×
×

حضور احسان خواجه‌امیری، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین، سیروان خسروی، مازیار فلاحی و محسن یگانه در بخش جنبی جشنواره

  • کد نوشته: 27519
  • موسیقی ایرانیان
  • سه شنبه, ۱۹ام دی ۱۳۹۱
  • ۰
  • نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور حسن ریاحی( دبیر جشنواره)،علی ترابی( مدیر اجرایی جشنواره)، رامین صدیقی(دبیر امور بین الملل جشنواره) و سحر طاعتی(روابط عمومی جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد.

    حضور احسان خواجه‌امیری، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین، سیروان خسروی، مازیار فلاحی و محسن یگانه در بخش جنبی جشنواره
  • جزییات بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

    نشست خبری بیست و هشتمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر با حضور حسن ریاحی (دبیر جشنواره)، علی ترابی مدیر اجرایی جشنواره)، رامین صدیقی (دبیر امور بین الملل جشنواره) و سحر طاعتی (روابط عمومی جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد.

    در ابتدای این نشست علی ترابی در خصوص رویکرد این جشنواره توضیح داد: نشست جشنواره امسال خلاف سال گذشته دیرتر برگزار شد. ما فراخوان این دوره از جشنواره را اردیبهشت ماه اعلام کردیم و یک ماه هم تمدید شد اما محدودیت در بودجه به ما اجازه نداد تا بتوانیم از همه گروه‌های پیشنهادی برای شرکت در این دوره از جشنواره دعوت کنیم.

    ترابی یادآور شد: بخش‌های استعدادهای درخشان، نسل دیگر، بین‌الملل، نمایش فیلم و موسیقی پاپ از بخش‌های اصلی این دوره از جشنواره است که امروز تمام کارهای ما برای اجرایی شدن آن آماده است.

    وی افزود: بیست‌وهشتمین جشنواره موسیقی فجر با ۶ روز اجرا از ۲۵ بهمن‌ تا اول اسفندماه سال جاری با حضور ۵۷ گروه داخلی و ۴ گروه خارجی در تهران برگزار می‌شود.

    دبیر اجرایی جشنواره با بیان اینکه هنرمندان از بخش رقابتی بسیار استقبال کردند، بیان کرد: به خاطر مسایل و محدودیت‌ها در زمینه بودجه نتوانستیم در بخش جنبی مانند سال گذشته عمل کنیم اما استعدادهای درخشان، نسل دیگر، موسیقی پاپ، بخش بین‌الملل و فیلم زیرمجموعه‌های جشنواره را تشکیل می‌دهند.

    رییس انجمن موسیقی ایران درباره فعالیت‌های انجام شده کنونی برای برگزاری جشنواره بیست و هشتم توصیح داد: کارهای اجرایی جشنواره انجام شده‌اند و تالار وحدت، سالن رودکی، خانه هنرمندان، پژوهشگاه فرهنگ و ارتباطات، سالن همایش‌های برج میلاد و فرهنگسرای ارسباران میزبان جشنواره بیست و هشتم خواهند بود.

    وی با بیان اینکه گروه‌های راه یافته به جشنواره موسیقی فجر از ۱۱ استان انتخاب شده‌اند، گفت: برنامه‌های متنوع در ۱۰ سانس به اجرا در خواهد آمد ،که ۵۷ گروه آن غیرتکراری هستند همچنین تجلیل از پیشکسوتان و اساتید برجسته موسیقی کشور در این دوره از جشنواره در نظر گرفته شده است.

    وی در پاسخ به دلایل استعفای مدیر دفتر موسیقی ارشاد،گفت: صندلی مدیریت موسیقی ارشاد داغ است و هیچ صندلی در ارشاد وجود ندارد که اینگونه با سلایق مختلف اداره شود. آقای میرزمانی هم به دلایل جسمی استعفا داده‌اند که هنوز قطعی نشده است.

    ترابی یاد آور شد: شاید اگر میرزمانی کنسرت آخر را با سراج نمی‌داد و برایش درگیری پیش نمی آمد این نشست را ۲۰ روز پیش برگزار می‌کردیم تا او هم در این نشست حضور داشته باشد.

    علی ترابی نیز در این‌باره به خبرنگاران گفت: بابت تلاش‌های میرزمانی در زمینه جشنواره فجر تشکر می‌کنم. دلایل استعفای میرزمانی مشکل جسمی‌اش بود که در زمان مدیریت‌اش تشدید شد و بنده نیز از بابت بیماری او اظهار نگرانی داشتم.

    علی ترابی درباره شرکت‌کنندگان بخش پاپ جشنواره امسال گفت: احسان خواجه‌امیری، بابک جهانبخش، فرزاد فرزین، سیروان خسروی، مازیار فلاحی و محسن یگانه هنرمندانی هستند که در بخش پاپ بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر حضور دارند.

     وی در پاسخ به خبرنگاری  اینکه آیا حضور مستقل ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در جشنواره فجر تایید شده یا خیر گفت: بنده درباره تلفیق دو ارکستر در موسسه ارکستر ایران چیزی نشنیده‌ام. اما از طریق صحبتی که با مدیران این موسسه داشتم آن‌ها اعلام کردند که هر دو ارکستر در جشنواره حضور مستقل خواهند داشت و ما نیز حضور آنان را در جدول جشنواره درج کرده‌ایم.
    حسن ریاحی درادامه این نشست طی سخنانی اظهار داشت: در این دوره از جشنواره در تلاش هستیم تا استعدادهای جوان و برتر را همچون سال‌های گذشته به جامعه موسیقی معرفی کنیم همانطور که سال گذشته موفق شدیم تعداد ۱۷ نفر از این عزیزان را به عضویت بنیاد ملی نخبگان درآوریم.

    وی افزود: بیست‌وهشتمین دوره جشنواره موسیقی فجر در ۶ تالار برگزار خواهد شد که تالار وحدت، سالن رودکی، خانه هنرمندان، سازمان ارتباطات اسلامی، برج میلاد و فرهنگسرای ارسباران از آن جمله هستند.

    ریاحی با بیان اینکه ۷۰ گروه پیشنهاد شرکت در این دوره از جشنواره را داشته‌اند، گفت: تعدادی از این گروه‌ها انتخاب شده‌اند و نمایش فیلم‌های هنری با موضوع موسیقی و داشتن بخش جانبی موسیقی پاپ از دیگر برنامه‌های ما در جشنواره فجر امسال است.

    حسن ریاحی یادآور شد: این جوانان همان هنرمندانی بودند که طی جشنواره‌های گذشته نمره بالایی آورده و دارای امتیاز هستند.

    او همچنین گفت: جشنواره موسیقی فجر امسال خلاصه‌تر بوده و در آن صرفه‌جویی کرده‌ایم. بنابراین امسال جشنواره در شش سالن برگزار خواهد شد.

    ریاحی درباره هیات داوران جشنواره گفت: هیات داوران به خصوص در بخش آهنگسازی صاحب نظر بوده و در بخش رقابتی شاهد حضور آن‌ها خواهیم بود.

    وی درباره بخش تجلیل جشنواره گفت: “منصور نریمان”،” شریف لطفی” و “احمدعلی راغب” از هنرمندانی هستند که در جشنواره مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

    دبیر جشنواره در پاسخ به سوالی مبنی بر عدم حضور پیشکسوتان در جشنواره امسال گفت: پیشکسوتان روی چشم ما جا دارند. بنده شخصا با چند نفر از آنان تماس گرفتم اما متاسفانه خیلی از آن‌ها روی فرم نیستند و بعضا در بیماری به سر می‌برند. برای مثال خودم به “همایون خرم “، “هوشنگ ظریف” و “فرهنگ شریف” تماس گرفتم اما آن‌ها ترجیح دادند شاگردانشان در جشنواره شرکت کنند.

    ریاحی  در ادامه اظهار داشت:  “مسعود شعاری” در جشنواره بیست و هشتم حضورخواهد داشت.

    مبنی بر اینکه منظور از کیفی شدن جشنواره در عین محدودیت ، جهت‌گیری به کدام سو است؟ گفت: بحث مهم در جشنواره موسیقی فجر آینده‌نگری در موسیقی مملکت و حمایت از جوانان با استعداد است که سال‌ها زحمت کشیده‌اند اما بلاتکلیف‌اند. باید به فکر آینده این جوانان بود.

    رامین صدیقی دبیر بخش بین‌الملل این دوره از جشنواره با تشریح برنامه‌های خود اظهار داشت: با دستور دکتر ریاحی سیاست کاری این دوره از جشنواره را همچون سال گذشت ادامه دادم و تلاش کردیم تا کیفیت را به برنامه‌ها بیافزاییم به همین دلیل هنرمندانی را دعوت کرده‌ایم که در سطح بالای هنری قرار دارند و می‌توانند موسیقی جهانی این چند سال اخیر را به گوش مخاطبان عرضه کنند.

    او از حضور کوارتت تارکوفسکی، گارسیا فونس، یک پیانیست هلندی و گروه آیرین خبر داد و گفت: در این جشنواره میزبان گروه‌هایی از شمال اسپانیا،‌ آلمان،‌ فرانسه، هند و هلند خواهیم بود.
    صدیقی درباره بخش فیلم جشنواره امسال نیز گفت: امسال بخش نمایش مستند را به ریاحی دادم که خوشبختانه با آن موافقت کرد، بنابراین طی این شش روز میزبان سه فیلم ایرانی و سه فیلم خارجی خواهیم بود.

    مدیر بخش بین‌الملل جشنواره اظهار کرد: در بخش فیلم‌های خارجی مذاکرات نهایی شده است و در خصوص کپی‌رایت باید مجوزها گرفته شوند. این فیلم‌ها از سوییس، هلند و آلمان انتخاب شده و موضوع فیلم‌ها درباره زندگی آهنگسازان بنام و یک فیلم درمورد موسیقی آیینی جهان اسلام است.

    دبیر بخش بین‌المللی جشنواره فجر یادآور شد: نمایش فیلم‌های مستند موسیقی پاپ، موسیقی ایرانی و خارجی از دیگر بخش های بین‌الملل است که با حضور فیلم‌هایی همچون هانری آهنگساز برجسته لهستانی، فیلم ارکستر چند ملیتی از ایتالیا، فیلم‌ آیینی اسلام و فیلم صدا و سکوت از فیلم‌های منتخب جشنواره لوکارنو به اکران در خواهند آمد و در پایان نمایش فیلم‌ها گفتگو و بحث‌هایی برای فیلم‌ها خواهیم داشت.

    حسن ریاحی در پایان در پاسخ به این سوال که امسال در جشنواره بخش موسیقی کودک حضور دارند؟ گفت:از آنجا که قرار بود جشنواره ای مجزا برای موسیقی کودک برگزار شود و امکان حضور تعداد کمی از گروه های موسیقی کودک فراهم نبود،این بخش در جشنواره وجود ندارد.

    https://musiceiranian.ir/?p=27519
       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *