حمیدرضا نوربخش در مراسم رونمایی آلبوم «آواز با عشق» گفت:محمد سریر یکی از بهترین ملودیپردازان موسیقی ایران است؛ جملهپردازی موسیقیایی در آهنگشان موج میزند و ابتکار و خلاقیت فراوان دارند.
مراسم رونمایی از آلبوم تصویری «آواز با عشق» (یادمان محمد نوری) به آهنگسازی و رهبری دکتر محمد سریر ۲۱ بهمنماه با حضور جمعی از هنرمندان و علاقهمندان در سالن جلیل شهناز خانه هنرمندان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم فیلمی دربارهی آثار زنده یاد محمد نوری و همچنین خلاصهای از اجرای یادمان نوری پخش شد.سپس حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت:امشب در اینجا جمع شدیم که از یک اثر ماندگار رونمایی کنیم و به دکتر محمد سریر ادای احترام داشته باشیم.این اثر در یکی از شبهای جشن خانه موسیقی و به یاد محمد نوری اجرا شد و به همت یکی از ناشران آمادهی عرضه شده است.
نوربخش در ابتدا با اشاره به شخصیت محمد سریر گفت:شخصیت سریر چندوجهی است. وقتی نام ایشان را میآوریم، فقط وجه موسیقی به موسیقی ذهن نمیآید و ایشان وجوه شخصیتی مختلفی دارند. ایشان نوازنده، آهنگساز خوبی هستند.مدیریت هم یکی از وجوه شخصیتی ایشان است که سالیانی که در بخشهای مختلف حضور داشتند، توانایی خاصی را به ایشان بخشید است. امروز هم ریاست هیئتمدیرهی خانه موسیقی و ریاست شورای عالی خانه هنرمندان را بر عهده دارند. این مسئولیتها بخاطر کارکردهایی که دارند، در واقع به ایشان تحمیل شده است. ایشان دیپلمات عالی رتبهای بودند و امیدواریم همیشه سلامت باشند.
نوربخش در ادامه با اشاره آهنگسازی سریر گفت: اصل آهنگسازی یک گوهر خدادادی و ملودیپردازی جانمایهی اصلی آهنگسازی است. این ملودیپردازی از هر کسی بر نمیآید. دکتر سریر یکی از ملودیپردازان بر حق است و جملهپردازی موسیقیایی در آهنگشان موج میزند. برای بروز خلاقیت، آهنگساز، باید یک ذهن پالایش شده داشته باشد. ایشان در طول سالیان با موسیقی ناب سر و کار داشتهاند.
وی با اشاره به احاطهی سریر به موسیقی کلاسیک غرب گفت: ایشان سالهای سال در این زمینه تحصیل کردند و این هم در ملودیپردازی به مدد ایشان آمده است. همچنین به موسیقی ایرانی هم احاطهی فراوان دارند. یکی از ویژگیهای دکتر سریر این است که موسیقی ایرانی را میشناسند و در محضر محمود تاجبخش سهتار آموختند و به همین دلیل رد پای موسیقی ایرانی در کارهایشان وجود دارد و به ذائقهی مردم ایران هم خوش آمده است.
نوربخش گفت: دکتر سریر به شعر هم احاطهی فراوان دارد و به همین خاطر انتخابهایی که در این زمینه داشتند،همیشه اشعار نابی بوده است. یکی از ویژگیهای موسیقی ایشان این است که نه موسیقی ایرانی خالص و نه موسیقی و نه کلاسیک خالص است و ما نمیتوانیم به اصطلاح امروزی به آن پاپ بگوییم. یعنی اصول این موسیقی، اصول موسیقی کلاسیک است اما فواصل موسیقی ایرانی را هم در آن میبینیم.
او در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به خوانندگان این اثر گفت: خوانندگانی که در این اثر اجرا داشتند، هر سه خوانندهی توانا و خوشتکنیکی هستند که بر تئوری موسیقی احاطه دارند. زندهیاد نوری هم همینطور با آواز کلاسیک آشنا بود و تکنیک و گوش موسیقایی بسیار قوی داشت.
نوربخش با اشاره به وضعیت موسیقی امروز گفت: باید در اینجا بگویم که موسیقی ما به کدام سمت میرود. چرا هر موسیقی بیهویتی در جامعه ما عرضه میشود و میتواند برای خود مخاطب جلب کند. آیا رسانههای ما وظیفهای ندارند؟ همه باید این مطلب را به خودمان گوشزد کنیم. این موسیقی که به وفور هم اجرا میشود، آیا موسیقی خوب است؟ آیا این خوانندگانی که هر روز یک اسم جدید از آنها میشنویم، همه تخصص دارند؟ چطور یک شبه خواننده میشوند؟و چرا مردم ما سهلپذیر شدهاند؟ باید به جامعه «شکی» بدهیم که بیدار شود. امروز سمت و سوی خوبی برای موسیقی نمیبینیم و داریم دچار انحطاط میشویم. ابتذال دارد دامنگیر همه میشود.
مدیرعامل خانه موسیقی گفت: تنگناهایی که امروز برای موسیقی پیش میآید، برای همه نگران کننده است. این حجم لغو برنامههای کنسرت و هجمهای که بر علیه بانوان فعال موسیقی پیش آمده برای ما خسارتبار و دلهرهآور است. نیمی از جامعهی موسیقی ما بانوان هستند و این جفا است به موسیقی و بانوان که در عرصهی نوازندگی هم بخواهند، مانع بشوند که هنرمندان زن نتوانند، کار خودشان را انجام بدهند. در این راستا بیانیهای از سوی اهالی موسیقی در دست تهیه است که بزودی منتشر خواهد شد و به مطالبی پرداخته خواهد شد.
وی با اشاره به تعطیلی آموزش موسیقی در فرهنگسراها گفت: متاسفانه کسانی که شعار «تهران شهر مهربانی» سر میدهند، در عمل به موسیقی نامهربان بودند. بخشی از هنرمندان ما در فرهنگسراها و خانههای فرهنگ مشغول آموزش بودند و این کلاسها تعطیل شد. این تعطیلی هیچ وجهی ندارد، چون تمام دغدغههایی که وجود داشته را در خانه موسیقی برطرف کردیم و این مساله مورد اعتراض شدید ما در خانه موسیقی است و امیدواریم این کلاسها هر چه زودتر باز شوند.
نوربخش در پایان برای دکتر سریر آروزی تندرستی کرد و گفت: امیدواریم که این عرصههای مدیریتی مانع خلق آثار ماندگارشان نشود.
***
پس از این سخنان، میلاد کیایی نوازندهی پیشکسوت سنتور پشت تریبون قرار گرفت و گفت: من از سال ۴۱ با دکتر سریر دوست هستم. سریر در دورانی رشد کرد که بوی عشق میداد. ما معمولا با سازمان حرف میزنیم. سریر یکی از هنرمندان اخلاقمدار و با فرهنگ است و باید یک درجهی پروفسوری روابط عمومی به او اهدا شود.
وی افزود: هنرمندانی هستند که ساز میزنند اما اگر سازشان را از آنها بگیریم، بضاعتشان را از دست میدهند اما یکی از کسانی که ابعاد زیادی دارد، دکتر محمد سریر است. چقدر خوب است، خوانندگان ما وقتی به اوج شهرت میرسند، نام آهنگسازان خود را فراموش نکنند؛ زیرا ساخت یک آهنگ مراحل زیادی را باید طی کند.
کیایی گفت: بعد از روحالله خالقی که یک موسیقیدان با فرهنگ بود، دکتر محمد سریر هم همین گونه است. ایشان ابعاد گسترده دارد. مدیریت کردن هنر مندان کار سادهای نیست.
این نوازندهی سنتور در پایان سخنانش گفت: در طول تاریخ به دفعات ثابت شده است که هنرمندان و دانشمندان میزبانان تاریخ بودهاند اما سیاستورزان میهمان بودند.
***
پس از این سخنان محمدرضا صادقی به همراه نگین سریر(پیانو) و نیلوفر ابراهیمی(فلوت) دو قطعه اجرا کردند.
صادقی در سخنان کوتاهی گفت: باید از استاد محمد نوری تشکر کنم که مرا به دکتر محمد سریر معرفی کردند تا ایشان در این عرصه دست مرا بگیرند. من از سال ۸۰ نزد دکتر سریر هستم و امیدوارم این راه را درست ادامه دهیم.
در ادامه، لوریس چکناوریان آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: ما باید مقابل هنر دکتر سریر تعظیم کنیم. من هر جا میروم، دکتر سریر همه جا هست. من در عجبم که سریر، چگونه در این ترافیک کاری وقت میکند، چنین آهنگهای زیبایی را بنویسد.
وی افزود: ملودی نوشتن سختترین کار دنیا است. ملودی از بالا میآید و خدا، دکتر سریر را دوست دارد که چنین ملودیهای زیبایی را به او الهام کرده است. ملودیهای دکتر سریر جاودانه است.
چکناوریان اضافه کرد: بسیار خوشحال شدیم که این اثر رونمایی شد. چون یک جای خالی بین موسیقی ایرانی و موسیقی کلاسیک بود. این موسیقی لایت کلاسیک واقعا جایش در ایران خالی بود.
در ادامهی برنامه، ماریو تقدسی به همراه نگین سریر(پیانو) و نیلوفر ابراهیمی(فلوت) دو قطعهی «عاشقانهها» و «آرزوها» را به اجرا در آورند.
***
هوشنگ کامکار آهنگساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی نیز در سخنانی گفت: خوانندههای پاپ، باید زندهیاد محمد نوری را سرمشق قرار دهند. ایشان صدایی بسیار زیبا داشتند و آواز خوانی تحصیل کرده، آشنا به موسیقی کلاسیک، مسلط به سلفژ و نتخوانی بودند. ایشان صدای قوی و پر تحرک داشتند و با حالتی قوی به بیان احساسی اشعار میپرداختند. همچنین، انسان والا و افتاده بودند و شخصیت هنری داشتند.
کامکار همچنین دربارهی سریر گفت: با ایشان بعد از انقلاب و در خانه موسیقی آشنا شدم. ویژگیهای ایشان را دیگر دوستان گفتند اما یک ویژگی را من میگویم که علاقهی بسیار زیادی به مسئولیتهای اجتماعی دارند. من از نزدیک میدانم که ایشان در موسسهی «محک» چقدر وقت میگذارند و کمکهای بسیاری دارند که امیدوارم در هنرمندان دیگر هم رشد پیدا کند.
وی افزود: در این موقعیت که موسیقی با این سیستمهای کامپیوتری رو به انحطاط میرود، چنین آهنگسازی تمام عمر خودش را به موسیقی اختصاص داده است که با ارکستراسیون کار کنند و واقعا قابل تقدیر است. سبک کار ایشان دنبالهی رمانتیکها است که مثل شوبرت با آوازهای تنها اجرا میشود که در اواخر رمانتیک با ارکستر اجرا میشد. من چنین حالتی را در کار دکتر سریر میبینم. بسیاری از کارها بر اساس مُدهای قدیم ساخته شده و ملودیهای زیبایی دارد.
کامکار گفت: اکثر آهنگسازها به دنبال این هستند که اثرشان را به کدام خواننده بدهند که درآمد بیشتری داشته باشد و دنبال ارزش هنری نیستند. در صورتی که در دکتر سریر چنین چیزی ندیدم. آثار ایشان مثل اپرا است که قطعات تاثیرگذار با آواز خوانده میشوند. توجه به موسیقیهای ملی در کارشان بسیار ارزشمند است و باید جوانان هم چنین ویژگیهایی در کارهایشان باشد.
در ادامه، افشین یدالهی شاعر و ترانهسرا پشت تریبون قرار گرفت و برای حاضران شعر خواند.
***
سپس، فرهاد فخرالدینی آهنگساز، رهبر ارکستر و عضو شورای عالی خانه موسیقی پشت تریبون قرار گرفت و گفت: زندگی فقط در لحظه نیست. وقتی به گذشته ارتباط پیدا می کند، اهمیت دارد. گذشتهی ما را کسانی میسازند که برای ما خاطرات خوب ایجاد کردند و نوای خوب برای ما ساختند. ما این آهنگها را یاد گرفتیم و زمزمه کردیم. صدای نوری در وجود ما نقش بسته است و این آهنگها را افرادی مانند دکتر محمد سریر ساختند.
وی افزود: وقتی وجود انسان صاف باشد، ملودیها را میگیرد. کسانی که نیروی آفرینش در آنها است، یک موهبت به هنرمند داده میشود. از کار محمد سریر خیلی خوشم آمد که با این کار یاد محمد نوری را زنده کرد. شاید کسانی باشند که نوری را نشناسند. لازم است که بیش از اینها به گذشتگان خودمان بها دهیم و از آنها یاد کنیم تا نسل جوان هم این را یاد بگیرد.
فخرالدینی اظهار کرد: فراموش نکنیم،در موسیقی زمینهی فعالیت برای خیلیها فراهم است. آن چیزی که دکتر سریر را متمایز میکند، وفاداری به حساش است. برای خلق آثار خوب باید به حس خودمان وفادار باشیم. موسیقیدانان ما در کارهایشان وفادار به ردیف بودند اما سریر این کار را نمیکند که به نظرم خوب است. وفاداری به حس ایجاب میکند که انسان هر چیزی را که حس میکند، آن را به زبان موسیقی بیان کند.
در ادامه، رشید وطندوست به همراه پیانو محمد سریر دو قطعهی «در خموشیهای ساحل» و «مارال» را اجرا کرد.
***
پس از آن محمد سریر، پشت تریبون قرار گرفت و گفت: از همهی دوستانی که در گروه و ارکستر با من همکاری کردند، باید تشکر کنم که از نسلهای مختلفی هستند و این قطعات را با مهر نواختند. خوانندگان ما هم از نخبگان هستند.
سریر ادامه داد: ما در عالم هنر کمتر به هم عشق میورزیم و کمتر به کار هم گوش میدهیم. کارها را باید تشویق کنیم تا بالا بیایند نه اینکه پایین بروند. دوستان عزیز من، هنرمندانی هستند و در خودشان کمبودی حس نمیکنند که از کسی تعریف نکنند. واقعیت این است که حوزهی هنر ما بخصوص موسیقی مظلوم است. در صورتی که حاضرترین هنر، موسیقی است.
***
مصطفیکمال پورتراب سخنران دیگر این مراسم بود و در سخنانی گفت: من سخنران خوبی نیستم اما فکر نمیکنم معلم بدی باشم. کما اینکه شاگردان بسیاری داشتهام. باید بگویم، خرد تنها چیزی است که بشر را از سایر موجودات متمایز میکند و هنرمند کسی است که با پایههای علمی کار میکند و روز به روز سطح هنرش را بالاتر میبرد. من از ملودیهای زیبای دکتر سریر لذت بردم و از ایشان تشکر میکنم.
در ادامه، این هنرمند پیشکسوت، قطعهای را با پیانو اجرا کرد.
دیدگاهتان را بنویسید