×
×

انتشارات: موسسه ماهور

  • کد نوشته: 10181
  • موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱۱ام اردیبهشت ۱۳۹۰
  • ۰
  • نام آلبوم: ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش (در تعداد  ۸ سی دی) روایت و اجرا: محمد منتشری نوزانده سه تار: هوشنگ فرهانی نوازنده تار: فخرالدین حکیمی انتشارات: موسسه ماهور توضیحات آلبوم: ردیف اسماعیل مهرتاش که نتیجه‏ ى آموزشِ او نزد استادان موسیقى ایرانى و نیز، به احتمال قوى، حاصلِ خلاقیت ‏هاى او در چارچوب این […]

  • نام آلبوم: ردیف آوازی استاد اسماعیل مهرتاش (در تعداد  ۸ سی دی)

    روایت و اجرا: محمد منتشری

    نوزانده سه تار: هوشنگ فرهانی

    نوازنده تار: فخرالدین حکیمی

    انتشارات: موسسه ماهور

    توضیحات آلبوم: ردیف اسماعیل مهرتاش که نتیجه‏ ى آموزشِ او نزد استادان موسیقى ایرانى و نیز، به احتمال قوى، حاصلِ خلاقیت ‏هاى او در چارچوب این آموزش‏هاست ردیفى است با ویژگى‏ هایى اغلب متفاوت با ردیف ‏هاى آوازىِ دیگر. مواردى در آن وجود دارد که در ردیف‏ هاى دیگر یافت نمى‏شود. مثلاً شوشترى منصورى در این ردیف یک آواز مستقل است و به این ترتیب تعداد آوازهاى این ردیف را به ۶ می ‏رساند.

    قسمت اعظم ردیفِ حاضر را محمد منتشرى، متولد ۱۳۲۱، از شاگردان بسیار نزدیک و بااستعدادِ مرحوم مهرتاش، با استناد به محفوظات شخصى اجرا کرده است. بعضى از قسمت‏هاى این ردیف بر روى نوارهاى ریلى که سرِ کلاس ضبط مى ‏شدند باقى مانده‏ اند و خواننده ‏ى اثرِ حاضر به پاره‏ اى از آنها دسترسى داشته و توانسته است صحتِ محفوظاتِ خود را با آنها محک زده نقصان ‏هاى احتمالى را برطرف کند. محمد منتشرى نزدیک‏ ترین شاگرد به مهرتاش بوده و قریبِ ۲۰ سال از نزدیک با وى تماس داشته است؛ به‏طورى که در دوران کهولتِ استاد بسیار اتفاق مى‏ افتاده است که وى آوازى از ردیفِ او یا تصنیفى از ساخته ‏هاى او را که خودِ وى به‏علتِ کِبَرِ سن فراموش کرده بوده براى او بخواند. محمد منتشرى، صرف‏ نظر از اینکه از بهترین و نزدیک‏ ترین شاگردان مهرتاش بوده، به‏دلیل اینکه فقط نزد مهرتاش آموزش دیده است، از بیان و لحنى برخوردار است که مى ‏توان به جرأت او را نزدیک ‏ترین و باصلاحیت‏ ترین راوى ردیف مهرتاش دانست. او، همان‏ گونه که خود مى‏ گوید، «روح»ِ کارهاى مهرتاش را مى‏ شناسد و تمام تصانیفِ او را بازخوانى کرده است و به ‏خوبى بر سبک و تفکرِ ملُدیکِ وى تسلط دارد.

    تاریخ انتشار: فروردین ماه ۱۳۹۰

    کاور آلبوم:

    https://musiceiranian.ir/?p=10181
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *