×
×

گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از این اجرا

  • کد نوشته: 164826
  • 01 دی 1396
  • ۰
  • «از بلخ تا قونیه، از تهران تا کراکف» برنامه هنرمندان مولانا پژوه ایران و لهستان در فرهنگسرای ارسباران اجرا شد و استقبال مخاطبان را به همراه داشت تا آنجا که عده زیادی بیش از ظرفیت سالن بصورت ایستا این رویداد فرهنگی را دنبال می‌کردند.

    گزارش تصویری «موسیقی ایرانیان» از این اجرا
  • «از بلخ تا قونیه، از تهران تا کراکف» برنامه هنرمندان مولانا پژوه ایران و لهستان در فرهنگسرای ارسباران اجرا شد و استقبال مخاطبان را به همراه داشت تا آنجا که عده زیادی بیش از ظرفیت سالن بصورت ایستا این رویداد فرهنگی را دنبال می‌کردند.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، ابتدا نریشن معرفی هنرمندان به وقوع پیوست و یکایک به روی صحنه نقش بستند تا آنجا که حضور اساتید بنامی چون، مسعود جاهد، میلاد کیایی، رضا موسوی‌زاده، محمد اسماعیل قنبری، یسنا خوشفکر، آرتین سیمیلار، جوزف استویبرگ و… توسط مدعوین تقدیر شد.

    قطعه آواز ابوعطا نخستین موسیقی توامان صادق شیخ‌زاده و مریوش کلوح بود که غزلی از مولانا را دستخوش تلفیق قرار می‌داد و سجاد سقایی با هنرمندی خود در ساز عود مایه را در افشاری تغییر داد و منجر به تصنیف آن دلبر من در مایه افشاری شد که به صحنه جلایی تازه بخشید.

    هین کژ و راست می‌روی قطعه دوم از آلبوم مولاناجان با موسیقی سیاوش عبدی با استقبال مخاطبین روبرو شد تا مریوش کلوح قطعات خویش را آغاز کند؛ بیا بیا، برقص آی و بنمای رخ که هر کدام جان دوباره‌ای به این تلفیق می‌داد.

    این اجرا مصادف با سالروز پنجاهمین تولد کلوح بود و صادق شیخ‌زاده اعلام کرد که قطعه بیا بیا از آلبوم مولاناجان را دوصدایی اجرا می‌کنند تا هدیه‌ای در خور برای کلوح باشد.

    نوبت به آواز نوا رسید، مکتب اصفهان در آوردگاه موسیقی اصیل با اتکا به شعر و استفاده از ادوات تحریر مناسب و همگن غزل آغاز شد، روسر بنه به بالین تنها مرا‌‌ رها کن، و آواز خوان ایرانی در فاصله پنجم از نت اوج این بیت را در نهفت اجرا نمود که پس من چگونه گویم این درد را دوا کن، کیارش بیات با تار و بهنوش کاظمی‌زاده با کمانچه جواب آوازهای دقیقی به شیخ‌زاده دادند ضمن اینکه این دو به اهتمام سجاد سقایی نوازنده عود توانایی همراهی بداهه قطعات پیچیده مریوش کلوح را هم در دست داشتند.

    تصنیف نمی‌دانم نقطه عطف این اجرا بود که مخصوصا نقش کمانچه، تار و عود، در آن بسزا احساس می‌شد.

    مریوش کلوح به سراغ قطعه برقص آ رفت و آن را در فضای می‌نور مبتنی بر موسیقی فولک لهستان با بهره‌مندی از فواصل و سازبندی ایرانی اجرا کرد که بهنوش کاظمی‌زاده و کیارش بیات هماوردان این رویکرد هنری بودند. سپس این اجرا با رقص سمای میثم راثی و ریزهای قوی مریم شهریاری و سیاوش عبدی تصنیف یار بیا آغاز شد و روح متفاوتی را در کالبد اجرا رواند.

    «سیاوش عبدی: تنبک»، «مریم شهریاری: دف»، «سجاد سقایی: عود»، «بنوش کاظمی‌زاده: کمانچه»، «کیارش بیات: تار» و «ماریوش کلوح (از لهستان) و صادق شیخ‌زاده: آواز» در این اجرا به هنرنمایی پرداختند.

    عکس‌ها از شایان شهسواری

     

       

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *