×
×

درخشش گروه موسیقی «ادیب» از «ملایر»

  • کد نوشته: 116353
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۷ام مرداد ۱۳۹۵
  • ۰
  • سومین برنامه از دور جدید بخش موسیقی سنتی «هزار صدا»، ساعت ۱۶ پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۵ در فرهنگسرای «ارسبارن» برگزار شد.
    +در ادامه عکسهای «کسرا کفاشیان» از هزارصدای سنتی را مشاهده نمایید

    درخشش گروه موسیقی «ادیب» از «ملایر»
  • hezarseda (134)مریم بهرامیان: سومین برنامه از دور جدید بخش موسیقی سنتی «هزار صدا»، ساعت ۱۶ پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۳۹۵ در فرهنگسرای «ارسبارن» برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این برنامه که کارشناسان آن فریدون شهبازیان برای بخش آهنگسازی، حمیدرضا نور بخش به عنوان داور بخش آواز و سیدعباس سجادی به عنوان کارشناس شعر در آن حضور داشتند، چهار گروه نغمه، رسام، ادیب و آوا به رقابت پرداختند و آثارشان توسط کارشناسان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

    پس از پخش آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران، آرش نصیری مدیر و مجری این برنامه روی صحنه حاضر شد و به مناسبت ۱۴ مرداد سالگرد درگذشت حسین پناهی شعری از این شاعر محبوب را خواند و سپس تیتراژ برنامه پخش شد که تصاویر و فیلم هایی از برنامه قبلی هزارصدا روی آهنگ رباعیات خیام ساخته استاد فریدون شهبازیان و با صدای استاد محمدرضا شجریان بود. همچنین بر اساس نوشته ای که در ابتدای تیتراژ آمده بود، سومین برنامه هزارصدا در بخش سنتی به استاد ابراهیم قنبری مهر تقدیم شد که چند روز قبل از آن، یعنی دهم مردادماه، سالروز هشتاد و هشتمین زادروز این استادبزرگ سازساز بود.

    سپس مجری با عذرخواهی بابت تاخیر ایجاد شده، با اعلام اینکه این روز، مصادف است با سالروز صدور فرمان مشروطیت و همچنین تولد بانو قمرالملوک وزیری، از گروه بیداد دعوت کرد که به عنوان برنده برنامه تیرماه آغازگر برنامه مردادماه باشند. گروه بیداد که از شهرستان آمل با سرپرستی و خوانندگی علیا کاظمیان برای اجرا به تهران آمده بودند، اجرای شایسته ای داشتند و در مقدمه هم بخش هایی ازیکی از شاهکارهای موسیقی ایرانی را نیز اجرا کردند که با استقبال حضار مواجه شد. پس از آن کارشناسان روی صحنه دعوت شدند تا بخش مسابقه این برنامه آغاز شود. اولین گروهی که برای اجرا روی صحنه دعوت شد گروه «نغمه» بود که آوازش را با شعر «دیشب به سیل اشک ره خواب میزدم/ نقشی به یاد خط تو بر آب میزدم» آغاز کرد و این آغاز گر برنامه بود. پس از آن سه گروه دیگر هر یک برنامه ای خود را اجرا کردند و به انتقادات و بعضا تشویق های کارشتاسان گوش فرا دادند.

    در پایان بخش اجرا هم بامداد فلاحتی با نوازندگی تار بهزاد خدارحمی ساز و آواز و سپس تصنیفی را ارائه کردند که تصنیف ارائه شده، قطعه شنیدنی هوای یار بود که از ساخته های بهزاد خدارحمی روی شعری از عبدالجبار کاکایی ست.

    پس از این اجرا کارشناسان گروه برگزیده را معرفی کردند. استاد شهبازیان به نمایندگی از هیات داوران گروه برگزیده را معرفی کرد. ایشان در ابتدا اعلام کرد گروه آوا با وجود اجرای خوبی که داشت اما به این علت کا رکارشلن در راستای محدودیت ها و روش برنامه نبود از داوری کنار گذاشته شد و بعد گروه ادیب را به عنوان برنده برنامه اعلام کرد.

    اعضای گروه موسیقی ادیب که خواننده و سرپرست آن ملایری هستند:
    محمد آزاک: نوازنده ی تنبک
    علیرضا عقیقی: نوازنده ی تار
    حامد بالنده: نوازنده ی سنتور و آهنگساز
    شهریار جعفری: نوازنده ی عود
    امید آزاک: خواننده

    بخشی از نکاتی که کارشناسان حاضر در این برنامه به آن پرداختند به این شرح است:

    فریدون شهبازیان:
    -شعرهایی از گذشتگان که بارها توسط دیگران خوانده شده اند را اجرا نکنید بلکه شعرهایی مناسب خودتان ومناسب فضای روز را انتخاب و اجرا کنید.
    -استفاده از اشعار مولانا خطرات زیادی دارد و برای شما که جوان هستید لازمه پرداختن به این اشعار آن است که به مفاهیم آن اشراف داشته باشید.
    -هر نوازنده اصیل با نواختن ردیف ها می تواند به آهنگسازی دست یابد.»

    hezarseda (130)حمید رضا نوربخش
    -خواننده یا نوازنده باید تکنیک ارائه ساز و آواز را داشته باشد. ابزار پس از آموزش به عینیت بخشیدن آن چه در ذهن است، کمک می کند و این فقط با تمرین حاصل می شود.
    -ردیف بخش مهمی در آموزش آواز است، اما متاسفانه برخی این مقدمه آن را کل موسیقی آوازی می دانند در حالی که نکته با اهمیتی که حتما باید به توجه شود مناسب خوانی و درک درست شعر و فضایی ست که این آواز در آن اجرا می شود.نمونه درخشان مناسب خوانی سید حسین طاهرزاده ست.
    -هر شعری موسیقی خاص خود را دارد. اگر شعر و موسیقی همگون باشند تاثیر گذار خواهند بود. لحن کلام در باورپذیری اهمیت دارد. اگر لحن آوازی با پیام اثر و شعر و موسیقی در یک راستا نباشد، تاثیرگذار نخوهد بود.
    -در دوره های گذشته چون سیستم صوتی نبود اوج خواندن در آواز خیلی اهمیت داشت اما امروزه اینگون نیست. درست است که اغنا در اوج اتفاق می افتد اما بم مهم تر است و جایگاه رفیعی دارد.

    سید عباس سجادی
    -خواندن اشعار شاعران امروز باعث می شود آواز و خواندن تان حال و هوای تازه ای پیدا کند. ما امروز بهترین غزلسرایان را داریم و خواندگان جوان باید برای بهتر شدن کارشان به آنها مراجعه کنند و از آنها شعر بگیرند.
    -همان طور که جوان امروز باید از پشتوانه محکمی نسبت به ادبیات گذشته برخوردار باشد، باید از ادبیات روز هم آگاهی کافی را داشته باشد.
    -تغییر در شعر باعث نوآوری می شود و لذت شنیداری را بالا می برد.

    نکات دیگر:
    استاد محمدسلمانی، فاضل جمشیدی، استاد رئوف قنبری، فریبا وکیلی، رضا موسوی زاده، سیمین طاهری، امیدصباغ نو، عمران میری، امید روزبه و جمعی دیگر از شاعران و اهالی موسیقی از جمله مهمانان برنامه بودند.

    -گروه آوا یک گروه حرفه ای بودند که سرپرست آن علی احمدی نوازنده سنتور بود. این گروه قطعات مشهوری چون واران وارانه، سوزه له و ساری گلین را اجرا کردند که مورد استقبال همه قرار گرفت اما از آنجایی که در ژانر موسیقی محلی بودند و همچنین به این دلیل که آثارشان ساخته خودشان نبود از بخش مسابقه کنار گذاشته شدند.

    -این برنامه دو میان برنامه داشت. یکی فیلم کوتاهی از نوازندگی استاد مصطفی کمال پورتراب که در منزل ایشان و توسط آرش نصیری ضبط شده بود. این فیلم به مناسبت چهلمین روز درگذشت استاد پورتراب پخش شد که چند روز پیش از آن بود.

    میان برنامه دیگر فیلم کوتاهی یک دقیقه ای بود که این روزها در فضای مجازی دست به دست می شود و در آن علیرضا جعفرزاده که در برنامه های قبلی هزارصدا به عنوان نفر برگزیده انتخاب شده است، سه تار می زند و به خواهر زاده سه ساله خود آواز می آموزد. این فیلم با تشویق حضار مواجه شد و حضار برای جعفرزاده که در سالن حضور داشت دست زدند.

    -دربخشی از برنامه که موضوع خواندن اشعار شاعران امروز مطرح شد نصیری مشکل گروه های جوان را هزینه ای سنگین واگذاری اشعار شاعران عنوان کرد اما هم استاد شهبازیان و هم سجادی این فضیه را رد کردند و عنوان کردند دلیل اصلی این مسئله عدم اشراف این موزیسین های جوان به حوزه های شعر است.

    -بنابر اعلام آرش نصیری، اخبار برنامه هزارصدا از طریق سایت های معتبر به اطلاع عموم می رسد و کسانی که علاقمند به شرکت در این برنامه هستند هم می توانند با فرهنگسرای ارسباران تماس بگیرند.

    در ادامه می توانید عکسهای «موسیقی ایرانیان» (کسرا کفاشیان) از این مراسم را مشاهده نمایید. (برای بزرگنمایی تصاویر، بروی هریک از عکسها کلیک کنید)

    https://musiceiranian.ir/?p=116353
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *