×
×

به بهانه سالروزدرگذشت اکبرمحسنی (آهنگساز الهه ناز)

  • کد نوشته: 13399
  • شادروان موسوي
  • یکشنبه, ۹ام مرداد ۱۳۹۰
  • ۱ دیدگاه
  • عضو گروه «جاده ابریشم» گفت: آثار موسیقی امروز ناب نیستند و براساس ضرورت واقعی موسیقی ساخته نمی‌شوند و بیشتر سعی می‌کنند  ترکیبی از سبک های گوناگون ارائه دهند تا مخاطب بیشتری به دست آورند. سیامک آقایی آهنگساز جوان کشورمان با مقایسه آهنگ ” الهه ناز” با موسیقی‌های امروز به پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران گفت: […]

  • عضو گروه «جاده ابریشم» گفت: آثار موسیقی امروز ناب نیستند و براساس ضرورت واقعی موسیقی ساخته نمی‌شوند و بیشتر سعی می‌کنند  ترکیبی از سبک های گوناگون ارائه دهند تا مخاطب بیشتری به دست آورند. سیامک آقایی آهنگساز جوان کشورمان با مقایسه آهنگ ” الهه ناز” با موسیقی‌های امروز به پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران گفت: به نظرم با گسترش ارتباطات و امکانات گوناگون آموزشی و اجرای موسیقی ایران توجه به مباحث زیر بنایی موسیقی کم شده است.

    وی تاکید کرد: از طرف دیگر مسئله برخورد با ملودی و ملودی سازی مطرح می‌شود. بسیاری از آهنگسازهای حرفه‌ای از عهده تنظیم آهنگ برای گروه به راحتی بر می‌آیند اما برای به دست آوردن مخاطب مجبورند از ملودی موسیقی محلی استفاده کنند و حتی اگر آهنگساز به تمام فنون آگاه باشد باز هم کار به جایی می‌رسد که از ملودی‌های ساده بهره می‌گیرند.

    آقایی با اشاره به اینکه شیوه انتخاب و نحوه زندگی امروز ما ایرانی‌ها در مقایسه با گذشته تغییر قابل توجهی کرده است، توضیح داد: مردم آن روزگار فرصت بیشتری برای تمرکز بر مسائل داشتند. هرچه بیشتر می‌گذرد آدم‌ها به واسطه حضور تکنولوژی عشق را بیشتر از دست می‌دهند.

    آهنگساز آلبوم “یاد باد” خاطرنشان کرد: درگذشته شاید تنها ۵ سبک موسیقی وجود داشت اما در دهه‌های اخیر تنوع موسیقی افزایش یافته و همین امر باعث گیجی مخاطب شده ودر این جریان بر تنوع سلیقه مخاطبان متنوع نیز افزوده است.

    وی ۹۰ درصد آثاری را که امروز در حوزه موسیقی تولید می‌شوند ماجراجویی خواند و افزود: این موسیقی ناب نیست و براساس ضرورت واقعی موسیقی ساخته نمی‌شوند وبیشتر سعی می‌کنند ترکیبی از سبک های گوناگون ارائه دهند تا مخاطب بیشتری به دست آورند.

    این آهنگساز اضافه کرد: موسیقی امروز قربانی تب نوآوری شده است. هرکس به دنبال تغییر یافتن فضای شخصی و قطع ارتباط با گذشته است و فرزندی بی‌ریشه حاصل این آمیزش است.

    آقایی درپایان گفت: این روزها زمان زیادی را در کنسرت‌های مختلف می‌گذرانم و پس از پایان اجرا هیچ ملودی یا شعری در ذهن من باقی نمی‌ماند و این اتفاق نشان دهنده چندگانگی حس آهنگساز است. به اعتقاد من فرهنگ‌های شرقی یک دوره ۶۰ تا ۷۰ ساله تحت تاثیر سیستم‌های موسیقی کشورهای دیگر دچار افت می‌شوند و موسیقی امروز ایران در مرکزیت این دوره قرار دارد.

    ۶ مردادماه سالگرد درگذشت اکبر محسنی خالق اثر جاودانه «الهه ناز» است. الههٔ ناز نام یک تصنیف یا ترانهٔ اجرا شده توسط غلامحسین بنان است که نخستین بار در سال ۱۳۳۳ خورشیدی از رادیو ایران پخش شد و نزد توده‌های مردم با استقبال عجیب و غیرمنتظره‌ای مواجه شد. آهنگساز این اثر اکبر محسنی و سرایندهٔ شعر آن، کریم فکور بود و روح الله خالقی، که رهبر ارکستر انجمن موسیقی ملی به شمار می‌آمد، آن را برای اجرای بنان در همراهی با این ارکستر تنظیم کرد. گرچه بسیاری از صاحبنظران ترانه الهه ناز را از برخی ظرایف فنی و هنری، عاری دانسته‌اند، امّا این تصنیف، چه در زمان اجرای نخست خود و چه در طی دهه‌های بعد، همواره از جملهٔ ترانه‌های محبوب و پرطرفدار ایرانی محسوب می‌شده‌است.

    https://musiceiranian.ir/?p=13399
       
    برچسب ها سیامک آقایی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *