×
×

در بررسی یک شکایت و پس گرفتن آن

  • کد نوشته: 102094
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۵ام اسفند ۱۳۹۴
  • ۳ دیدگاه
  • Bita Yari- بیتا یاریموسیقی ایرانیان – بیتا یاری: چهارشنبه گذشته پس از ماهها کشمکش و تندمزاجی ها به هر روی خانه موسیقی نیز رویکرد عقلانی خود را بروز داد و اعلام کرد شکایت خود از ساسان فاطمی، استاد دانشگاه و منتقد عملکرد خانه موسیقی را پس خواهد گرفت. قدمی که برای تک تک منتقدان عملکرد صنفی خانه موسیقی خبری خوش است که باید آن را گام بزرگی در موفقیت روحیه عملکرد صنفی جامعه موسیقی تلقی کرد….+بی اعتمادی هنوز وجود دارد

    در بررسی یک شکایت و پس گرفتن آن
  • Bita Yari- بیتا یاریموسیقی ایرانیان – بیتا یاری: چهارشنبه گذشته پس از ماهها کشمکش و تندمزاجی ها به هر روی خانه موسیقی نیز رویکرد عقلانی خود را بروز داد و اعلام کرد شکایت خود از ساسان فاطمی، استاد دانشگاه و منتقد عملکرد خانه موسیقی را پس خواهد گرفت. قدمی که برای تک تک منتقدان عملکرد صنفی خانه موسیقی خبری خوش است که باید آن را گام بزرگی در موفقیت روحیه عملکرد صنفی جامعه موسیقی تلقی کرد.

    ۲۰۱۶۷۴۶بازپس گیری شکایت قضایی در حالی رخ داد که ماجرای شکایت خانه موسیقی از فاطمی، آنقدر دربین اهالی موسیقی موج نفرت برانگیخت که در اقدامی بی سابقه، نزدیک به ۷۰۰ نفر نامه ای را در محکوم کردن این اقدام امضا کردند و در این بین اسامی استادان به نامی چون حسین علیزاده، کیهان کلهر، داریوش طلایی، مجید کیانی و کامبیز روشن روان نیز بود که برد و تاثیرگزاری آن را در افکار عمومی بیشتر کرد.

    شکایت از ساسان فاطمی سوای اینکه شایسته عملکرد یک نهاد صنفی بر علیه عضو سابق خود نبود از جنبه اخلاقی نیز درست و شایسته دانسته نشد چرا که به دعوای موزیسین بر موزیسین آنهم در وضعیت همیشه تحت فشار موسیقی، دامن زده بود. از این رو موج انزجار از آن، به وحدت نظر منتقدین عملکرد خانه موسیقی کمک بسیاری کرد آنچنان که در کوتاهترین زمان، امضاهای بسیاری در محکومیت عملکرد خانه موسیقی گردآوری شد و به سرعت ته مانده جایگاه و یا پایگاهی که خانه موسیقی در میان افکار عمومی داشت را از بین برد.

    و برای خانه موسیقی که عملکرد مدیران بدون تغییرش در طی ۱۵ سال گذشته برای اهالی موسیقی خوشایند نبوده، این مساله منجر به این شد که هیچ کدام دوازده هزار عضو خانه موسیقی به حمایت از خانه برنخیزد و از این رو می‏توان گفت که پایگاههای اجتماعی و صنفی خود را در داخل صنف خود به طور کلی از دست داد و اگردر نظر اهالی موسیقی این چهره مخدوش شده بود در بین دیگر اصناف جایگاه زشتی را رقم زد.

    و حتی این مساله در اختتامیه جشنواره موسیقی که توسط مدیرعامل خانه موسیقی مدیریت شد نیز مطرح گشت و علیرضا قربانی خواننده خوش اخلاق کشورمان به مدیران خانه موسیقی که در جشنواره نیز سمت هایی داشتند این مساله را گوشزد کرد که گفتگو را به طرح مساله در مجامع قضایی ترجیح بدهند. همچنین وزیر ارشاد نیز قول مساعدت در حل مساله را داده بود و حتی شنیده شد که پیرو این صحبتها، شهرام ناظری و عده ای دیگر از موزیسینهای شناخته شده در جهت میانجی گری در حال تهیه نامه و امضاهای متعدد هستند.

    این مساله آنقدر پیش رفت که محمدرضا درویشی استاد صریح الهجه موسیقی در نوشتاری خواستار انحلال هیات مدیره فعلی خانه موسیقی شد. و این تیر خلاصی بود بر پیکر خانه موسیقی که خود را در دعوای ناشی از بی تدبیری گرفتار ساخته بود.

    این مساله ای بود که همراهی فشار افکار عمومی و فشار دولتی از جانب وزارت ارشاد برای حل مناقشه، خانه موسیقی را وادار کرد عاقلانه تر قدم بعدی را بردارد تا برای منتقدانش خوراک بیشتری فراهم نکرده باشد و اندکی نیز چهره مخدوش شده خود را ترمیم کند. هر چند به سرعت این مساله قابل ترمیم نیست و ریشه در سالهای قبل دارد اما به هر روی خانه موسیقی نشان داد که در برابر واکنش های اجتماعی و جمعی سرانجام مجبور است تصمیم درستی بگیرد و اگر تاکنون انتظارات جامعه موسیقی را برآورده نکرده است به علت بی توجهی اهالی موسیقی به کار صنفی و این نهاد بوده است.

    در متن توافقی که خانه موسیقی بر روی سایت خود به سرعت پس از جلسه توافق برای پس گرفتن شکایت منتشر کرد چند نکته دیگر نیز نهفته است و آن اینکه

    اول:
    تمام هیات اجرایی خانه موسیقی طی این توافق امضا کرده اند که ساسان فاطمی همواره گوشزد کننده تخلفات از اساسنامه خانه موسیقی بوده است و لاغیر. و این نه تنها دقیقا عین واقعیت است بلکه به این معنی هم هست که تمام هیات اجرایی خانه موسیقی تایید کرده اند که ساسان فاطمی منتقد عملکرد آنها بوده است. در این صورت مطلبی که در هفته های گذشته بر روی سایت خانه موسیقی با مضمون افترا و منتقد ندانستن متشاکی منتشر شد نقض می شود و آن مطلب منتشر شده هیچگونه مصداقی بر ساسان فاطمی ندارد.
    دوم:
    در توافقنامه که هر چند در نگاه اول شاید اعمال قدرت و تفوق خانه موسیقی را در این توافق نشان بدهد اما مشخص است که خانه نیز از از موضع خود کوتاه آمده است و ساسان فاطمی توانسته حرف خود را در آن قاطعانه منعکس کند که انتخابات خانه موسیقی با حضور هیئت نظارت که از سوی وزارت ارشاد تعیین خواهد شد برگزار شود. و این یعنی هنوز بی اعتمادی جامعه موسیقی به خانه موسیقی وجود دارد که این مساله جزو آیتمهایی است که بر سر آن توافق صورت گرفته است و خانه موسیقی نیز آن را پذیرفته است.

    اکنون خانه موسیقی با اعلام رسمی پس گرفتن شکایت از ساسان فاطمی در روزی قرار گرفته است که شاید خواست منتقدین بود که منطق و تعقل جایگزین تصمیمات عجولانه شود. باید دید پس از این توافق، عملکرد خانه موسیقی با دیگر منتقدانش چگونه خواهد بود و همینطور حالا که منتقدان توانسته اند اتفاق نظر عده زیادی از اهالی موسیقی را با خود همراه کنند چه قدمی را برای عمق بخشیدن به عملکرد صنفی خواهند برداشت.

    https://musiceiranian.ir/?p=102094
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *