×
×

علاقه آقای کارگردان به صدای استاد آواز

  • کد نوشته: 109636
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۲ام خرداد ۱۳۹۵
  • ۱ دیدگاه
  • در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی «اصغر فرهادی»، آواز «محمدرضا شجریان» در فیلم دلشدگان با آهنگسازی «حسین علیزاده» پخش شد. حالا این فیلم‌ساز جهانی می‌‌گوید، این لحظه برایش احساسی‌ترین لحظه‌ای بوده که در فستیوال کن تجربه کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که هفت سال است مردمِ ایران به دلیل […]

    علاقه آقای کارگردان به صدای استاد آواز
  • اصغر فرهادی و محمدرضا شجریان

    اصغر فرهادی و محمدرضا شجریان

    در مراسم فرش قرمز فیلم سینمایی «فروشنده» به کارگردانی «اصغر فرهادی»، آواز «محمدرضا شجریان» در فیلم دلشدگان با آهنگسازی «حسین علیزاده» پخش شد. حالا این فیلم‌ساز جهانی می‌‌گوید، این لحظه برایش احساسی‌ترین لحظه‌ای بوده که در فستیوال کن تجربه کرده است. این اتفاق در حالی رخ داد که هفت سال است مردمِ ایران به دلیل ممنوع‌الکاری، از صدای استاد شجریان محروم مانده‌اند.

    «اصغر فرهادی» که  با رسانه‌ها درباره آخرین تجربه کارگردانی‌اش و حواشی‌ آن سخن می‌گفت، درباره‌ی انتخاب اثری از شجریان در فرش قرمز این اثر گفته است: «احساسی‌ترین لحظه برایم حضور روی فرش قرمز و پخش صدای استاد شجریان بود که به درخواست خودم انجام شد، چون معمولاً موسیقی فیلم‌ها روی فرش قرمز پخش می‌شود؛ اما من دوست داشتم موسیقی استاد شجریان پخش شود. حس عجیبی بود و همه ایرانیان نیز این حس را داشتند که قابل توصیف هم نیست و خوشحالم که به این بزرگوار ادای احترام کردم.»

    «اصغر فرهادی» علاقه بسیاری به صدای استاد آواز ایران دارد، او در آثار گذشته‌اش چون «جدایی نادر از سیمین» هم از صدای شجریان بهره برده است. «شهاب حسینی» نیز در این خصوص گفته است: «شنیدن پخش صدای استاد شجریان برایم غرورآفرین بود. ضمن این که در این جشنواره گروه موفق دیگری به نام اوهام نیز حضور داشتند که موسیقی راک و سنتی را تلفیق می‌کنند و حضورشان برای ما جالب بود.»

    «دلشدگان» نام آلبومی با موسیقی حسین علیزاده و آواز محمدرضا شجریان است که دربرگیرنده قطعات موسیقی این فیلم سینمایی است؛ «حسین علیزاده» درباره این اثر گفته است: «تمام موسیقی ها جوهره اش و کلامش از خود حاتمی بود که برای دل شدگان ساخته بود. البته بعداً که آقای شجریان این ها را اجرا کرد مقداری شعرها را تغییر داد. یعنی او و مرحوم حاتمی پس از مشورت هایی که به هم داشتند، اشعار را به فریدون مشیری دادند و مشیری هم از نظر فن شعری یک مقداری تغییر داد. یکی از مشکلات ما این بود که صدای شجریان آن قدر به گوش مردم آشنا بود که روی تصویر شخص دیگری ممکن بود باورش نکنند، به همین خاطر لب‌خوانی در این اثر صورت نگرفته است.»

    https://musiceiranian.ir/?p=109636
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *