×
×

گفتگو با «اشکان کمانگری» خواننده موسیقی ایرانی:

  • کد نوشته: 101961
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۱ام اسفند ۱۳۹۴
  • ۰
  • اشکان کمانگری خواننده جوان موسیقی ایرانی طی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با همراهی گروه موسیقی «خورشید» به سرپرستی «مجید درخشانی» به روی صحنه رفت، برای خبرنگار «موسیقی ایرانیان» همین اتفاق بهانه ای شد به سراغ کمانگری برود و با ایشان در زمینه موسیقی ایرانی، فعالیت های گذشته و پیشروی ایشان گفتگویی داشته باشد که در ادامه این گپ و گفت را می توانید دنبال کنید.
    اشکان کمانگری:
    +همکاری با گروه خورشید و همراهی با استاد درخشانی برای هر نوازنده و خواننده ای تجربه ای بی مانندست
    +کنسرتم با گروه اینک پس از عید نوروز برگزار می شود
    +هر تجربه ای که خردی با خود داشته باشد جای خودش را پیدا میکند
    +به موسیقی خوب معتقدم که میتواند جای خودش را در دل مخاطب پیدا کند
    +محمدرضا شجریان کسی که آواز را از جایی شروع کرد که دیگران بدان جا ختم کردند

    گفتگو با «اشکان کمانگری» خواننده موسیقی ایرانی:
  • اشکان کمانگری

    اشکان کمانگری

    موسیقی ایرانیان – حسین رستمیان: اشکان کمانگری خواننده موسیقی ایرانی طی سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر با همراهی گروه موسیقی «خورشید» به سرپرستی «مجید درخشانی» به روی صحنه رفت، برای خبرنگار «موسیقی ایرانیان» همین اتفاق بهانه ای شد به سراغ کمانگری برود و با ایشان در زمینه موسیقی ایرانی، فعالیت های گذشته و پیشروی ایشان گفتگویی داشته باشد که در ادامه این گپ و گفت را می توانید دنبال کنید.

    * از کنسرتی که با گروه موسیقی خورشید به سرپرستی مجید درخشانی داشتید، سحن بگویید.

    همه اهل موسیقی گروه بزرگ خورشید را میشناسند، استاد مجید درخشانی آهنگساز و موزیسین سرشناس ایرانی که در طی سالیان، تلاش بسیاری برای شناساندن موسیقی ایران به مخاطبان هنر سرزمینمان کرده اند، سرپرستی گروه را برعهده دارند و آثار زیبایی در طی سالها از تلاش این گروه منتشر شده است، همکاری با گروه خورشید و همراهی با استاد درخشانی برای هر نوازنده و خواننده ای تجربه ای بی مانندست. امیدوارم این رپرتوار که با همراهی دوست هنرمندم آقای امید مظهری اجرا شد، مقبول مخاطبان گروه خورشید قرار گرفته است.

    * فکر کنم این اجرا، اولین همکاری رسمی شما با گروه خورشید بود، این همکاری چقدر به ایده‌آل خودتان نزدیک است؟
    بله همینطور است، البته زمان زیادی نیست که من به گروه خودشید پیوستم که با دقت نظر استاد درخشانی و همراهی نوازندگان خوب گروه به نظرم آنچه باید در یک رپرتوار وجود داشته باشه تا با مجموعه ای شنیدنی روبرو باشیم در این کار جملگی هست.

    * رپرتوآر برنامه بر چه مبنایی انتخاب شده بود؟

    برنامه این کنسرت در سه بخش بود که یک بخش آن به آثار چاووش اختصاص داشت و نمونه های شاخصی از موسیقی آن دوره اجرا گردید، بخش دیگر استاد عزیزمان جناب مظفر شفیعی در دستگاه نوا به اجرای برنامه پرداختند و بخش سوم اجرا در بیات ترک و دشتی بود که به اتفاق آقای مظهری اجرا کردیم. در واقع یکی مشخصه های رپرتوار اجرای همزمان چند خواننده آواز ایرانی بود.

    گروه موسیقی خورشید

    گروه موسیقی خورشید

    * آیا همکاری اتان با استاد درخشانی ادامه دار خواهد بود؟

    صد البته استمرار این همکاری برای من که شاگردی استاد درخشانی را میکنم هدفی ارزشمندست و استمرار هر فرآیند هنری به ظرف زمان و شرایط آن هم بستگی دارد که امروز بعد چند سال این بستر برای گروه خورشید فراهم شد.

    * این روزها سرگرم انجام چه کاری هستید؟ لطفا درباره دیگر برنامه هایتان هم توضیح دهید.

    در حال حاضر با گروه اینک فعالیت کنسرت دارم که بعد ایام نوروز خواهد بود. آلبومی بدنبال این همکاری تولید شده که سال آینده منتشر خواهد شد، همچنین دو مجموعه دیگر هم در حال آماده شدن هست که در مراحل پایانی ضبط هستند.

    *امکان دارد درباره این دو مجموعه ای که گفتید در حال ضبط هستید، بیشتر توضیح دهید؟

    اولی مجموعه ای مبتنی بر موسیقی دستگاهی به آهنگسازی هنرمند گرامی آقای حامد فکوری در ماهور و اصفهان با همکاری دوستان گروه اینک و دومی مجموعه ای به آهنگسازی هنرمند فرهیخته آقای سیامک جهانگیری در آوازهای شور میباشد.

    *اخیرا خیلی از خواننده های موسیقی ایرانی به دنبال اجرای قطعاتی هستند که در سبک تلفیقی دسته بندی می شود، آیا شما هم تا به حال وسوسه شدید این فضای موسیقایی را تجربه کنید؟

    ببینید تلفیق بخودی خود کار زیباییست به شرطی که عناصری که در کار نمود دارند با هم ارتباطی و تناسبی داشته باشند و به واقع شعوری در آن مستتر باشد طبعا هر تجربه ای که خردی با خود داشته باشد جای خودش را پیدا میکند. من تا امروز فقط یه بار در فیلم مستند خانه آواز ایرانی خواندم که موسیقی آن تلفیق از سازهای موسیقی ملل بهمراه سازهای کلاسیک اقلیمهای مختلف در جهان بود که تجربه نابی بود.

    *البته خب اشاره من بیشتر درباره موسیقی تلفیقی که امروزه در بین خواننده ها رواج پیدا کرده بود و حتی خیلی از بزرگان موسیقی ما همین آثار را در سبک پاپ دسته بندی میکنند، پس نتیجه میگیریم اگرفضای موسیقی تلفیقی که به موسیقی فیلم مستند خانه آواز ایرانی نزدیک باشد، شما ترغیب به اجرای این سبک از موسیقی خواهید بود؟

    بله به موسیقی خوب معتقدم که میتواند جای خودش را در دل مخاطب پیدا کند البته که اگر ترکیب و تلفیق درستی و ارزنده ایی در میان باشد همکاری خواهم کرد.

    گروه موسیقی خورشید

    گروه موسیقی خورشید

    *از قطعاتی که این مدت در این زمینه منتشر شده اند، اثری بوده که نظر شما را جلب کرده باشد؟

    بله نمونه های زیبایی از همکاری و تلفیق موسیقی ها چه هنرمندان نوازنده داشته اند و معدود هنرمندان خواننده، من تقریبا همه این آثار رو دوست داشتم و دنبال کردم اما هنوز کاری مناسب و نزدیک به ایده آل خودم جز آن یک کار پیشنهادی نداشتم.

    *چگونه میتوان در آواز، فارغ از بحث تکنیک و اشراف به ردیف به رنگ و تمبری دست یافت که اثر هنرمند با اقبال و با مخاطب روبرو شود؟ به نظرم صدای شما نیز صدای خاصی ست که شاید مختص خود شماست. چگونه به این دست یافتید و چقدر توانسته اید در تامین نظر مخاطب موفق باشید؟

    ببینید آواز چیزیست که مردم ما تا بوده دوست داشته اند شما در جای جای این سرزمین از سینه ها آواز میشنوید، طیف گسترده ای از الحان که گاهی حیرت میکنی اگر همه این لحن ها و نغمه ها در رپرتوآر موسیقی آوازی اجرا میشد ما کی به تجربه شخصی خودمان میرسیدیم! ، خواستم توجه بدم به اهمیت و جایگاه و نقش هنر آواز خوانی… حالا اگر یک آواز ؛ خوب خوانده شود مثل شعر میماند شعر خوب خودش در اذهان مردم جاری میشود نیازی نیست شاعر هر روز هر جا شعرش را برای مردم بخواند تا مردم او را دوست بدارند و دنبال کنند، آنکه شعر خوب را میشناسد خودش میرود و کار را دنبال میکند…از این جهت دقت نظر بر کار از ملزومات اصلیست.
    از شما ممنونم که من را تمجید و تشویق میکنید…امیدوارم تا امروز توانسته باشم اندکی در حد بضاعتم نظر اساتید و اهل نظر جلب کرده باشم، در مواجهه با مخاطب سخت گیرم و برای ارتقای سطح توقع مخاطبم نسبت به اشکان کمانگری تلاش می کنم. اساتید من هر یک ؛ دنیایی مطلب و هنر هستند که سیر در احوالات ایشان وقتی برای ارائه کار نمیگذارد… که البته شیرین تر از همان شاگرد بودن تا امروز ندیدم.

    *تجربه‌ی شاگردی استاد شجریان برایتان چه‌گونه بود؟ از وی چه درس بزرگی آموختید که نقش پررنگ تری در فعالیت های هنری شما دارد؟

    استاد محمدرضا شجریان کسی که آواز را از جایی شروع کرد که دیگران بدان جا ختم کردند. آنچه برایم بزرگترین درس بوده بزرگواری و سخاوت این بزرگمرد هنر سرزمینم هست، با صبوری و حوصله بسیار یکایک دوستانم را میدیدم که درس را پس میدادند و سوال ها میکردند و ایشان پاسخگو بودند، البته بنده از سالهای ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ سعادت حضور در کلاس ها را داشتم و با کسب اجازه از محضرشان جهت ادامه تحصیل به خارج از کشور رفتم و چند سالی مشغله هایی داشتم که از کلاس دور بودم ولی دورادور کارهای کلاس رو دنبال میکردم.

    اشکان کمانگری

    اشکان کمانگری

    *بسیاری از خوانندگان برای معرفی کردن خود به شنوندگان موسیقی با صدا و سیما همکاری می‌کنند. در حال حاضر افرادی چون علیرضا قربانی، سالار عقیلی و محمد معتمدی، قبلاً ـ چه پیش از انقلاب و چه پس از آن ـ شاهد همکاری استادان آواز مانند شجریان و ناظری و تعریف و دیگران با رادیو و تلویزیون بوده ایم (بگذریم از انتقادات این هنرمندان به صدا و سیما). مسلماً اگر فعالیت‌شان در رادیو و تلویزیون در آن مقطع نبود، به این شهرت شاید نمی‌رسیدند. آیا تصمیم به همکاری با صدا و سیما ندارید؟

    فکر کنم منظور شما خواندن تیتراژهای تلویزیونی است که این روزها ابزاری شده برای کسب محبوبیت عام، البته هنرمندان گرانقدری که شما نام بردید احتیاجی به تیتراژ ندارند تیتراژست که به این عزیزان احتیاج دارد و درست هم همین است، من هم اگر در کاری مفید باشم حتما همکاری خواهم کرد. اما در گذشته وضع فرق میکرد در سازمان رادیو وتلوزیون شاهد حضور حداکثری اساتید صاحب نظر بودید که آنجا را به دانشگاهی برای تحصیل موسیقی تبدیل کرده بود و البته که ظرفیت های بسیاری برای خلق آثار بی بدیل وجود داشته و این اتفاق هم افتاده به کرات. اما بد نیست بگم که حتی همکاری با صدا وسیما و رادیو تلوزیون هم تا تو ندانی چه میخواهی بکنی و چیزی برای عرضه نداشته باشی کاری برای کسی نکرده تا امروز.

    *به نظر شما چرا موسیقی اصیل ما مدتی ست بین مردم کم‌تر مخاطب دارد؟ آیا سبک‌های دیگر موسیقی از موسیقی ما پیشی گرفتند یا هنرمندان ما کم‌تر به نیاز جامعه توجه دارند؟ شاید هم مخاطب دیگر کم‌حوصله شده!

    به شما نقد دارم. به این که چرا این سوال رو طرح میکنید. شما موسیقی ایرانیان هستید و نباید با مطرح کردن یک سوال هم کوچکترین شبهه ای برای مخاطب امروز بوجود بیاورید که شاید موسیقی ایرانی مبهم است با ثقیل است و کهنه شده در جایی که بی هیچ حب و بغضی بنده مطلقا چنین چیزی رو نمیبینم، مردم ما برای موسیقی سنتی دلهاشون پر میکشه و هیچ وقت با او بیگانه نبودند. این کم لطفی همکاران من نسبت به مردم است در ارائه کمتر و مناسب تر این موسیقی.

    در پایان از مجرای رسانه شما به تک تک دوستداران موسیقی کشورم سلام و درود میفرستم و برای همه آرزوی موفقیت و شادکامی دارم.

    https://musiceiranian.ir/?p=101961
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *