×
×

گزارش های مفصل از متن و حاشیه اجراهای هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر

  • کد نوشته: 100641
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۲۸ام بهمن ۱۳۹۴
  • ۰
  • در هشتمین روز جشنواره موسیقی فجر، هشت نوای موسیقی از پنج سالن در تهران شنیده می‌شود، دیروز نیز اجراهای مختلفی با استقبال مخاطبین در پایتخت به روی صحنه رفت.
    +برنامه هشتمین روز اجراهای جشنواره موسیقی فجر را در ادامه دنبال کنید
    +مستند شهرداد روحانی به روی پرده می‌رود
    +مولاناخوانی تاجیک‌ها در تهران
    +اجرای موسیقی نواحی با قاشق چوبی و تشت!

    گزارش های مفصل از متن و حاشیه اجراهای هفتمین روز جشنواره موسیقی فجر
  • جشنواره موسیقی فجر

    جشنواره موسیقی فجر

    در هشتمین روز جشنواره موسیقی فجر، هشت نوای موسیقی از پنج سالن در تهران شنیده می‌شود، دیروز نیز اجراهای مختلفی با استقبال مخاطبین در پایتخت به روی صحنه رفت.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، ٢٨ بهمن‌ماه گروه «کامکارها» شادمانه‌های خود را در دو سانس ١٨:١۵ و ٢١ در برج میلاد تهران اجرا خواهد کرد.

    تالار وحدت در ساعت ١٨:١۵ به کنسرت «بلکه سیسکو» از کشور مالی و همچنین اجرای گروه کوبه‌ای تهران اختصاص دارد. پس از آن، در ساعت ٢١ همین سالن میزبان «آنتونیو ری» هنرمند اسپانیایی موسیقی فلامینکو است.

    سالن رودکی نیز شاهد بداهه‌نوازی «انزو فاواتا» از ایتالیا در سبک جَز خواهد بود.

    محسن یگانه و احسان خواجه‌امیری، دو اجرای پاپ این روز جشنواره را روی صحنه‌ی سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران می‌برند. یگانه در ساعت ١٨:١۵ و خواجه‌امیری در ساعت ٢١ برای علاقه‌مندان خود می‌خوانند.

    فرهنگسرای نیاوران نیز در ساعت ١٩ میزبان نوای مازندرانی گروه «مازرون» خواهد بود.

    گزارش های مفصل «موسیقی ایرانیان» از هفتمین روز چشنواره موسیقی فجر را در ادامه دنبال کنید:

    اجرای موسیقی نواحی با قاشق چوبی و تشت

    ۱۴۵۵۶۴۷۶۰۳۵۳۱_HEMMAT KHAHIگروه گیلانی «گیل و آمارد» در پایان یک اجرای رنگارنگ، در حالی از صحنه‌ی پایین آمد که تماشاگران دل‌شان نمی‌خواست سالن فرهنگسرای نیاوران را ترک کنند.

    گروه گیلانی با اجرای موسیقی نواحی در روز هفتم جشنواره موسیقی فجر با استقبال خوب و همخوانی تماشاگران مواجه شد.

    زنان گروه «گیل و آمارد» با لباس‌های پر از رنگ گیلانی و مردان گروه با جوراب‌های پشمی بافته‌شده در روستای ماسوله روی صحنه هنرنمایی کردند.

    استفاده از صنایع دستی گیلان در اجرای موسیقی نواحی به‌چشم می‌آمد و حتی زنان در این گروه موسیقی، از صدای قاشق‌های چوبی برای هم‌نوایی استفاده کردند.

    کنسرت گروه «گیل و آمارد» در دو بخش و با خواندن قطعه‌هایی از جمله «رعنا»، «آها بوگو»، «باغ محتشم»، «لی لی»، «بهاره گنده‌واش»، «چیش چیش» و «کونوس کله» اجرا شد و در بخش دوم، زنان و مردان با تشت‌هایی که روی سر داشتند به صحنه وارد شدند و شروع به تشت‌زنی کردند.

    سعید پورمحمد (کمانچه)، نیما برزگر (تار)، رامبد حسینی (بربت)، بنیامین چاره‌جو (سازه‌های کوبه‌ای)، اکرم فغان‌زاده، الهام صادقی و رویا نوری ضیابری (همخوانان) گروه «گیل و آمارد» را تشکیل می‌دادند. سرپرست، تنظیم‌کننده و خواننده گروه «گیل و آمارد» ناصر وحدتی است. این هنرمند کتابی را هم به نام «زندگی و موسیقی» نوشته است.

    اجرای «گیل و آمارد» کمی بعد از ساعت ۱۹ آغاز شد و تا ساعت ۲۰:۵۰ ادامه یافت.

     

    مولاناخوانی تاجیک‌ها در تهران

    فلکی‌خوانی هنرمندان تاجیکستان در قالب جشنواره‌ی موسیقی فجر در تهران اجرا شد.

    گروه بدخشان با خوانندگی و نوازندگی شادی مباتلکوف و حق‌نظر الواتف شامگاه روز سه‌شنبه ۲۷ بهمن‌ماه جاری، گروهی از مخاطبان ایرانی و اروپایی را به تالار رودکی تهران کشاند.

    در این کنسرت که در جریان سی‌ویکمین جشنواره‌ی بین‌المللی موسیقی فجر اجرا شد، هنرمند تاجیک، به خواندن شعرهایی از شاعران فارسی زبان پرداخت که بیشتر آثار انتخاب‌شده را غزل‌هایی از دیوان شمس مولانا شامل می‌شد.

    گروه موسیقی بدخشان، با حدود نیم قرن سابقه، در قالب موسیقی عرفانی، آثاری از مولانا، حافظ، هلالی و دیگر شاعران ایرانی را بویژه در مدح پیامبر اسلام (ص) در تاجیکستان به شیوه‌ی فلکی اجرا می‌کند.

    موسیقی فلکی در تاجیکستان و شمال افغانستان رایج است و همواره سرآمدان بنامی داشته است.

    اجرای این گروه در جشنواره‌ی موسیقی فجر اجرای به‌نسبت کوتاهی بود که با دو ساز زهی محلی به صحنه رفت.

    مستند شهرداد روحانی به روی پرده می‌رود

    دوئت پیانو شهرداد روحانی

    دوئت پیانو شهرداد روحانی

    مستند «دره ستارگان» که به زندگی و آثار شهرداد روحانی می‌پردازد در جشنواره موسیقی فجر به نمایش درمی‌آید.

    این مستند به کارگردانی الهام قره‌خانی و مهرتاش مهدوی و تهیه‌کنندگی سیدامیرپروین حسینی در۹۰ دقیقه به بررسی زندگی آثار هنری این رهبر ارکستر و آهنگساز می‌پردازد که در آن افرادی چون جمشید مشایخی، مصطفی کمال‌پورتراب، اکبر عالمی، فاطمه معتمدآریا، حجت‌الله شکیبا، علیرضا عصار، رامبد جوان، هنگامه قاضیانی، ناصر چشم‌آذر، بیژن بیرنگ، علی شاه‌حاتمی و… مقابل دوربین رفته‌اند.

    همچنین پیمان معادی، مهناز افشار، مهتاب کرامتی، حبیب رضایی و نیوشا ضیغمی به عنوان گوینده در این مستند حضور دارند و آناهیتا نعمتی نیز به عنوان مجری مقابل دوربین رفته‌ است.

    مستند «دره ستارگان» روز جمعه ۳۰ بهمن ماه ساعت ۱۱ در فرهنگسرای نیاوران در اولین نمایش‌اش به روی پرده می‌رود.

    کنسرت‌ رایگان در «خانه ایرانی»

    همزمان با جشنواره موسیقی فجر، نوای موسیقی آیینی از گوشه‌ی دیگر شهر درحالی به گوش می‌رسد که برای شنیدن آن لازم نیست بهایی پرداخت شود.

    نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری ایران با اختصاص بخش ویژه‌ای به “خانه ایرانی”، هر روز میزبان گروه‌های موسیقی آیینی و نواحی از سراسر کشور است که عروسی‌ها و جشن‌های محلی را به نمایش می‌گذارند.

    حضور در این کنسرت‌های نمایشگاهی بدون تهیه بلیت امکان‌پذیر است، البته نمایشگاه بین‌المللی تهران که این روزها محل برپایی کنسرت‌های پاپ جشنواره موسیقی فجر است، از خیر گرفتن ورودیه نگذشته است.

    روز گذشته (سه‌شنبه) که همزمان با افتتاح این نمایشگاه بود، سالن ۳۸ که به استان‌ها اختصاص دارد تا جاذبه‌های بومی و گردشگری‌شان را معرفی کنند، با نوایی از موسیقی اقوام استان‌های اردبیل، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی، بوشهر و گیلان همراه بود.

    در طول برگزاری نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران که تا روز جمعه – ۳۰ بهمن‌ماه – ادامه دارد، گروه‌هایی از استان‌های کرمان، خراسان شمالی، آذربایجان غربی،‌ گلستان، بوشهر،‌ ایلام، کرمان، کردستان، ‌چهارمحال و بختیاری، لرستان، مازندران، مرکزی، همدان، خوزستان، کرمانشاه، البرز، فارس و آذربایجان شرقی به اجرای موسیقی و رقص‌های محلی خواهند پرداخت.

    هر روز هشت گروه بین ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۸ در خانه ایرانیِ نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران، به اجرای موسیقی نواحی و آیینی می‌پردازند. بیشتر گروه‌ها درحالی که لباس اقوام خود را به تن دارند، از آلات موسیقی محلی برای اجرای برنامه بهره می‌برند، اما گروه‌های محلی هم هستند که ابزار سنتی خود را کنار گذاشته‌ و به آلات برقی روی آورده‌اند.

    در روز افتتاحیه «ودود مؤذن‌زاده» موسیقی محلی آذربایجان را با کیبورد و گیتار الکتریک اجرا کرد، در حالیکه سالن ۳۸ برای به صدا درآمدن این ابزارآلات موسیقی مناسب نبود و صدای پرحجمی فضای سالن را فرا گرفته بود که اجازه نمی‌داد نوای خواننده به خوبی به گوش برسد.

    نهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری تهران تا روز جمعه ۳۰ بهمن‌ماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۸ در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی برپا است.

    https://musiceiranian.ir/?p=100641
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *