×
×

با محوریت آثار حیدر کاکی
گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از کنسرت گروه واله با اجرای موسیقی تنبور و آواز کردی

  • کد نوشته: 440301
  • 07 مهر 1403
  • ۰
  • کنسرت گروه «واله» با آهنگسازی و نوازندگی تنبور حیدر کاکی، آواز کارزان قاسمی، و نوازندگی فربد یداللهی و همایون کاکی روز چهارشنبه ۴ مهر در تالار رودکی برگزار شد.
    گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از کنسرت گروه واله با اجرای موسیقی تنبور و آواز کردی
  • به گزارش خبرنگار سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، کنسرت گروه «واله» با آهنگسازی و نوازندگی تنبور حیدر کاکی، و همراهی هنرمندان کارزان قاسمی (آواز)، فربد یداللهی (نوازنده سازهای کوبه‌ای) و همایون کاکی (کمانچه) روز چهارشنبه ۴ مهر در تالار رودکی تهران روی صحنه رفت. این کنسرت با حضور جمع کثیری از تماشاگران و علاقه‌مندان به موسیقی تنبور و فرهنگ فولکلور منطقه کرمانشاه برگزار شد.

    در این برنامه، قطعاتی در مقام‌های «شاخوشینی»، «غریبی»، «قطار»، «سحری» و «ساروخانی» اجرا شد که با اشعاری از شعرای بزرگ همچون باباطاهر، مولوی کورد، بیسارانی و اشعار فولکلور کرمانشاه همراه بودند.

    از جمله قطعات اجرا شده، تصنیف «وه هار» به آهنگسازی و تنظیم حیدر کاکی بود که با آوازی در مقام «شاخوشینی» و استفاده از دوبیتی‌های باباطاهر عریان همراه شد. همچنین تصنیف‌های «هی لاوه» و «مزگانی» که براساس اشعار فولکلور و اشعار مولوی کورد تنظیم شده بودند، با حس و حال ویژه‌ای توسط اعضای گروه اجرا شدند.

    قطعه‌های دیگری نظیر «شیرین و فرهاد»، «شلیر» و «نازدار» نیز با الهام از ملودی‌های کهن کرمانشاه و به آهنگسازی حیدر کاکی تنظیم و اجرا شدند. آوازهای مبتنی بر مقام‌های «قطار» و «سحری» نیز با اشعاری از بیسارانی رنگ و بوی محلی و سنتی خاصی به برنامه بخشید.

    یکی از دیگر اجراهای به یادماندنی این کنسرت، تصنیف «خانه میری» بود که با استفاده از اشعار بیسارانی و در مقام «خانه میری» اجرا شد. این قطعه نیز همانند دیگر آثار این شب، حس و فضای موسیقی کهن منطقه را به خوبی به مخاطبان انتقال داد.

    گروه «واله» با تاکید بر موسیقی تنبور و مقام‌های کردی، فضایی را ایجاد کردند که یادآور اصالت و عمق موسیقی منطقه کرمانشاه بود. حضور نوازندگان مجرب و توانایی حیدر کاکی در ترکیب ملودی‌های کهن با سازبندی مدرن، از نقاط قوت این کنسرت به‌شمار می‌رفت و توانست تجربه‌ای منحصربه‌فرد و به‌یادماندنی برای تماشاگران رقم بزند.

    این کنسرت، از جهت زنده‌ نگاه‌داشتن موسیقی فولکلور کردی و ارج نهادن به اشعار بزرگان محلی، گامی موثر در ترویج و معرفی فرهنگ این منطقه از ایران به شمار می‌رود.

    در ادامه گزارش تصویری موسیقی ایرانیان از این کنسرت را می توانید مشاهده نمایید.

    نویسنده: ح
    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *