×
×

سی‌وهفتمین نشستِ آیین‌ آواز برگزار شد

  • کد نوشته: 334156
  • خبرنگار موسیقی ایرانیان
  • یکشنبه, ۱ام دی ۱۳۹۸
  • ۰
  • سی و هفتمین نشست «آیین آواز» با رونمایی یک آلبوم، اجرای سه آواز، اجرای سه گروه مختلف و ارائۀ یک مبحث فنی و تئوریک برگزار شد.

    سی‌وهفتمین نشستِ آیین‌ آواز برگزار شد
  • سی و هفتمین نشست «آیین آواز» با رونمایی یک آلبوم، اجرای سه آواز، اجرای سه گروه مختلف و ارائۀ یک مبحث فنی و تئوریک برگزار شد.

    به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در این برنامه «امیر اثنی‌عشری» -خواننده‌ی جوان و شناخته‌شده- با «گروه ترنم مهربانی» به سرپرستی و آهنگسازی ساسان بازگیر به اجرای برنامه پرداخت. کاوه صفاریان (سه‌تار)، آیدین دستیاری (سه‌تار)، محمدرضا وداد (سه‌تار)، محمد جوزی (عود)، نوید جمالی‌پور (کمانچه)، احسان لیوانی (نی)، رامین ملکی (دف) و ساسان بازگیر (تار) در این گروه به نوازندگی پرداختند.

    صدای محمدرضا محرابی، خواننده گلپایگانی را وحید طالبی (تار)، احسان طاووسی (ویلن) و حسین شرفی (تمبک) همراهی کردند.

    امیرعلی هاشمی، خواننده جوان، آوازش را در دستگاه سه‌گاه ‌خواند و در پایان نیز تصنیف جاودانۀ «من از روز ازل» یادگار صدای مخملین استاد غلامحسین بنان را بازخوانی کرد. نوازندگان همراه او در این اجرا عبارت بودند از: پانیذ علی‌شاهی (تار)، پوریا فرج‌نژاد (کمانچه)، محمدحسین ساجدی (عود)، خشایار اشکوری (کمانچه) و آیین موسوی‌زاده (تمبک).

    محمود جاهد، دیگر خوانندۀ نشست «آیین آواز»، سه گاه معروف استاد محمدرضا شجریان را بازخوانی کرد، بدون ساز و به تنهایی. او این آواز را به مناسبت رونمایی از آلبوم تازه‌اش و به درخواست حمید سهرابی مجری نشست خواند. نام این آلبوم «جلوۀ هستی» است و مسعود جاهد برادر این خواننده آن را تنظیم کرده است.

    «لایه‌بندی تحریر؛ مبحث دوم» عنوان بخش مباحثه فنی و تئوریک ماه بود که با حضور علی شیرازی، آوازخوان و مدرس آواز، به همراه علیرضا امینی، کارشناس مجری برنامه که آهنگساز و نوازندۀ سه‌تار نیز هست ارائه شد. البته نخستین مبحث «لایه‌بندی تحریر در آواز ایرانی» در نشست مردادماه امسال توسط همین دو هنرمند پژوهشگر ارائه شد و در آن، ضمن ارائۀ تعریفی از لایه‌بندی تحریر (که عنوانی است پیشنهادی از سوی علی شیرازی) نمونه‌هایی از آوازها و تصنیف‌های بزرگان هنر خوانندگی در موسیقی دستگاهی برای نمونه و در تکمیل و توضیح بحث برای حاضران در ارسباران پخش شد.

    در نشست سی و هفتم نیز ادامه بحث پیگیری ‌شد تا به قول ترتیب دهندگان این مبحث فنی و تئوریک، لایه‌بندی تحریر به عنوان مهم‌ترین حلقۀ مفقود آواز در سال‌های پس از انقلاب بیش از پیش برای مخاطبان واشکافی شود.

    شیرازی قسمتی از آواز بیات ترک مشهوری از ایرج خواجه‌امیری را برای حاضران پخش کرد و ضمن آن به بازشناسی و آنالیز تحریرها و نیز به قول خودش لایه‌های این تحریرها را ضمن بازخوانی برای مخاطبان پرداخت و افزود: «در واقع بیگانگی یا دست کم بی‌توجهی (و کم‌توجهی) به کارکرد و تکنیک درستِ زدن تحریر و چهچه بود که به سهم نه‌چندان اندک خودش به افول آثار آوازی و تصنیفی و در نهایت افول مجموعه موسیقی دستگاهی در این چهار دهه انجامید».

    میلاد کیایی، مرتضی غزنوی، لطفعلی سیلانی، سیدرضا زهرایی، محمدباقر جعفری، فرهاد عندلیبی، کامران همت‌پور، امیر متولی، بهروز افشار، محمود حشمت، محمد کاریزنوی، بیژن محمدی لویه، لیلی آزاد به همراه شاهرخ شهیدی فرزند استاد عبدالوهاب شهیدی از هنرمندان و فرهیختگان حاضر در نشست بودند.

    https://musiceiranian.ir/?p=334156
       
    برچسب ها آیین آواز

    مطالب مرتبط

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *