×
×

با حضور مسئولان کشوری و استانی؛

  • کد نوشته: 108345
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۳۱ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره موسیقی مقامی «پیران چنگی» در قوچان برگزار شد. معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح پنج شنبه در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره موسیقی مقامی «پیران چنگی» که در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان برگزار شد، با بیان اینکه  هر قدر فرهنگ خود را به درستی تبیین کنیم، جایگاه […]

    با حضور مسئولان کشوری و استانی؛
  • ۱۹۸۷۵۴۰مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره موسیقی مقامی «پیران چنگی» در قوچان برگزار شد.

    معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح پنج شنبه در مراسم افتتاحیه ششمین جشنواره موسیقی مقامی «پیران چنگی» که در تالار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قوچان برگزار شد، با بیان اینکه  هر قدر فرهنگ خود را به درستی تبیین کنیم، جایگاه خود را دردنیا ارتقا داده ایم، اظهار کرد: من در این سال ها به واسطه مرحوم حاج قربان سلیمانی واستاد حاج حسین یگانه آشنایی کامل با ساز شمال خراسان و شهرستان های دیگر پیدا کردم این ظرافت برای همه پژوهشگران ارزشمند است.

    علی مرادخانی گفت: خیلی از افراد را در مراکز پژوهش می شناسم که پژوهشگر هستند و آرزو دارند که این نواها را گوش دهند. در کشور ما شاید توجهی به مفاخر این حوزه نشده اند.

    مرادخانی به نقش هنرمندان در جهت معرفی کشور ایران پرداخت، گفت: خوشبختانه کارهای مهمی در دنیا  توسط افراد هنر دوست در حال شکل گیری است که باعث شده بسترهویت هنری ما در دنیا به جهانیان معرفی شود.

    معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد:  بزرگان خطه موسیقی شمال خراسان اساتید بخشی هستند که در مراحل مختلف حرکت شور و اسطوره نگاری را داشته اند مثل هفت شهرعشق عطار که از هفت مرحله عبور کرده اند که برای نسل جدید باید معرفی شوند.

    وی یادآور شد: رساله های دکترا  آثار این دو هنرمند در کشورهای اروپایی تدریس می شود  که ما باید قدر این گوهر را گرامی بداریم.

    مرادخانی ایجاد دبیرخانه ششمین جشنواره را پایان ششمین جشنواره موسیقی پیران چنگی دانست و افزود: امیدواریم بتوانیم با ارائه آثار ارزشمند در این جشنواره در مراحل بعدی از کشورهای دیگر نیز دعوت کنیم تا آثار هنرمندان جدید نیز معرفی شود.

    وی بیان کرد: حاج قربان با ساز خود ما را به عرش برد که این خود یک افتخاری است، در سال های آینده نیز با زنده نگه داشتن این هنرمند شاهد تولید آثار خوبی در این زمینه باشیم.

    سید سعید سرابی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم  با اشاره به ثبت جهانی موسیقی مقامی در یونسکو و برنامه های اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه اظهار کرد : توجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به دو بخش از موسیقی خطه شمال خراسان و جنوب خراسان است.

    مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به ضرورت بازسازی مزار حاج قربان سلیمانی به عنوان یک اولویت تاکید کرد و گفت: امیدواریم با برگزاری هفتمین دوره موسیقی پیران چنگی در سال آینده شاهد بازسازی مزار و طرحی در خورشان این هنرمند باشیم.

    سرابی به پروژه فرهنگی و هنری قوچان نیزاشاره و اظهارکرد: این مجتمع فرهنگی نیازمند مشترک همه جانبه دستگاه های دولتی است.

    https://musiceiranian.ir/?p=108345
       
    برچسب ها پیران چنگی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *