×
×

گفت‌وگو با «رضا یزدانی»:

  • کد نوشته: 104940
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۵ام فروردین ۱۳۹۵
  • ۰
  • رضا یزدانی می‌گوید از این پس ممکن است، نقش‌های غیر موسیقیایی هم بپذیرد و بازی کند، ولی قطعاً برایش موسیقی در درجه اول اهمیت است.  رضا یزدانی خواننده و بازیگر درباره حضورش در سینما گفت: «همیشه برای من سینما در خدمت موسیقی بوده است و در فیلم‌هایم نقش خواننده را بازی می‌کردم و اصرار داشتم […]

    گفت‌وگو با «رضا یزدانی»:
  • رضا یزدانی

    رضا یزدانی

    رضا یزدانی می‌گوید از این پس ممکن است، نقش‌های غیر موسیقیایی هم بپذیرد و بازی کند، ولی قطعاً برایش موسیقی در درجه اول اهمیت است.

     رضا یزدانی خواننده و بازیگر درباره حضورش در سینما گفت: «همیشه برای من سینما در خدمت موسیقی بوده است و در فیلم‌هایم نقش خواننده را بازی می‌کردم و اصرار داشتم که موضوع نقشی که ایفا می‌کنم، حتماً موسیقی باشد و چنانچه پیشنهادهایی که این شروط را نداشت رد می‌کردم.»

    او ادامه داد: «با توجه به این مساله درسال گذشته دو نقش اصلی در دوفیلم سینمایی پیشنهاد شد که هر دو را رد کردم. در نهایت در فیلم “آه ای عبدالحلیم” بازی کردم و ۴۰ روز در بوشهر همراه با بازیگرانی چون مصطفی زمانی جلوی دوربین رفتم، از آنجا به بعد به طور کلی دیدم نسبت به سینما تغییر کرد. در این فیلم به دلیل احساس نزدیکی‌ای که به نقش داشتم و نیز شخص احسان عبدی‌پور که کارگردان این پروژه است، پذیرفتم در نقشی خارج از فضای موسیقی کار کنم اما از این پس ممکن است، نقش‌های غیر موسیقیایی هم بپذیرم و بازی کنم، ولی قطعاً برای من موسیقی در درجه اول اهمیت خواهد بود.»

    وی درباره تحت الشعاع قرار گرفتن موسیقی به واسطه سینما نیز عنوان کرد: «تاکنون که چنین اتفاقی نیفتاده است و قطعا پس از این نیز اتفاق نخواهد افتاد. ولی این حرفه هم مانند بسیاری از شغل‌های دیگر، بالاخره وقت من را می‌گیرد؛ کما اینکه سر فیلم “آه ای عبدالحلیم” دقیقاً این اتفاق افتاد. قرار بود فیلم‌برداری پروژه، ۲۰ روز قبل از محرم شروع شود، اما من خواستم صحنه‌های مربوط به من در محرم و صفر انجام شود که در این دوماه از نظر موسیقی فعالیت چندانی ندارم. اعضای گروه هم لطف کردند و تصویربرداری‌ها با زمان خالی من مطابقت داده شد و به این ترتیب درکنار آن‌ها ایفای نقش کردم.»

    یزدانی در پاسخ به این سؤال که جواب شما به نقدهایی که می‌گویند موسیقی رضا یزدانی در حال اتمام است و به همین دلیل روی به سینما آورده است، چیست، اظهار کرد: «من از قدیم به سینما گره خورده بودم و از آدم‌هایی نبودم که به یکباره وارد سینما شده باشم. من حتی پیش از اینکه آلبوم موسیقی داشته باشم؛ تئاتر کار می‌کردم و قبل از سال ۷۹ که اولین آلبومم منتشر شود در سال ۷۶ و ۷۷ در جشنواره تئاتر فجر شرکت داشتم. به طور قطع این نقد برای من نمی‌تواند درست باشد و یکی از کسانی که بیشترین تیتراژ فیلم سینمایی را خوانده است، من هستم.»

    وی با اشاره به اینکه همکاری با مسعود کیمیایی در حضورش در سینما بی تأثیر نبوده است افزود: «بعد از این‌که همکاری‌هایی با آقای مسعود کیمیایی داشتم، اتفاقات دیگری برای من در سینما افتاد. همکاری در فیلم‌ها و کارگردانان دیگر و بازی در فیلم‌های مختلف به عنوان نقش اصلی و… نمونه بارز این اتفاقات هستند. در مجموع در موسیقی ایران هیچکس به اندازه من، با سینما گره نخورده است. چون من به صورت ذاتی سینما را دوست دارم و قبل از اینکه کارهای موسیقی و سینمایی‌ام شروع شود یک مخاطب‌ حرفه‌ای و عاشق فیلم دیدن بودم. به همین دلیل هم، آرشیو خوبی از فیلم‌های مختلف داشتم. خدا را شکر می‌کنم که اتفاقات خوبی در سینما برایم افتاد وهمچنان در حال افتادن است. همکاری خوبی با شهاب حسینی به عنوان تهیه‌کننده در فیلم “آفتاب نیمروز” دارم که همکاری بسیار خوشایند و خوبی بوده است.»

    یزدانی وجه تمایز میان موسیقی وسینما را بسیار گسترده دانسته و گفت: «در موسیقی یک خواننده و یا آهنگساز و نوازنده می‌توانند تنهایی فعالیت کنند و خلق اثر کنند، اما در سینما باید گروهی در کنار هم کار کنند و در واقع کارشان به شکل گروهی شکل می‌گیرد. ضمن این‌که فضای سینما بسیار گسترده‌تر از دنیای موسیقی است. همچنین یک هنرمند در دنیای موسیقی پس از انتشار اثرش می‌تواند در سالن کنسرت با مخاطبان و مردم ارتباط برقرار کند، اما در سینما اجرای زنده وجود ندارد و اگر اشتباه کردی دوباره می‌توانی حرکت صحیح را انجام بدهی و آن را اصلاح کنی، این در حالی است که هنگام کنسرت و روی سن موسیقی، فرصتی برای خطا نیست.»

    خواننده تیتراژ فیلم “حکم” درباره ویژگی‌های نقش‌های پیشنهادی به خود بیان کرد: «نمی‌شود ویژگی ثابتی برای نقش‌ها مطرح کرد ولی در کل برای من کلیت فیلمنامه و کارگردان بسیار مهم است. با این حال خود نقش را هم بررسی می‌کنم و در آخر تصمیم می‌گیرم.»

    https://musiceiranian.ir/?p=104940
       
    برچسب ها رضا یزدانی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *