×
×

۱۵ آذرماه؛

  • کد نوشته: 64752
  • موسیقی ایرانیان
  • شنبه, ۱۵ام آذر ۱۳۹۳
  • ۱ دیدگاه
  • ۱۵ آذرماه سالروز تولد زنده‌یاد سیمین آقارضی، نوازنده‌ی ساز «قانون» است که شاید نوای سازش را با گوش سپردن به موسیقی‌ فیلم‌های «تنهاترین‌ سردار» و «امام علی (ع)» بهتر بشناسید. سیمین آقارضی ۱۵ آذر ۱۳۱۷ در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی به هنرستان عالی موسیقی راه پیدا کرد. آقارضی که در […]

    ۱۵ آذرماه؛
  • ۱-۱۶۳۴۱۵ آذرماه سالروز تولد زنده‌یاد سیمین آقارضی، نوازنده‌ی ساز «قانون» است که شاید نوای سازش را با گوش سپردن به موسیقی‌ فیلم‌های «تنهاترین‌ سردار» و «امام علی (ع)» بهتر بشناسید.

    سیمین آقارضی ۱۵ آذر ۱۳۱۷ در تهران متولد شد و پس از پایان تحصیلات ابتدایی به هنرستان عالی موسیقی راه پیدا کرد.

    آقارضی که در سال ۱۳۸۸ درگذشت، با چند ساز آشنا بود و به‌خوبی و با مهارت آن‌ها را می‌نواخت. این هنرمند ضمن بهره‌گیری از آموزش‌های محمود ذوالفنون، ردیف‌های ویلن را به‌طور کامل نزد زنده‌یاد «ابوالحسن‌خان صبا» آموخت.

    پیانو را نزد جواد معروفی، قانون را نزد مهدی مفتاح، آواز را از غلامحسین بنان و تنبک را نزد حسین تهرانی فراگرفت. علاوه‌ بر این سازها، او با نواختن رباب، بربط، قیچک و کمانچه نیز آشنایی کامل داشت.

    در این میان، تسلط او بر ساز قانون زبان‌زد بود و آلبوم موسیقی «قانون» نیز از جمله آثار این هنرمند است که از او منتشر و بعدها به «قانون سیمین» معروف شد.

    نوازندگی در موسیقی سریال‌های «امام علی (ع)»، «تنهاترین سردار»، «مسافر ری»، «روز واقعه» و بسیاری دیگر از کارهای تاریخی دیگر با نوای سرپنجه‌های سیمین آقارضی بر ساز قانون همراه است.

    این هنرمند پس از گذراندن یک دوره بیماری، در ۲۲ دی‌ماه سال ۸۸ دار فانی را وداع گفت.

    سایت‌های خبری نیز در زمان درگذشت این هنرمند نوشتند: «این نوازنده قدیمی قانون، سهم بسزایی در نشر و گسترش این‌ساز مهجور داشت. او با ارکسترهای مختلفی از جمله ارکستر مرحوم خالقی همکاری داشته و در تهیه آلبوم‌های متعدد با صدای خوانندگان مختلفی همکاری کرده بود.»

    https://musiceiranian.ir/?p=64752
       
    برچسب ها سیمین آقارضی

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *