×
×

با هنرمندی گلفام خیام و مونا مطبوع

  • کد نوشته: 106859
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۱۷ام اردیبهشت ۱۳۹۵
  • ۰
  • کنسرت دونوازی گیتار و کلارینت توسط گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی برگزار شد. گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک و مونا مطبوع ریاحی نوازنده کلارینت شامگاه پانزدهم اردیبهشت ماه در تالار رودکی به صحنه رفتند تا حاضران در سالن را میهمان دونوازی خود کنند. این برنامه با رونمایی از آلبوم ” نقش” همراه بود. آلبومی […]

    با هنرمندی گلفام خیام و مونا مطبوع
  • ۷۰۹۱۷_۶۳۵۹۸۰۶۸۴۹۶۲۳۸۷۶۵۷_mکنسرت دونوازی گیتار و کلارینت توسط گلفام خیام و مونا مطبوع ریاحی برگزار شد.

    گلفام خیام نوازنده گیتار کلاسیک و مونا مطبوع ریاحی نوازنده کلارینت شامگاه پانزدهم اردیبهشت ماه در تالار رودکی به صحنه رفتند تا حاضران در سالن را میهمان دونوازی خود کنند.

    این برنامه با رونمایی از آلبوم ” نقش” همراه بود. آلبومی که پس از اجرای این دو هنرمند در سال ۹۳ ، در آلمان ضبط شد وهم اکنون با همکاری مشترک نشر هرمس و نشر ECM همزمان در ایران و آلمان منتشر می‌شود، در حالی که تصویر تابلویی از پری‌یوش گنجی، نقاش نامدار ایرانی و مادر گلفام خیام، زینت بخش جلد این آلبوم است.

    دوئت نقش با بداهه‌نوازی دو هنرمند در فضایی آزاد اجرا شد، در حالی که گاهی اوقات فضاهایی ملودیک‌تر و آهنگسازی شده نیز به گوش می‌رسید. نحوه اجرای دو نوازنده کاملا نشان دهنده ارتباط تنگاتنگ آن دو و در نتیجه شکل‌گیری قطعاتی بود که در پس همنوازی‌های بسیار به وجود آمده‌اند. تجربه‌گرایی دو هنرمند در استفاده از ساز خود و اصواتی که با آن قابل تولید است باعث به وجود آمدن موسیقی معاصر و آزادی بود که نمی‌توان فرم خاصی برای آن در نظر گرفت.

    در قطعات ابتدایی این کنسرت به نظر می‌رسید دو ساز چندان ارتباطی با یکدیگر ندارند. گویی هر ساز راه خود را می‌رود و حال و هوای خاص خود را دارد. اما رفته رفته نوای سازها در هم تنیده شد و گفت و گویی میان آنها درگرفت که به شناختی عمیق منتهی شد. دو ساز که لحظات آشوب و هیجان را طی کرده‌اند، با یکدیگر همصدا می‌شوند تا نتها را همخوانی کنند.

    اما در این میانه گاه نواهای بسیار آشنایی به گوش می‌رسد. چند ثانیه از یک مقام باستانی تنبور به موسیقی ترکی وصل می‌شود و باز در فضاهای متغیر موسیقی به آهنگ‌های دامنه زاگرس می‌رسیم. شاید اگر چشم خود را ببندید صدای سرنای بختیاری را هم از کلارینت بشنوید.

    این نوازندگان جوان با بهره‌گیری از موسیقی ایرانی و ترکیب آن با موسیقی مدرن، فضای جدیدی برای مخاطبان خود به وجود آوردند. سازهای گیتار و کلارینت صدای همیشگی خود را نداشتند بلکه با رنگی متفاوت نمایانگر جلوه‌های هاى صوتى و فضاسازی‌های خیالی گوناگون بودند. در این دوئت هنرمندان به اجرای نغمه‌هایی پرداختند که گاه لطیف و دلنشین مانند صدایی از راه دور به گوش می‌رسید و گاه سهمگین و پر قدرت به ذهن مخاطب یورش می‌آورد.

    این دو هنرمند که پیش از این اجراهایی در فستیوال موسیقی معاصر در اتریش و فستیوال موسیقی تلفیقی در سوئیس داشته‌اند در آینده‌ای نزدیک کنسرت نقش را درآلمان، فستیوال کپنهاک دانمارک، وین اتریش و کنسرواتوار موسیقی دانشکده موسیقی ژنو در سوییس به صحنه می‌برند.

    https://musiceiranian.ir/?p=106859
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *