری، نرگس جعفری، مریم اسدی، پرسا مقدس، میلاد باران، افشین کریمی و عمید صادقی نسب از جمله مهمانان بودند.

    هزارصدا اولین برنامه معرفی چهره‌های جوان و مستعد موسیقی‌ست که از سال ۱۳۹۲ آغاز شده و بنیان‌گذار، مدیر و مجری آن آرش نصیری روزنامه‌نگار حوزه موسیقی‌ست. این برنامه هر ماه دوبار، یک بار برای موسیقی پاپ و یک بارهم برای موسیقی کلاسیک ایرانی برگزار می‌شود و بنابر اعلام وی برنامه بعدی هزارصدا در بخش موسیقی کلاسیک و در ساعت ۱۵ روز ۲۱ بهمن ماه برگزار خواهد شد.

    در ادامه عکس های «شیما رضایی» و «مینا میرزایی» از این مراسم را می توانید مشاهده نمایید.

    https://musiceiranian.ir/?p=134510
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *