×
×

رهبر اکستر ملی:

  • کد نوشته: 122309
  • موسیقی ایرانیان
  • جمعه, ۹ام مهر ۱۳۹۵
  • ۰
  • همایش «خنیاگران سرزمین مادری» با محوریت موسیقی‌شناسی لرستان در فرهنگسرای ارسباران به کار خود پایان داد. در این همایش فریدون شهبازی، سیدفرید قاسمی، ایرج فرج‌پور، درویش رضا منظمی، علی‌اکبر شکارچی و محمدمیرزا وندی، صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی حضور داشتند. قربان نجفی – بازیگر تئاتر و سینما و مجری این برنامه – با گرامیداشت یاد و […]

    رهبر اکستر ملی:
  • ۵۷۳۵۸۸۷۱همایش «خنیاگران سرزمین مادری» با محوریت موسیقی‌شناسی لرستان در فرهنگسرای ارسباران به کار خود پایان داد.

    در این همایش فریدون شهبازی، سیدفرید قاسمی، ایرج فرج‌پور، درویش رضا منظمی، علی‌اکبر شکارچی و محمدمیرزا وندی، صاحب‌نظران و کارشناسان موسیقی حضور داشتند.

    قربان نجفی – بازیگر تئاتر و سینما و مجری این برنامه – با گرامیداشت یاد و خاطره استاد شاه‌میرزا مرادی – نوازند لرستانی ساز و دهل – برنامه را آغاز کرد.

    دقایقی بعد، آوای ساز و دهل با هنرنمایی احسان عبدی پور و امیر عبدی‌پور در فضای ارسباران طنین‌انداز شد.

    تک‌نوازی تنبور «سلیمان میری» هنرمندی از دیار کوهدشت لرستان که خوشنویسی چیره‌دست نیز است و آوازی با لهجه زیبای لرستانی با همراهی تمبک «بابک پیمانی» بخش بعدی این برنامه بود.

    پخش کلیپ به‌یاد زنده‌یاد سپهوندی از متولیان فرهنگ و هنر کشور که سال‌ها در گروه موسیقی ارتش فعالیت کرده، بخش دیگر برنامه بود. وی که فرزندش در جنگ تحمیل ایران و عراق به درجه والای شهادت نائل شده، در مسوولیت گروه سرود امور تربیتی آموزش و پرورش لرستان در سال‌های جنگ با ساخت شعر و آهنگ متناسب با موقعیت آن زمان، با خدمت در حوزه موسیقی حماسی، دفاع مقدس به کشورش کمک می‌کرد. «مسلمانان بپاخیزید» به زبان لری از ساخته‌های او است.

    تک‌نوازی کمانچه با هنرمندی حسن سالم، بخش دیگری از این برنامه بود.

    در ادامه، فریدون شهبازیان – رهبر اکستر ملی – با تاکید بر این‌که با توجه به نیاز فطری انسان است که فهم و درک موسیقی ارزش والایی پیدا می‌کند، بیان کرد: هر گروه از جامعه در سرزمین ما خود را نوعی موسیقی سرگرم می‌کنند و هر کدام از ما در کنار گوش دادن به موسیقی‌های پاپ، سنتی و کلاسیک به موسیقی محلی خود نیز دل می‌سپاریم.

    این آهنگساز ادامه داد: بسیاری از پژوهشگران به جای تحقیق، به تاریخ موسیقی پرداختند و از جغرافیای موسیقی غفلت کردند. پرداختن به موسیقی آذربایجان، لرستان، خراسان، گیلان و … رسیدن به شور، شوق و زندگی است.

    او اظهار کرد: آنچه امروز به نام موسیقی سنتی وجود دارد، انتزاعی است و گاهی اگر جلب توجه می‌کند، برگرفته از موسیقی محلی است. چه بخواهیم و چه نخواهیم تحول موسیقی به سمت موسیقی علمی است، اما تازگی، ابتکار، شور و حرکت در موسیقی مقامی و محلی وجود دارد.

    شهبازیان ادامه داد: از زمان صفوی شهرهای تهران، ساوه، قم، کاشان و اصفهان با وجود حساسیت‌های بسیار، صدای موسیقی را حفظ کردند و در زمان قاجار، این امر به اوج رسید و علت آن به زمان‌های قدیم برمی گردد؛ صدمه‌ها و فجایعی که قوم تاتارها، محمود افغان بر سر مردم و کشور ما آوردند، آن‌ها زیباترین شهرهای ما را نابود کردند و با جنگ‌های داخلی نادر، خوانین زند و قاجار و جنون آقا محمدخان قاجار که از سرها مناره می‌ساخت. تاریخ نشان می‌دهد همواره طبقات حاکم از یک‌سو خود را همسو با مذهب و از طرف دیگر موسیقی را مباح می‌دانستند. شاعران ما نیز قصدشان اشاره به فجایع بود و بی‌آنکه بدانیم چرا فقط می‌خواهیم بنالیم، زاری کنیم تا سنت های‌مان را حفظ کنیم.

    آهنگساز فیلم «در مسیر تندباد» با اشاره به اصالت موسیقی لکی نسبت به موسیقی لرستان و حتی کشور، گفت: لک‌ها از یکسو در مجاورت لرها از موسیقی آن‌ها بهره می‌بردند، چون شور و نشاط بیشتری دارد و از سوی دیگر موسیقی لکی جنبه نیایش و سوگ دارد و دست‌نخورده باقی‌ مانده است و به شرط آن‌که به دست نگه‌دارندگان و پیران اهل حق قرا گیرد، یکی از سرمایه‌های موسیقی کشور به‌حساب می‌آید.

    شهبازیان اضافه کرد: پیش از آن‌که پیشکسوتان موسیقی بومی و محلی از بین بروند، باید در چارچوب ملودی و لهجه آن‌ها، برای حفظ آن‌ها و آثارشان تلاش کنیم تا به یک موسیقی واحد دست یابیم تا بار دیگر وحدت موسیقی را حفظ و آثار فاخری را با دستان توانمند موسیقی‌دانان به این عرصه تقدیم کنیم. امیدوارم هنرمندان لرستان با جمع‌آوری موسیقی لرستان هم به فرهنگ کشور کمک کنند و هم دایره ذوق را خود را گسترش دهند.

    گروه‌نوازی ایرج رحمانپور، تجلیل از درویش رضا منظمی و ایرج رحمانپور بخش پایانی این همایش بود. استادان اکبرشکارچی و فرج علی‌پور نیز ششم مهرماه، در شب اول این همایش تجلیل شدند.

    https://musiceiranian.ir/?p=122309
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *