×
×

بررسی آیین هنرجویی در آواز ایران | لطفا ردیف را بیاموزید

  • کد نوشته: 160943
  • 01 آذر 1396
  • ۰
  • پانزدهمین نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» سه شنبه ۳۰ آبان ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد. پانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز سه‌شنبه‌ ۳۰ آبان ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست محمدتقی سعیدی یکی از شاگردان استاد تاج اصفهانی و مکتب […]

    بررسی آیین هنرجویی در آواز ایران | لطفا ردیف را بیاموزید
  • پانزدهمین نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» سه شنبه ۳۰ آبان ماه با حضور تعدادی از هنرمندان و علاقه مندان موسیقی ایرانی در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

    پانزدهمین نشست تخصصی آموزشی آیین آواز سه‌شنبه‌ ۳۰ آبان ماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد. در این نشست محمدتقی سعیدی یکی از شاگردان استاد تاج اصفهانی و مکتب آوازی اصفهان به ارایه بحث فنی و اجرای آواز پرداخت. این خواننده و مدرس قدیمی مکتب اصفهان همچنین در بخش فنی این نشست که با عنوان «آیین هنرجویی در آواز ایران» برگزار شد به بیان نقطه نظرات خود در زمینه کسب مفاهیم تئوریک آوازی، کسب تکنیک و معرفت موسیقی ایرانی هنرجویان پرداخت.

    سعیدی راه‌هایی از جمله بهره‌مندی عمیق از آثار بزرگان هنر آواز توسط هنرجو را گام محکم بعدی دانست و گفت: پس از اینکه ردیف آوازی را آموختیم می‌توانیم در آوازهای بزرگان غرق شویم که در این زمینه هر ذره از اثر خوانندگان نامی ما می‌تواند به دریای عمیقی از معرفت هنر آواز ما را رهنمون شود.

    این خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی تاکید کرد: شاید برای هیچکس تردیدی وجود نداشته باشد که نخستین منزل برای یادگیری آواز همانا ردیف موسیقی آوازی است. ردیف به قول قدیمی‌ها حکم همان وسیله‌ای را دارد که در قدیم طفل خردسال را با آن برای راه رفتن آماده می‌کردند و نامش «روروئک» بود. هرچند امروز می‌گویند استفاده از این وسیله از نظر علمی رد شده اما در مثل مناقشه نیست. به بیان کاملتر ردیف است که با هنرجو به وسیله آن می‌تواند به اصطلاح «تاتی تاتی» کند و نخستین گام‌ها را بردارد تا کم کم بتواند قدم‌های محکم بعدی را هم با موفقیت طی کند.

    علی شیرازی خواننده موسیقی ایرانی و مدیر برگزاری نشست تخصصی آموزشی «آیین آواز» هم در این برنامه گفت: به طور حتم مقوله آموزش طی سال های اخیر یکی از تاثیرگذارترین مقولات در آسیب رسانی به هنر آواز بوده است به گونه‌ای که اگر عزیزان تصمیم‌گیرنده و اثرگذار بر هنر آواز فقط بتوانند بر مشکلات این قسمت از جامعه آوازی تمرکز کنند شک نکنید که ظرف چند سال بسیاری از آسیب‌هایی که با آن روبرو هستیم برطرف خواهند شد.

    وی ادامه داد: امروز مشکل اصلی سردرگمی هنرجو است و اینکه اصلاً نزد کدام استاد باید نخستین درس‌های آواز را بیاموزد یا اینکه نزد فلان استاد فرضی که رفت چگونه باید هفته‌ای یک درس یا گوشه را تمرین کند و به قول معروف به استاد پس بدهد؟ البته مسایل دیگری هم هست که باید در جای خود به تک تک آنها پرداخت.

    اجرای آواز محمد تقی سعیدی با نوازندگی تار محمد آدینه و نوازندگی تمبک پیروز شفیعی، اجرای آواز محسن سلطانی و نوازندگی نی مسعود اربابیان، اجرای آواز مهدی صبور و نوازندگی تار جواد جواهری در دستگاه ابوعطا، اجرای آواز حسام صحرایی با نوازندگی تار ابوالفضل گودرزی، نوازندگی نی احسان لیوانی و نوازندگی تمبک مهیار سهیلی، اجرای آواز مجید عابسی با نوازندگی تار علی ریاحی و نوازندگی دف بهار عابسی از بخش های مختلف این نشست تخصصی بود.

       
    برچسب ها

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *