×
×

رهبر میهمان ارکستر سمفونیک تهران

  • کد نوشته: 12473
  • شادروان موسوي
  • چهارشنبه, ۱۵ام تیر ۱۳۹۰
  • ۲ دیدگاه
  • شهرداد روحانی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس در مورد مسائلی چون قهرمان ورزش بودن فرزندش، شایعاتی مبنی بر بهایی بودن خود، فعالیتهای داخلی و خارجی ‌اش، و …. صحبت کرده است که توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌کنیم.

  • شهرداد روحانی رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس در مورد مسائلی چون قهرمان ورزش بودن فرزندش، شایعاتی مبنی بر بهایی بودن خود، فعالیتهای داخلی و خارجی ‌اش،  و …. صحبت کرده است که توجه شما را به این مصاحبه جلب می‌کنیم.

    *از وضعیت ارکستر بفرمایید، اوضاع چطور است؟

    -تمرین‌ها خوب پیش می‌رود. البته تمام قطعاتی که برای این کنسرت آماده‌ می‌کنیم به غیر از یک قطعه، مابقی برای نخستین بار است که ارکستر می‌زند و برای ارکستر تازگی دارد. مطمئن هستم که برای کسانی که برنامه را خواهند دید تازگی خواهد داشت. همه این‌ها سبب شده است که نوازندگان با انگیزه و علاقه تمرینات را پیگیری کنند.

    *قطعات این برنامه مشخص شده است؟

    -بله. در این برنامه، موسیقی متن فیلم‌های معروفی که از سال ۱۹۴۰ به بعد تا امروز ساخته شده است و خیلی از آنها هم جایزه اسکار آهنگسازی گرفته‌اند، اجرا می‌شوند.

    *کنسرت ارکستر سمفونیک تهران قرار است همزمان با عید نیمه شعبان برگزار شود. می‌خواستم احساس خودتان را از برگزاری این کنسرت در چنین عید ارزشمندی بیان کنید؟

    -قطعاتی که برای این کنسرت انتخاب کرده‌ایم همه ملودیک و زیبا هستند. ضمن آنکه موسیقی فیلم “محمد رسول‌الله(ص) ” را در این کنسرت اجرا خواهیم کرد. باقی قطعات نیز بسیار زیبا هستند و هیجان زیادی نیز در کارها وجود دارد. مطمئن هستم که نوازنده‌های ارکستر سمفونیک تهران خوشحال هستند از اجرای این قطعات. مردم نیز از شنیدن آنها لذت خواهند برد. البته برنامه‌ای که قرار است ما برگزار کنیم، پیش از این در تاریخ دیگری برنامه‌ریزی شده بود که در آن تاریخ معین برگزار نشد تا اینکه قرار است کنسرت را در نیمه شعبان برگزار کنیم. قطعاتی برای این کنسرت انتخاب شده بود که با تغییر تاریخ، چند قطعه‌ای تغییر کرد و چند اثر که مناسب آن ایام باشد برای اجرا انتخاب شد.

    *ساز خاصی هم به ارکستر جدای از سازهای مرسوم ارکستر اضافه خواهد شد؟

    -قطعاتی که انتخاب کرده‌ایم، سازی جدای از سازهای مرسوم نخواسته است. اما هر گروهی در هر قطعه یک بخش سولو (تک‌نوازی) خواهد داشت.

    *آقای روحانی، متاسفانه مدتی است که حاشیه‌هایی برای ارکستر سمفونیک و شخص شما در برخی وب‌سایت‌ها ایجاد شده است. در حالی که شما در یکی از مهم‌ترین اعیاد رسمی و مذهبی ایرانیان، رهبری رسمی‌ترین ارکستر کشور را برعهده دارید، اما آن سایت‌های اینترنتی به هر دلیلی، شما را متهم به فرقه بهاییت کرده‌اند. در این باره چه صحبتی دارید؟

    -من پدرم، پدربزرگم، پدربزرگ پدرم، جدم؛ همه مسلمان بودند و من هم مسلمان‌زاده هستم. یادم است که سال پنجم- ششم ابتدایی که بودم پدرم به سفر حج مشرف شد و وقتی که برگشت، لباس سفید بلند و بسیار زیبایی به تن داشت و هنوز در ذهن من مانده است. نمی‌دانم دیگر راجع به این موضوع چطور باید صحبت کرد. من باز هم می‌گویم که هم مسلمان‌زاده و مسلمان هستم و دین دیگری ندارم.

    *اینکه می‌گویند شما بهایی هستید را تکذیب می‌کنید؟

    -بله، من بهایی نیستم.

    *شما در ایران کنسرت‌های موفقی داشتید و طرفداران زیادی هم بین ایرانیان چه در داخل و چه در خارج دارید. از طرفی در آمریکا زندگی می‌کنید. برخورد ایرانیان ساکن آن کشور با شما چگونه است؟

    -همه‌جور طرز فکر از طرف هم‌وطنانم چه در داخل و چه در خارج نسبت به من وجود دارد. دلیلی که من به کشور عزیزم ایران می‌آیم و با ارکستر سمفونیک تهران کار می‌کنم این است که احساس می‌کنم دلم می‌خواهد ایران و ایرانی در همه چیز در دنیا به خوبی معرفی شود. هر کسی در هر کاری. دوست دارم ورزش ایران در دنیا جزء اولین‌ها باشد. پزشکی همین‌طور. صنعتی هم همین‌طور. اتفاقا پسر من که شانزده سال سن دارد قهرمان ورزش دو است. او در تمام ایالت کالیفرنیا در دوی چهارصدمتر رده سنی‌اش، نفر اول و در سراسر ایالات متحده آمریکا نفر چهارم است. با اینکه مربی‌هایش در تلاش هستند او را به المپیک جوانان برسانند، خود او به من می‌گفت که دوست دارد با تیم ملی ایران به المپیک جوانان برود حتی این موضوع را با مربی‌اش هم در میان گذاشته است. در حالی که او در آنجا به دنیا آمده و بزرگ شده است. من نه به دنبال شهرت هستم، نه به دنبال ثروت و نه چیز دیگر. واقعا سعی‌ام این است که در موسیقی کاری بکنم سطح شناخته‌شدن ایران و ایرانی در دنیا بالا برود. تا به حال هم هر کاری که در ایران یا خارج از ایران انجام داده‌ام تاکیدم بر همین مساله بوده است. خوشبختانه نتایج خیلی مثبتی هم در این زمینه به دست آمده است؛ به طوری که وقتی به کشورهای دیگر سفر می‌کنم سعی می‌کنم ارکستر سمفونیک تهران را به آنها معرفی کنم، سعی می‌کنم آنها را از آنچه در موسیقی ایران می‌گذرد آگاه کنم. چون واقعیت این است که به خاطر اخباری که از ایران در کشورهای دیگر وجود دارد نگاه خوبی به کشور ما وجود ندارد. معمولا تصویر یک‌طرفه‌ای از ایران به نمایش درمی‌آید که در بسیاری مواقع تصویر خوبی نیست. اما فعالیت‌های هنری و موفقیت یک ایرانی در خارج از ایران سبب می‌شود نظر مردم دنیا نسبت به ایران تغییر کند. امروز به خاطر سرعت اطلاع‌رسانی، مردم دنیا بسیار به هم نزدیک شده‌اند به همین خاطر، وقتی یک ایرانی موفقیتی به دست می‌آورد، به سرعت همه دنیا از آن با خبر خواهند شد و اثر بسیار خوبی بر کار ایرانی‌ها خواهد داشت. خوشبختانه من از همه فعالیت‌هایی که برای معرفی بیشتر موسیقی ایران داشته‌ام نتیجه مثبتی گرفته‌ام و در مصاحبه‌هایم راجع به این صحبت کرده‌ام که جوانان مستعد زیادی در موسیقی داریم و مردم‌مان به این هنر علاقه زیادی دارند. اینها همه سبب می‌شود جامعه‌ای یک‌طرفه نداشته باشیم. اما متاسفانه اخبار این فعالیت‌ها در جایی درج نمی‌شود. حتی در شهرستان‌ها، مردم از فعالیت‌های هنری آگاه نمی‌شوند. من به عنوان یک ایرانی بسیار تلاش کرده‌ام که این سوی چهره ایران که فعالیت‌های هنری وجود دارد به مردم دنیا معرفی شود.

    *آیا با انتقادهایی هم از ایرانی‌های ساکن آمریکا یا جای دیگر مواجه شده‌اید؟

    -من برای اینکه این فعالیت‌ها را داشته باشم، باید به ایران سفر کنم. بعضی وقت‌ها که به آمریکا برمی‌گردم در آنجا مصاحبه‌هایی با من می‌شود. وقتی مصاحبه‌گر از من می‌پرسد ایران چطور بود، من جز اینکه بگویم همکاری من با ارکستر سمفونیک تهران نتیجه بسیار خوبی داشت، چیز دیگری نمی‌توانم بگویم. البته مشکلات در زمینه امکانات وجود دارد اما من بیشتر تمرکزم را بر روی کار با نوازنده‌ها می‌گذارم که بسیار بااستعداد و باانگیزه هستند و در آنجا می‌گویم که نتیجه کار ما بسیار خوب است و با استقبال بسیار خوب مردم هم همراه می‌شود. طبیعتا وقتی به این مسائل مثبت که واقعا هم مثبت هستند، در آنجا اشاره می‌کنم، یکی دو نفر از میان ده نفر تماس‌گیرنده با آن شبکه، پیدا می‌شوند که نظر مخالف با من دارند و به من می‌گویند چرا به ایران می‌روی و با آنها همکاری می‌کنی؟ حتی به صراحت می‌گویند دولت چقدر به شما پول می‌دهد که اینقدر از آنجا تعریف می‌کنی؟ در حالی که تعریف من بر روی فعالیت‌ها است. این فعالیت‌ها چه کم و چه زیاد با حمایت دولت انجام می‌شود و اگر این حمایت وجود نداشته باشد، کاری در این زمینه انجام نخواهد شد. همه این فعالیت‌ها سبب می‌شود که ما در ایران شاهد جامعه بهتری باشیم. گاهی برخی از افراد از این حرف‌ها خوششان نمی‌آید تا جایی که متاسفانه رفتارهای انجام می‌دهند که جالب نیست. مثلا به روی ماشین من خط می‌اندازند. در کل می‌خواهم بگویم، در این شرایط، وقتی من در ایران برنامه اجرا می‌کنم، هم در آنجا با مشکلاتی مواجه می‌شوم و هم جدیدا همان‌طور که شما در ابتدا اشاره کردید، در اینجا دچار مشکل شده‌ام. به هر صورت برای من بسیار روشن است که تنها دلیلی که من در ایران فعالیت هنری انجام می‌دهم، این است که هموطنانم و نام کشور عزیزم ایران در همه جای دنیا به خوبی یاد شود. من وظیفه خودم می‌دانم که با همکارانم و موزیسین‌های جوان در ایران همکاری داشته‌ باشم. چون وقتی به ایران می‌آیم و با این جوانان کار می‌کنم خودم را در آنها می‌بینم و یاد چهل سال پیش می‌افتم. بنابراین دلم می‌خواهد اگر علمی و دانشی در من وجود دارد، به نسل جوان کشورم منتقل کنم. شما می‌دانید که برای من آمدن به ایران آسان نیست چون باید مدتی را از خانواده‌ام دور بمانم.

    *برنامه‌ای هم در شبکه بی‌بی سی داشتید، آن هم در همین راستا بود؟

    -بله. من یک کنسرتی سال گذشته در لندن داشتم همراه با ارکستر سمفونیک اورال که یکی از ارکسترهای خوب و جوان انگلستان و اروپا است. این برنامه فیلم شد و از آن شبکه پخش شد. در آنجا بسیاری از اروپایی‌ها نمی‌دانستند که در ایران ارکستر سمفونیک داریم. اما خوشبختانه در حال حاضر چند ارکستر فعالیت می‌کنند. در این چندسالی که به ایران می‌آیم در نظر دارم که برنامه‌های زنده ارکستر ضبط شود و به اروپایی‌ها نشان داده شود. این کار سبب می‌شود هنر ایران هم به ایرانی‌های خارج از کشور و غیر ایرانی‌ها نشان داده شود. در ضبط زنده اشکالاتی ممکن است وجود داشته باشد که نمی‌توان آن را اصلاح کرد بنابراین این کار بهترین راه برای معرفی کیفیت بالای سازمان ارکستر سمفونیک تهران است. وقتی من فیلم یکی از اجراهای ارکستر سمفونیک تهران را به چند نفر از موزیسین‌های معروف در لندن نشان دادم بسیار تعجب کرده بودند و خوشحال بودند که در ایران چنین فعالیت‌هایی در سطح بالا صورت می‌گیرد. به هر حال من تلاش کرده‌ام که نظرات مثبت ایرانی‌های خارج از کشور و غیرایرانی‌ها را نسبت به فعالیت‌های فرهنگی کشورم جلب کنم. تا به حال هم همه این کارها بازده مثبت داشته است.

    *در ایران به جزء ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر ملی ایران، چند ارکستر دیگر داریم که برخی از آنها نیز به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. فکر می‌کنید فعالیت آنها به پیشرفت موسیقی در کشور ما کمک می‌کند یا بهتر است تمرکز بر روی این دو ارکستر باشد؟

    -اینکه به واسطه افزایش تعداد ارکسترها، تعداد نوازنده‌ها نیز بیشتر شود جای خوشحالی خواهد بود. سال‌ها طول می‌کشد که یک نوازنده به سطحی برسد تا در ارکستر سمفونیک تهران نوازندگی کند. اما به این موضوع نیز باید توجه کرد که چه کسانی با این ارکسترها کار می‌کنند. اینها باید کسانی باشند که کارشان را خوب بلد باشند تا نوازنده را به خوبی تعلیم دهند. خوشبختانه ما در ایران کسانی را داریم که این کار را به خوبی انجام دهند. گر چه من با همه آنها آشنایی ندارم. این موضوع که تعداد ارکستر در کشور بیشتر شود، موضوع مثبتی است اما هر گروه و ارکستری باید برنامه‌ریزی درست داشته باشد. باید قطعات درستی برای آنها در نظر گرفته شود. اما موضوع اینجاست که ما باید به شهرستان‌ها هم توجه داشته باشیم. همه چیز نباید در تهران تمرکز داشته باشد. خوب است که از تشکیل ارکستر در شهرستان‌ها حمایت شود چرا که افراد بااستعدادی در آنجا داریم. در این شرایط فکر می‌کنم آینده بسیار خوبی در انتظار موسیقی و هنر کشور خواهد بود.

    *قطعه خلیج فارس به کجا رسیده است؟

    -آهنگسازی این قطعه به پایان رسیده است و نت‌نویسی آن نیز به زودی به پایان می‌رسد و در حال حاضر پارت‌نویسی برای ارکستر نوشته می‌شود.

    *امیدی هست که امسال توسط ارکستر سمفونیک تهران اجرا شود؟

    -حتما. اگر در این باره برنامه‌ریزی و تاریخی برای اجرای آن معین شود این قطعه آماده اجرا شده است. حتی اگر بخواهند این قطعه ماه آینده به صورت زنده اجرا شود، از لحاظ آهنگسازی و نت‌نویسی آماده است.

    https://musiceiranian.ir/?p=12473
       
    برچسب ها شهرداد روحاني

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *