×
×

حمایت جامعه موسیقی از هنرمندان جوان مورد تأکید داوران بخش سنتور و نی قرار گرفت
اجرای نهایی شرکت‌کنندگان در بخش سنتور و نی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان

  • کد نوشته: 439792
  • 30 شهریور 1403
  • ۰
  • در مرحله نهایی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، شرکت‌کنندگان در بخش‌های سنتور و نی با اجرای کارگان منتشرشده در فراخوان در مقابل هیئت داوران قرار گرفتند. نادر سینکی، داور بخش سنتور، بر لزوم حمایت جامعه موسیقی از هنرمندان جوان تأکید کرد و عبدالنقی افشارنیا، داور بخش نی، از اهمیت ارتباط مستمر با معلمان برای موفقیت هنرجویان سخن گفت.
    اجرای نهایی شرکت‌کنندگان در بخش سنتور و نی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان
  • به گزارش خبرنگار سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان، مرحله نهایی هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با اجرای شرکت‌کنندگان بخش‌های سنتور و نی در مقابل هیئت داوران برگزار شد. شرکت‌کنندگان با اجرای کارگان منتشرشده در فراخوان جشنواره، به ارزیابی داوران پرداختند.

    در بخش سنتور، هنرمندان گروه سنی الف موظف بودند دستگاه سه‌گاه را به‌طور کامل حفظ کنند و هر گوشه‌ای را که هیئت داوران درخواست می‌کرد، اجرا نمایند. گروه سنی ب دستگاه چهارگاه و گروه سنی ج دستگاه نوا را برای داوران اجرا کردند. به عنوان حسن ختام، تمامی شرکت‌کنندگان مجاز بودند قطعاتی از استادان برجسته موسیقی سنتی ایران همچون درویش‌خان، وزیری، پایور و مشکاتیان را اجرا کنند.

    نادر سینکی، یکی از داوران بخش سنتور، درباره اجراهای این بخش گفت: «جوانانی که امروز اجرا کردند، بخصوص در گروه سنی ب، کیفیت بالایی داشتند. جامعه موسیقی باید از این هنرمندان جوان حمایت کند و آنها را در گروه‌های مختلف موسیقی به‌کار گیرد.»

    در بخش نی نیز گروه‌های مختلف سنی به اجرای آوازهای سنتی و دستگاه‌های موسیقی ایرانی پرداختند. گروه سنی الف آواز ابوعطا، گروه سنی ب آواز افشاری، و گروه سنی ج دستگاه نوا را اجرا کردند. عبدالنقی افشارنیا، داور بخش نی، با ابراز تأسف از کاهش تعداد شرکت‌کنندگان نهایی به نسبت دوره‌های گذشته، تأکید کرد: «کار هنر بسیار سخت است و هنرجویان باید ارتباط مستمر و راهنمایی‌های لازم را از معلمان خود دریافت کنند تا موفقیت بیشتری به‌دست آورند.»

    در پایان، چاوش شمس، نوازنده نی و یکی از شرکت‌کنندگان این جشنواره که از ۹ سالگی این ساز را می‌نوازد، درباره اهمیت حفظ و ادامه‌دادن به سبک‌های موسیقی استادان گذشته گفت: «باید این نهال را برای آیندگان حفظ کنیم و همان‌طور که گذشتگان برای ما میراث گذاشتند، ما نیز برای نسل‌های بعد از خود چنین کنیم.»

    هفدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان با دبیری حمیدرضا اردلان و با حمایت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ۲۷ شهریور تا ۵ مهر ۱۴۰۳ به صورت حضوری در حال برگزاری است.

    عکاس: علی چاشنی گیر

    منبع: سایت خبری و تحلیلی موسیقی ایرانیان Musiceiranian.ir
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *