×
×

فرصتی برای ارائه ساختن و پرداختن موسیقی اندیشمند

  • کد نوشته: 94235
  • موسیقی ایرانیان
  • چهارشنبه, ۱۸ام آذر ۱۳۹۴
  • ۰
  • پنجمین شب ساز ایرانی به تکنوازی تار، سنتور و کمانچه توسط هشت نوازنده جوان اختصاص دارد و ۲۲ و ۲۳ آذر برگزار می‌شود. شب ساز ایرانی برنامه‌ای است که فرصتی برای تکنوازی موسیقی ایرانی ایجاد می‌کند و ما با توجه به ظرفیت این موسیقی سالن‌های کنسرت کوچک‌تر و مدت اجرای کوتاه‌تری را به خود اختصاص […]

    فرصتی برای ارائه ساختن و پرداختن موسیقی اندیشمند
  • پنجمین شب ساز ایرانی

    پنجمین شب ساز ایرانی

    پنجمین شب ساز ایرانی به تکنوازی تار، سنتور و کمانچه توسط هشت نوازنده جوان اختصاص دارد و ۲۲ و ۲۳ آذر برگزار می‌شود.

    شب ساز ایرانی برنامه‌ای است که فرصتی برای تکنوازی موسیقی ایرانی ایجاد می‌کند و ما با توجه به ظرفیت این موسیقی سالن‌های کنسرت کوچک‌تر و مدت اجرای کوتاه‌تری را به خود اختصاص می‌دهد. هسته اصلی هیئت امنای این شب ساز را فرشاد توکلی، احمد رضاخواه، آریا محافظ و امیر شریفی تشکیل می‌دهند. این گروه در سال ۹۲ به این نتیجه رسید که با توجه به شرایط اقتصادی هنر موسیقی ایران تکنوازان فرصت ارائه آثار خود را ندارند به همین سبب تلاش شد تا بدون تاکید بر اینکه تکنوازی مهم‌ترین قسمت موسیقی ایرانی است؛ فرصتی برای اجرای نوازندگانی که امکان کمتری برای ارائه آثار خود دارند؛ ایجاد شود.

    امیر شریفی یکی از اعضای هیئت امنیای شب ساز ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا؛ درباره جدیدترین برنامه شب ساز ایرانی گفت: طبق هدف گذاری ما درباره وضعیت تکنوازی در ایران؛ و اینکه طی سال‌های گذشته وجه کمتری به آن شده است؛ ما طبق روال برنامه‌های پیشین در هر شب ۴ نوازنده خواهیم داشت که هرکدام به اجرای برنامه حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می‌پردازند.

    او ادامه داد: در برگزاری شب ساز ایرانی؛ پروسه پیش از اجرا بسیار مهم است. در سیستم شب ساز؛ نوازندگان باید پیش از اجرا؛ قطعات خود را برای هیئت امنا و نوازندگانی که در همان شب اجرا دارند؛ ارائه کنند. این روال باعث می‌شود که شب ساز ایرانی در روند اجرایی خود با بحث‌های موسیقی شناسانه؛ ضعف نوازندگان را برطرف کند. درواقع می‌توان گفت جوانانی که در این دوره اجرای خود را روی صحنه می‌برند، اجرایشان نزدیک به چهار بار اصلاح شده و شکل گرفته است.

    عضو هیئت امنای شب ساز ایرانی همچنین درباره پروسه انتخاب نوازندگان این دوره بیان کرد: برای انتخاب ۸ نوازنده این دوره؛ هسته اصلی هیئت امنا به همراه سهیل صادقی، حمید خبازی و فرهاد زالی؛ یک هیئت امنای هفت نفری تشکیل داد. طبق فراخوانی که دادیم؛ جوانان ۲۲ تا ۲۵ سال فرصت شرکت در برنامه را داشتند. فایل‌های تصویری بسیاری ارسال شد تا در نهایت ۱۶ نواززنده انتخاب شدند. پس از آن از این ۱۶ نوازنده مصاحبه حضوری گرفته شد و ۸ نفر باقی ماندند تا شب ساز ایرانی طی دو شب و در هر شب میزبان ۴ نوازنده جوان باشد.

    امیر شریفی درباره فرم و فضای قطعاتی که در شب ساز ایرانی اجرا می‌شود، توضیح داد: در شب ساز ایرانی گونه‌های مختلف موسیقی پذیرفته می‌شود و الزاما به موسیقی ردیف و دستگاهی اختصاص ندارد. درواقع ما با نگاهی باز تمام گونه‌های موسیقی را پذیرفته‌ایم اما مسئله نهایی این است که موسیقی در این برنامه باید ایرانی باشد، اندیشه داشته باشد و درواقع ساخته و پرداخته شده باشد. ما در آینده امیدواریم که نوازندگان بتوانند قطعات آهنگسازی شده را برای اجرا آماده کنند.

    وی در پایان افزود: البته اجرای این ۸ نوازنده به موسیقی دستگاهی اختصاص دارد و شاید در این بین برخی نوازندگان قطعاتی ساخته باشند اما به طور کلی با توجه به این که برنامه شب ساز ایرانی این بار به جوانان با سن کم اختصاص داده شده؛ ما از آن‌ها انتظار تفسیر خاصی نداریم اما به طور کلی اجرای این جوانان را می‌توانیم همکاری مشترکی با هیئت امنا بدانیم.

    photo_2015-12-07_21-33-37

    در پنجمین شب ساز ایرانی؛ امیرحسین احمدخانی (تار)، رضا اسدی (تار)، هومن قنبری (تار)، سهیل کاکاوند (تار)، فردین میرزا حسینی(کمانچه)، رامتین نظری جو (سنتور)، علی عابدین (سنتور) و صادق شاه ولایتی (کمانچه) می‌نوازند. سلسله کنسرت‌های تکنوازی موسیقی دستگاهی طی دو شب (۲۲ و ۲۳ آذر) از ساعت هشت شب در تالار رودکی برگزار می‌شود. علاقمندان برای تهیه بلیت می‌توانند به سایت ایران کنسرت مراجعه کنند. این برنامه با حمایت بنیاد رودکی برگزار می‌شود.

    https://musiceiranian.ir/?p=94235
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *