×
×

نشست خبری ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» برگزار شد

  • کد نوشته: 120990
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۲۷ام شهریور ۱۳۹۵
  • ۰
  • نشست رسانه ای ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور تعدادی ازهنرمندان پیشکسوت موسیقی لرستان و مدیر فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.
    +موسیقی محلی و سنتی به دو خانواده می مانند که در کنار هم قرار گرفته اند و بدون هم نمیتوانند ادامه دهند

    نشست خبری ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» برگزار شد
  • ۵۷۳۵۲۶۹۴نشست رسانه ای ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با حضور تعدادی ازهنرمندان پیشکسوت موسیقی لرستان و مدیر فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

    علی‌اکبر شکارچی گفت: «درطول تاریخ ایران مردم نگاه خاصی به موسیقی محلی داشتند، مردمی که حافظ و مولانا دارند، غیرممکن است که به دنبال موسیقی محلی نباشند.»

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، علی‌اکبر شکارچی -نوازنده کمانچه و استاد موسیقی- این سخنان را در نشست خبری ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با محوریت موسیقی‌شناسی اقوام ایرانی گفت که صبح ۲۷ شهریورماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

    او درباره ویژگی موسیقی استان لرستان گفت: «جای خرسندی است که قوم لر با حمایت هنرمندان این استان توانسته به سطحی برسد که بتواند موسیقی خود را در کشور ارائه کند. موسیقی استان لرستان تاریخ و پیشینه‌ای طولانی دارد. اگرچه قبل از انقلاب این موسیقی به رسمیت شناخته نشده بود اما اکنون به رسمیت شناخته شده و مورد توجه قرار گرفته است. این اتفاق خوبی است که برای موسیقی لرستان رخ داده است».

    شکارچی افزود: «در این استان دو نوع موسیقی وجود دارد: نخست آن موسیقی که پیشکسوتان اجرا می کنند و دوم موسیقی نسل جدید است. ما با این پیوستگی کار خود را ادامه می دهیم. موسیقی محلی و سنتی به دو خانواده می مانند که در کنار هم قرار گرفته اند و بدون هم نمیتوانند ادامه دهند. این جشنواره اتفاق مبارکی برای قوم لر و استان لرستان است».

    این آهنگساز درباره وضعیت موسیقی استان لرستان گفت: «در این استان موسیقی مانند زبان مادری سینه به سینه منتقل می شود یعنی تمام کسانی که در این عرصه فعالیت می کنند از کودکی با  موسیقی همراه بودند. پس می توان گفت موسیقی این استان قدمت طولانی دارد. موسیقی دانی که موسیقی را سینه به سینه پیش نبرده است نمی تواند در کار خود موفق باشد».

    شکارچی  اضافه کرد: «وقتی استاد شاه مرادی فوت کردند همه گفتند سرنانوازی مرد ولی شک نکنید که موسیقی این استان همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد» .

    همچنین در ابتدای این نشست محسن سلیمانی – مدیر فرهنگسرای ارسباران – در سخنانی اظهار کرد: «یکی از تلاش های این فرهنگسرا در حوزه موسیقی، برگزاری ویژه برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» است که تلاش دارد در هر فصل به موسیقی شناسی هر یک از اقوام ایران بپردازد.  نخستین همایش خنیاگران سرزمین مادری، موسیقی شناسی استان لرستان است که ۵ و۶ مهرماه با حضور اساتید و هنرمندان پیشکسوت و جوان این استان برگزار می‌شود و هدف آن شناسایی موسیقی و شناخت ریشه های موسیقی لرستان است.»

    او درباره این رویداد توضیح داد: «در شب اول (۵ مهرماه) علی اکبر شکارچی به معرفی بخشی از موسیقی لرستان که کم تر شناخته شده است می پردازد. همچنین تنبور نوازی لرستان که قدمت طولانی دارد در این همایش مورد برسی قرار می‌گیرد. تک نوازی، دو نوازی و گروه نوازی در این برنامه انجام شده و از  فرج علیپور وعلی اکبر شکارچی تقدیر می‌شود».

    سلیمانی درباره برنامه های شب دوم این همایش اظهار کرد: «در (شب دوم ۶ مهر) تک نوازی تنبور لرستان اجرا می‌شود .سخنران آن شب فریدون شهبازیان است و از ایرج رحمانپور و درویش رضا منظمی تجلیل می‌شود».

    مدیر فرهنگی هنری منطقه ۳ تاکید کرد: «یک اثر هنری زمانی مانا و جاودان می شود که با مباحث حکمی در ارتباط باشد و زمانی که هنرمندان با چنین نگرش و نگاهی همراه بودند اثر آنان ماندگار شده است.»

    سلیمانی در انتها افزودند: «این برنامه با حمایت معاونت هنری سازمان فرهنگی شهرداری تهران و موسسه فرهنگی و هنری رادنواندیش برگزار می شود.»

    در این نشست همچنین اسماعیل پرویز زاده گفت: «یکی از ویژگی های این همایش این است که به اصالت وقدمت موسیقی استان لرستان می پردازد، این ویژه برنامه کمک می کند تا  نوازندگان این استان پیشینه  موسیقی استان لرستان را معرفی کنند».

    وی در پایان گفت: «معمولا موسیقی بخش مرکزی استان لرستان شناخته شده است، ما در این دو شب موسیقی دو منطقه دیگر از این استان را خواهیم شنید . نوازندگان تنبور نواز لرستان ویژگی بارزی دارند که آنها را از بقیه جدا می کند. ساز بلوئور هم یکی از ساز های معروف استان لرستان است، این ساز موسیقی چوپانان است که درموقعیت های مختلف استفاده می‌شود.»

    https://musiceiranian.ir/?p=120990
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *